חדשות בארץ

החל סבב ההתייעצויות בבית הנשיא; ריבלין: "ייתכנו שיקולים ערכיים"

בבית הנשיא החל הבוקר סבב ההתייעצויות, בסיומו יודיע הנשיא ראובן ריבלין על החלטתו למי להעניק את המנדט להרכבת הממשלה. נציג משלחת הליכוד, השר אמיר אוחנה: "נתניהו הוא המועמד שסיכוייו להרכיב ממשלה שתשקף את רצון הציבור הם הטובים ביותר"

ריבלין עם נציגי הליכוד, הבוקר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)ריבלין עם נציגי הליכוד, הבוקר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

(עודכן: 10:12)

הנשיא ראובן ריבלין החל הבוקר (שני) בהתייעצויות עם נציגי הסיעות בכנסת ה-24, לקראת קבלת ההחלטה על מי להטיל את המנדט להרכבת הממשלה. ראשונים להגיע לבית הנשיא היו נציגי הליכוד, המפלגה הגדולה בכנסת. משלחת הליכוד, שכללה את השרים אמיר אוחנה, צחי הנגבי ואופיר אקוניס, המליצה כצפוי על בנימין נתניהו כמועמדה להקמת הממשלה.

"אנחנו סבורים שיותר ממה שמשתקף בתקשורת, יש כאן הכרעה של הבוחר", אמר אוחנה בפתח דבריו. "זה בא לידי ביטוי ראשית בגודל המפלגה – חרף כל הלחצים הידועים והסיקור המוטה, תנועת הליכוד בראשות חבר הכנסת נתניהו קיבלה למעלה ממיליון קולות של אזרחי ישראל; ושנית, במספר הממליצים הגבוה ביותר שאני מקווה ומאמין שנתניהו יקבל. אנחנו סבורים, כי הצירוף של השניים הופך אותו למועמד שסיכוייו להרכיב ממשלה שתשקף את רצון הציבור הם הטובים ביותר".

אוחנה הוסיף כי "היו הרבה הבטחות לפני הבחירות מכל המפלגות, בעיקר עם מי לא נשב ותחת מי לא נשב ולצידו של מי לא נשב. אם כולם יעמדו בהבטחות, אפשר לקבוע בוודאות שלא תורכב ממשלה ואנחנו הולכים לבחירות נוספות. אנחנו מנסים להגיע להתפשרות מסוימת כדי להרכיב קואליציה וממשלה, ולמנוע את התרחיש המאוד לא רצוי של בחירות". חברי הליכוד הדגישו, כי לא מתקבל על הדעת שתפקיד הרכבת הממשלה יוטל על מי שמפלגתו זכתה בבחירות למספר חד-ספרתי של מנדטים.

לקראת סיום שיחתו עם השרים, התייחס ריבלין ביותר מרמז למשפטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בתיקי האלפים: "אני מבקש לשאול אתכם שאלה לא פשוטה. ייתכן שיגיעו לידי מצב שיקולים נוספים להרכבת הממשלה, בהם למשל שיקולים ערכיים שאני לא יודע אם לנשיא יש הזכות לשקול אותם או שהדבר נתון לבית המשפט העליון או לכנסת עצמה. האם יש מועמד אחר שברצונכם להמליץ עליו כמועמד אלטרנטיבי, אם אכן שיקולים כאלה ימנעו ממועמדכם להרכיב ממשלה?". חברי משלחת הליכוד השיבו בשלילה. "החוק כמובן ברור, ובהמלצתנו על נתניהו אנחנו פועלים על פי החוק", אמר אוחנה. אקוניס הוסיף: "בחרנו בצורה דמוקרטית וחופשית את נתניהו לעמוד בראשנו. הוא האיש מטעמנו המועמד להרכיב את הממשלה, הוא ולא אחר".

את סבב ההתייעצויות החל ריבלין בדברי פתיחה: "משנסתיימה מערכת הבחירות לכנסת ה-24, אנחנו פותחים כעת את סבב ההתייעצויות לקראת הטלת תפקיד הרכבת הממשלה על אחד או אחת מחברי הכנסת הנבחרים. תהליך הטלת תפקיד הרכבת הממשלה על ידי נשיא המדינה נקבע בחוק יסוד: הממשלה. וכך קובע סעיף 7 לחוק, ואני מצטט: משיש לכונן ממשלה חדשה יטיל נשיא המדינה, לאחר שהתייעץ עם נציגי הסיעות בכנסת, את התפקיד להרכיב ממשלה על אחד מחברי הכנסת שהסכים לכך".

"כפי שאמרתי בעבר, ואני שב ואומר כעת, השיקול המרכזי שינחה אותי הוא הטלת תפקיד הרכבת הממשלה על חבר הכנסת בעל הסיכויים הגבוהים ביותר להרכיב ממשלה שתזכה לאמון הכנסת החדשה", הבהיר ריבלין. "כך נהגו כל נשיאי ישראל לדורותיהם, כך נהגתי בכל מערכות הבחירות הקודמות וכך אנהג אף עתה". הוא ציין כי "תהליך ההתייעצות יהיה שקוף וגלוי לציבור, מתוך רצון ומחויבות, לקדם שקיפות מול אזרחי ישראל".

מוקדם יותר היום הודיע יו"ר כחול לבן, שר הביטחון בני גנץ, כי מפלגתו תמליץ לנשיא על יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, כמועמדה להרכבת הממשלה. מכחול לבן נמסר, כי גנץ שוחח עם לפיד ועדכן אותו על החלטתו ואמר. "כפי שהבטחנו, גם הבוקר נמשיך לעשות הכל כדי שתוקם ממשלה ישרה, ושהמנדט לא יגיע לנתניהו שעסוק כל כולו במשפטו שאליו התייצב הבוקר", אמר. "אני קורא לכל חברי גוש השינוי להמליץ היום על חבר הכנסת לפיד בכדי למנוע מנתניהו לקבל את המנדט, ולהמשיך בשיח להקמת ממשלת הריפוי שאזרחי ישראל כל כך זקוקים לה".

תגיות:בני גנץהליכודראובן ריבליןבחירות 2021

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה