גולשים כותבים

מה מבטיח רבי מאיר למי שעוסק בתורה לשמה?

דברי תורתו של רבי מאיר בעל הנס, לרגל יום ההילולא שחל בי"ד באייר

(צילום: דוד כהן / פלאש 90)(צילום: דוד כהן / פלאש 90)
אא

רבי מאיר בעל הנס היה מחולל ניסים לדורות. גם תורתו השאירה 'חותם' עצום, על כל משפט שאמר, נאמרו פרושים רבים בכל הדורות, ונביא טעימה קטנה מדבריו.

לפני כן - נדגיש: לנשות ישראל יש זכות גדולה ועצומה, על כל רגע של לימוד תורה של ילדיהם ובעליהם! וגם הן זוכות לדברים שנאמרים כאן.

אומר רבי מאיר בעל הנס: "כָּל הָעוֹסֵק בַּתּוֹרָה לִשְׁמָהּ - זוֹכֶה לִדְבָרִים הַרְבֵּה" (אבות פרק ו'). המשנה מפרטת למה זוכה האדם שלומד תורה לשמה: "שֶׁכָּל הָעוֹלָם כֻּלּוֹ כְּדַאי הוּא לוֹ. נִקְרָא רֵעַ, אָהוּב, אוֹהֵב אֶת הַמָּקוֹם, מְשַׂמֵּחַ אֶת הַמָּקוֹם... אוֹהֵב אֶת הַבְּרִיּוֹת, מְשַׂמֵּחַ אֶת הַבְּרִיּוֹת, וּמַלְבַּשְׁתּוֹ עֲנָוָה וְיִרְאָה, וּמְרַחַקְתּוֹ מִן הַחֵטְא,

וְנֶהֱנִין מִמֶּנּוּ עֵצָה וְתוּשִׁיָּה בִּינָה וּגְבוּרָה, וּמְגַלִּין לוֹ רָזֵי תוֹרָה - וְנַעֲשֶׂה כְּמַעְיָן הַמִּתְגַּבֵּר וּכְנָהָר שֶׁאֵינוֹ פּוֹסֵק" ועוד...

ויש עוד רובד מכוסה ונסתר, והוא – עמוק ונפלא ממש.

נזכיר קצת משבחיו של רבי מאיר: "סתם מתניתין רבי מאיר" – בכל מקום במשנה שלא כתוב מי אמר את אותה המשנה: היא נאמרה ע"י – רבי מאיר!

"אמר רבינא: "כל הרואה רבי מאיר בבית המדרש: כאילו עוקר הרי הרים – וטוחנן זה בזה" (סנהדרין כד', א'). רק לחשוב על הרעיון:  עוקר הרי – הרים! טוחן אותם– זה בזה! עד דק...  מי יכול להבין? רק לדמיין את הדברים - דיינו!

איזה גדולה! עוצמה וכח התורה היה לרבי מאיר.

מסביר בעל 'תולדות' יעקב יוסף בשם הבעש"ט הקדוש, את דברי רבי מאיר 'כל העוסק לימוד לשמה': "אדם שלומד תורה ומתפלל, ומשתדל להתרכז שעיניו יביטו לתוך הספר, אל אותיות התורה והתפילה הקדושות, הוא יכול לדבק ממש:

'פנימיות רוחניות 'אור' - 'אין' סוף", שמצוי באותיות - התורה והתפילה.

יש באותיות התורה והתפילה: אור 'אלוקי', אור ה'אין' סוף, והאדם יכול לדבק באור זה, ואז: "זוכה לדברים הרבה"! למה הוא זוכה? "ומגלין לו רזי תורה"... (אבות פ"ו מ"א). ועוד: "שידע עתידות! וכל מאורעותיו! מתוך התורה!". מי שדבק באותיות, יכול לדעת - וכל מה שיקרה איתו בעתיד! וממשיך: "רואה עולמות של מעלה"!...

ואומר 'תולדות יעקב יוסף', שאת כל הדברים הללו ממש, הוא שמע:  מפי הבעש"ט הקדוש - ממש! (תולדות יעקב יוסף פר' ויצא, אות יא).

הבעל שם טוב הקדוש שואל, מדוע כתוב "דברים הרבה", ולא "לעוד דברים"? ומתרץ, שמי שהוגה ודבק בתורה: מרגיש את האהבה ההדדית העצומה - שיש בינו לבין הקב"ה! והאהבה והדבקות הזאת, מביאה לו - חיות וחיים! כמו שכתוב:

"כי מוצאי - מצא חיים"! (משלי ח').  אומר הקב"ה: מי שמוצא אותי – מוצא חיים!!! (בעש"ט – פר' ואתחנן)

ה'מאור עינים' חורז 'מחרוזת' פנינים יקרה, מיוקר - לימוד התורה, וכל חוליה ב'מחרוזת' - מושכת אחריה חוליה נוספת. מי שעוסק בתורה ל'שמה' הוא לומד תורה, לא לצורך עצמו, אלא:  "רוצה לייחד את העולמות - שיהיה שעשועים ותענוג" לה' יתברך! הוא עוסק בתורה – כדי לענג את הבעלים של התורה - שזה הקב"ה! והוא מוכיח את הדברים: "כי החכמה תחיה בעליה" (קהלת ז', י"ד). החכמה, שהיא - התורה - "מחיה בעליה": התורה שאתה לומד, מחיה כביכול, את ה'בעלים' של התורה - את הקב"ה!

הקב"ה מקבל מהתורה שלך - חיות ותענוג, ולזה האדם צריך לשאוף: "ולא לתשלום חסרונו - ולהנאת עולמו", "כי כל העולם כולו - לא נחשב לכלום בכל תענוגיו", "נגד תענוג שמתענג בו"... ה' יתברך...

אתה לומד תורה? תעצור! תחשוב לרגע!  אתה עושה נחת רוח ותענוג להקב"ה, בכל רגע ורגע שאתה לומד את תורתו הקדושה: האם יכול להיות לאדם - תענוג יותר גדול - מלענג את מלך מלכי המלכים - הקב"ה?! כשהאדם יודע זאת, כל תענוג והנאה גשמיים – לא נחשבים בעיניו כלום!

וניתן להשלים חוליה נוספת בשרשרת הפנינים: נאמר על רבי חנינא שהיה אוכל שבמשך השבוע: "בקב חרובין מערב שבת - עד ערב שבת"... מדוע? כי כלל לא היה משנה לו, מה הוא אוכל וכמה! מדוע? הוא קיבל את חיותו מתענוג וחיבור לאלוקות, שהם: שפע וחיות – משורש החיים והחיות, ועליו אומר הקב"ה: "רוחי מחיה אתכם" – רוח ה' מחיה את האדם, מי צריך יותר מזה?

ומסיים ה'מאור עינים' את דבריו: והבן...('מאור עינים', לפר' כי תשא).

אם נתבונן בדברי רבי מאיר בעל הנס, נרגיש שכל רגע של לימוד תורה, הוא רגע של חיים וזכיה יקרה לנצח נצחים - שנזכה.

לע"נ רבי מאיר בעל הנס זכותו תגן עלינו, אמן!

תגיות:גולשים כותביםרבי מאיר בעל הנס

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה