חדשות בעולם

איראן הודיעה: נתחיל מחר בהעשרת אורניום לרמה של 60%

סגן שר החוץ האיראני, עבאס אראקצ'י, אמר כי ארצו תציב 1,000 צנטריפוגות חדשות במתקן הגרעין בנתנז ותעלה את העשרת האורניום לרמה של 60%

(אילוסטרציה: שאטרסטוק)(אילוסטרציה: שאטרסטוק)
אא

סגן שר החוץ של איראן, עבאס אראק'צי, הודיע היום (שלישי) כי ארצו תחל מחר בהעשרת אורניום לרמה של 60%. אראקצ'י – העומד בראש הצוות האיראני למשא ומתן בווינה עם המעצמות על חזרה להסכם הגרעין – ציין כי הודעה על כך נשלחה לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית. הוא הוסיף, כי איראן תציב 1,000 צנטריפוגות חדשות במתקן להעשרת אורניום בנתנז.

מדובר בהפרה הבוטה והחמורה ביותר של הסכם הגרעין, עליו חתמה איראן ב-2015 עם המעצמות. הסכם זה מתיר לה להעשיר אורניום עד לרמה של 3.67% בלבד, המיועדת לייצור דלק לצרכים אזרחיים. כזכור, בתחילת השנה הגדילה הרפובליקה האסלאמית את רמת ההעשרה ל-20%. כדי להשיג יכולת ייצור של פצצה גרעינית, נדרשת העשרה ברמה של 90%, אולם העלאת הרמה ל-20% ומעלה מקטינה משמעותית את "זמן הפריצה" – הזמן שנדרש לאיראן לייצר פצצת גרעין אחת מהרגע שהחליטה לעשות זאת. בחודש פברואר איים מנהיגה העליון של איראן, עלי חמינאי, כי העשרת האורניום לא תוגבל לרמה של 20%: "אנחנו נעלה אותה לכל רמה שהמדינה תהיה זקוקה לה, אנחנו עשויים להגדיל אותה גם ל-60%".

הצעד האיראני בא בעקבות הפיצוץ שאירע בתחילת השבוע באתר בנתנז, אותו מיייחסת איראן לישראל, ויום לפני חידוש השיחות בווינה. מוקדם יותר היום תקף שר החוץ של איראן, מוחמד ג'וואד זריף, את ישראל ואמר כי היא "לקחה הימור גרוע מאוד" כשחשבה כי הפגיעה באתר תחליש את מעמדה של איראן בשיחות: "להיפך, מעמדנו רק יתחזק", אמר במהלך מסיבת עיתונאים בטהראן עם מקבילו הרוסי סרגיי לברוב.

"ארצות הברית יודעת שסנקציות או פעולות חבלה לא יקנו לה יתרון במשא ומתן", הוסיף זריף. "אני מבטיח לכם, שבעתיד הקרוב יותקנו צנטריפוגות מתקדמות יותר להעשרת אורניום במתקן בנתנז".

ה"ניו יורק טיימס" דיווח הלילה, כי התקלה שאירעה לרשת החשמל בנתנז נגרמה כתוצאה ממטען חבלה שהוברח לתוך האתר והופעל לאחר מכן מרחוק. גורם מודיעיני מסר לעיתון האמריקני, כי המטען גרם נזק כבד למערכות החשמל המרכזיות במתקן וגם למערכות הגיבוי. אתמול דיווח העיתון כי ישראל מעורבת בפעולת החבלה. גורמי מודיעין אמריקניים וישראליים העריכו, כי לאיראן יידרשו לפחות תשעה חודשים לתיקון הנזק עד שתוכל לחדש את העשרת האורניום באתר התת-קרקעי.

תגיות:איראןהסכם הגרעיןישראלאורניום

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה