מעניין

מצמרר: מי הם האנשים שנקברו בעודם חיים?

סנדלר גרמני, חולת אפילפסיה אמריקאית, אישה שנדבקה בכולרה וצעיר שהתרסק בתאונת אופנוע – מי הם האנשים שנקברו בחיים וכמה מהם הצליחו לשרוד?

אא

בימים שהרפואה עוד לא הייתה כל כך מתקדמת, הרופאים התקשו לקבוע מתי בני אדם נפטרים מן העולם. אנשים רבים חששו להיקבר בעודם בחיים ולמרות שחוקקו נהלים קפדניים כדי שדבר כזה לא יקרה, דווחו מקרים בהם בוצעה קבורה של אנשים חיים. ה"שואו-מייקר" הוא אחד מהם.

בשנת 1822 הובא למנוחות סנדלר גרמני בן 40, אך שאלות בנוגע למותו עלו מההתחלה. למרות שמשפחתו של הסנדלר אישרה את פטירתו כי הוא נראה מת לחלוטין, הם לא הבחינו בצפידת המוות המפורסמת, בה השרירים מתקשחים לאחר המוות. ובכל זאת, ההלוויה התקיימה כמתוכנן. אלא שכאשר הקברן כיסה את הקבר, הוא התחיל לשמוע דפיקות. הוא החל לחפור במהירות ומצא את הסנדלר נע בתוך ארון הקבורה שלו. זרועותיו היו מורמות כלפי מעלה, הוא לא היה קר למגע, וכאשר רופא בכיר "פתח לו וריד", הדם זרם על כל התכריכים. במשך שלושה ימים נעשו ניסיונות להחיות אותו בחזרה, אך כל המאמצים לא נשאו פרי. הסנדלר הוכרז כמת פעם נוספת והובא למנוחות בפעם השנייה והאחרונה.

בשנת 1915 בדרום קרוליינה, ארצות הברית, אישה בת 30 בשם אסי דנבר סבלה מהתקף קטלני של אפילפסיה, או כך כולם חשבו. לאחר שהכריזו על מותה, הרופאים הניחו את גופתה של דנבר בארון קבורה וקבעו את הלווייתה ביום למחרת, כדי שאחותה, שגרה מחוץ לעיר, תוכל להגיע. כשאחותה של דנבר סוף סוף הגיעה, ההלוויה הסתיימה והיא הצטערה שלא הספיקה לראות את אחותה בפעם האחרונה, אז היא הורתה להוציא את הארון מהאדמה. כאשר מכסה הארון נפתח, היא ראתה את אחותה אסי מתיישבת ומחייכת. אסי זכתה לחיות עוד 47 שנים מאז.

בשנת 1867, צרפתייה בת 24 בשם פילומל יונטרה חלתה בכולרה. לאחר תקופה קצרה של חולי, היא הוכרזה כמתה, ו- 16 שעות לאחר מכן, היא נקברה מתחת לאדמה. כמו במקרה של הסנדלר, גם את יונטרה שמעו דופקת על מכסה הארון ומיד היא הוצאה מקברה. כשנר דולק הונח מתחת לאפה, לא ניכרה נשימה, אך למרות זאת היא הפגינה התכווצויות של שרירים ועוויתות בעפעפיים. זה לא נמשך זמן רב ויונטרה הוכרזה כמתה למחרת באופן רשמי ונקברה שוב.

את המקרה של אנג'לו הייז הצרפתי בן ה-19 מכנים המקרה המדהים ביותר מהמאה ה-20 של קבורה מוקדמת. ב-1937 ריסק הייז את האופנוע שלו במהלך תאונת דרכים, כשגופו הוטח על קיר לבנים. פניו של הייז היו כל כך מעוותות שאפילו הוריו לא הורשו לראות את הגופה. לאחר שלא נמצא דופק, הרופאים הכריזו על הייז כמת, ושלושה ימים לאחר מכן הוא נקבר. בעקבות חקירה שניהלה חברת ביטוח מקומית, גופתו הוצאה מהקבר יומיים לאחר ההלוויה. להפתעת המכון לזיהוי פלילי, הייז עדיין היה חם. הוא היה במצב של תרדמת עמוקה והצורך המופחת של גופו בחמצן השאיר אותו בחיים. לאחר ניתוחים רבים ותקופת שיקום, הייז החלים לחלוטין. למעשה, הוא הפך למפורסם בצרפת ואנשים הגיעו מרחוק כדי לדבר איתו.

האם מותר לקבור בארון קבורה? מדוע אסור להלין אפילו גויים? 10 עובדות על קבורה יהודית, להמשך קריאה לחצו כאן 

למה מניחים אבנים בכל ביקור בבית הקברות, ולמה היהדות לא אמרה להניח זר על הקבר, אלא דווקא אבן? הרב אליהו עמר עונה על כל השאלות

 

תגיות:מוותקבורהרץ ברשת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה