חדשות בארץ

בג"ץ: פרס ישראל לא יוענק השנה לפרופסור שתמך בתנועת החרם

שופטי בג"ץ קיבלו את עמדתו של שר החינוך יואב גלנט, ואפשרו לו פרק זמן של חודש לבחון האם לבטל את הענקת פרס ישראל לפרופ' עודד גולדרייך, וזאת בשל מידע לפיו קרא לאיחוד האירופי להחרים את אוניברסיטת אריאל. משמעות ההחלטה: גולדרייך לא יקבל את הפרס בטקס הקרוב, שייערך בשבוע הבא

גלנט (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)גלנט (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

בג"ץ קיבל היום (חמישי) את עמדתו של שר החינוך יואב גלנט, לפיה יש לתת לו את האפשרות לשקול האם לבטל את הענקת פרס ישראל לפרופ' עודד גולדרייך ממכון ויצמן, וזאת בשל תמיכתו בתנועת החרם על ישראל – ה-BDS. משמעות ההחלטה היא כי גולדרייך לא יקבל את הפרס בטקס הקרוב, שייערך בשבוע הבא.

ועדת השופטים לפרס בתחום חקר המתמטיקה ומדעי המחשב החליטה לפני מספר שבועות להעניק לגולדרייך את הפרס על פועלו בנושא סיבוביות חישובית. בחודש שעבר דווח בחדשות 12 כי לגלנט התברר שגולדרייך חתם, יחד עם כ-240 אקדמאים ישראלים נוספים, על פנייה לממשלת גרמניה שלא לאשר הצעת חוק שהתקבלה בפרלמנט הגרמני המגדירה את ה-BDS כתנועה אנטישמית. החתומים על הפנייה טענו כי "חרמות הם כלי לגיטימי ולא אלים של התנגדות".

שר החינוך ביקש מהוועדה לשקול מחדש את מתן הפרס לגולדרייך. "מצב הדברים שבו הפרופ' יקבל בידו האחת מהמדינה את הפרס היוקרתי ביותר, ובידו האחרת מקדם את ענייניה של תנועה החותרת תחת קיומה של ישראל – הוא אבסורדי ובלתי מתקבל על הדעת", כתב לחברי הוועדה. הוועדה סירבה, והגישה לבג"ץ עתירה נגד גלנט והיועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט.

השופטים יצחק עמית, נעם סולברג ויעל וילנר הדגישו בהחלטתם כי לחברי הוועדה שיקול דעת מקצועי בקבלת ההחלטה, וכי "אין רלוונטיות להתבטאויות 'פרטיות' חוץ-מקצועיות" של הזוכים בפרס. עם זאת, הם החליטו לקבל את בקשתם של גלנט ומנדלבליט לתת להם זמן נוסף לבדוק מידע חדש, לפיו גולדרייך חתם לאחרונה על עצומה הקוראת לאיחוד האירופי להפסיק שיתופי פעולה של מוסדות או תוכניות הקשורים אליו עם אוניברסיטת אריאל.

"לאחר שעיינו בעתירה ושמענו את טיעוני הצדדים, מצאנו בשלב זה לקבל את עמדת היועץ המשפטי לממשלה לפיה יש לאפשר לשר החינוך לבחון מידע שהגיע לידיו אך לפני יומיים, ושעניינו עצומה שעליה חתם פרופ' גולדרייך ואשר התפרסמה אך לפני כשבועיים ימים (רשמנו לפנינו הצהרתו של פרופ' גולדרייך כי חתימתו על העצומה נעשתה בחודש ינואר השנה, עוד לפני ההחלטה על זכייתו בפרס)", כתבו השופטים. הם הוסיפו כי "פרופ' גולדרייך הצהיר באמצעות בא כוחו כי הוא עומד מאחורי חתימתו הנ"ל, ובנוסף הצהיר והבהיר כי אינו תומך בתנועת ה-BDS".

"השר והיועץ המשפטי לממשלה ביקשו אפוא לבחון אם יש לחוק למניעת פגיעה במדינת ישראל באמצעות חרם השלכה על ענייננו. זאת בהינתן שקריאה לחרם עשויה בנסיבות מסוימות, ומבלי לקבוע מסמרות בשלב זה, להיכנס בגדרן של אותן נסיבות חריגות שבהן 'ניתן יהא לשקול שיקולים שאינם מקצועיים גרידא'".

לדברי השופטים, החלטתם התקבלה לנוכח פרק הזמן הקצר שנותר עד קיום הטקס, שאינו מאפשר לבחון לעומק את הסוגיה: "אנו סבורים כי יש לאפשר לשר החינוך לחזור ולעיין בדברים ולקבל החלטה בתוך חודש ימים מהיום. רשמנו לפנינו כי ככל שיוחלט להעניק לפרופ' גולדרייך את הפרס, ניתן יהיה לעשות כן בטקס פרסי ישראל שייערך בשנה הבאה או במועד מוקדם יותר לפי בחירתו של פרופ' גולדרייך".

תגיות:פרס ישראלבג"ץיואב גלנט

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה