השואה

מרגש: ארון הקודש ששרד את ליל הבדולח

אוד מוצל מאש: ארון קודש שניצל משריפה בגרמניה בליל הבדולח הובא לארץ, נמצא במושב כרמל שבהר חברון ואף שימש את התושבים במנייני החצר בקורונה. סיפור הגבורה של מרדכי שטרן, מראשי הקהילה היהודית בקרלסרוהה

  • כ"ו ניסן התשפ"א
יחזקאל שטרן עם ארון הקודש (צילום: דוברות הר חברון)יחזקאל שטרן עם ארון הקודש (צילום: דוברות הר חברון)
אא

מרדכי שטרן היה מראשי הקהילה בעיר קרלסרוהה שבגרמניה בליל הבדולח. הוא ראה את בית הכנסת שלו עולה באש, כשהגרמנים שרפו אותו וביצעו פוגרומים ביהודים.

מרדכי נכנס באומץ רב פנימה, אל תוך האש והעשן, והציל שני ספרי תורה. לאחר מכן שב לתוך בית הכנסת, וחילץ את ארון הקודש המפואר ומספר פריטי קדושה נוספים.

לאחר כשהאש כבתה, הוא נכנס שוב למקום הקדוש. בית הכנסת נשרף כליל, חוץ מהכיסא שלו וסידור שרוף שהיה במקום התפילה שלו.

לימים הצליח מרדכי לעלות לארץ, והביא עמו את תשמישי הקדושה שנמצאים כיום ביישוב כרמל בהר חברון. בתקופת הקורונה שימש ארון הקודש את נכדו של מרדכי, יחזקאל שטרן, במנייני החצר שהתקיימו ביישוב.

יחזקאל שומר על הארון כבר עשרות שנים ולא מוכן להזניח אותו. "הארון הזה, יחד עם ספרי התורה, הם זיכרון מתוק מסבא שלי ז"ל, שעשה מעשה מדהים כשנכנס והציל את תשמישי הקדושה של בית הכנסת למרות הסכנה הגדולה בדבר", סיפר. "סבא וסבתא שלי הגיעו לארץ והקימו משפחה לתפארת עם צאצאים רבים, שאנו הניצחון הגדול ביותר עבורם על הנאצים".

יוחאי דמרי, ראש המועצה האזורית הר חברון, הוסיף: "לפני 75 שנים ניסו הגרמנים להרוג אותנו, ולא רק פיזית. להשמיד את המסורת, המורשת, את ההיסטוריה שלנו. אבל עם ישראל לאורך כל הדורות ידע לשמור על הגחלת דולקת. מרגש מאוד לראות איך גם בתקופה השואה, אולי התקופה האפלה ביותר של עם ישראל לאורך כל הדורות, סיכנו יהודים את חייהם בעבור ארון קודש. ארון שהוא הרבה מעבר לארון שנבנה בנגרייה, אלא זה בדיוק ההיסטוריה המורשת והמסורת שלנו. אנחנו שמחים מאוד ומתרגשים, שבהר חברון ממשיכים את המסורת ומחזקים את המסורת וההיסטוריה היהודית".

תגיות:ארון קודשליל הבדולח

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה