כתבות מגזין

האמן הבינלאומי: "תרי"ג ציורים יוצגו על הגשרים הגבוהים בעולם"

אחרי 40 שנות ציור, יוזם האמן יואל תורג'מן תערוכת ענק שכוללת תרי"ג ציורים ותוצג על גשרים מפורסמים ברחבי העולם. "אני שואף ליצור גשרים בין האנושות ולחבר בין כולם"

(בעיגול: יוזם האמן יואל תורג’מן)(בעיגול: יוזם האמן יואל תורג’מן)
אא

613, כמניין תרי"ג מצוות - זהו מספר הציורים שעומד האמן יואל תורג'מן להציג כבר בחודשים הקרובים על גבי גשרים ברחבי העולם.

תורג'מן הוא אמן בחסד. במשך ארבעים השנים האחרונות הוא שוקד על ציוריו ללא הפסקה, כאשר כאמור בימים אלו הוא מסכם 613 ציורים, שאת ההשראה לביצועם הוא שואב לדבריו מתוך התורה והאמונה. "יש לי עוד בערך 2000 ציורים נוספים", הוא מדגיש, "רק שלדעתי הם קצת חוזרים על ציורים אחרים שאותם כללתי בתוך ה-613, לכן איני מצרף אותם לתערוכה".

 

הציור מעיד על הנפש

אם חשבתם לראות בציוריו של תורג'מן נופים, דמויות או דיוקנים, כנראה שלא ירדתם לעומק העניין. הציורים מרהיבים, אך קשה לפענח אותם באופן חד משמעי. המתבונן מבחוץ יראה בהם בעיקר כתמים מעגליים או צבעים מרוחים. אבל מי שיתאמץ באמת, יצליח לבסוף לראות את ההתרחשות מתחת לפני השטח, וזוהי בדיוק מטרתו של האמן.

"יש לי סטודיו בצפת, ומגיעים אליו אנשים מכל רחבי הארץ והעולם", הוא מספר, "אני מבקש מהם לגלות לי לאלו ציורים הם נמשכים, מהם הציורים שהם מתחברים אליהם במיוחד, והעיקר – מה הם רואים בהם. לפי התשובות שהם משיבים אני מצליח לאבחן אותם ולספר להם על עצמם ועל אופיים, בדרך כלל אלו דברים שעד כה הם לא היו מודעים להם".

איך ייתכן שציור יכול להעיד על הנפש של האדם?

"אתן לך דוגמה", הוא משיב, "אחד הציורים המפורסמים שלי נבחר כדי להימכר במכירה הפומבית של בית המכירות הידוע 'כריסטי'ס'. מדובר בציור ראשון מתוך סדרת ציורי אשליה שציירתי, ומה שאפשר לראות בו זה ספרים פתוחים, עם דפים המתעופפים לכל עבר. קשה לזהות את הצבעים מהם מורכב הציור, שכן הוא בנוי מלא פחות מ-150 שכבות צבע, רובן שקופות כמעט לחלוטין.

"מי שרכש את הציור הזה היה פסיכולוג מארה"ב, ובאחד הימים קיבלתי ממנו הודעה בזו הלשון: 'תליתי את הציור בסלון ביתי שעל יד מיאמי. בנוסף לציור הייתה בסלון רק ספה איטלקית. מידי יום ישבתי על הספה במשך חצי שעה והתבוננתי בציור, ותוך כדי כך חשבתי מחשבות על חיי. מה שגיליתי זה שלאט-לאט התחלתי להרגיש טוב יותר בגוף ובנפש, השינה שלי השתפרה, גם המתחים ירדו, והעיקר – זוכר שהגעתי אליך עם קביים? כעת אינני זקוק להם עוד".

תורג'מן מסיים את הסיפור ומתנשם עמוקות. "אין ספק שהציור משפיע על הנפש ועל הגוף", הוא חוזר ואומר. "אני רואה זאת שוב ושוב אצל אנשים שמגיעים אליי. תמיד מעניין אותי  לשאול אותם מה הם רואים בציורים, ולשמוע את התשובות שלהם. אגב, אלו שבעיקר מצליחים להבין את הציורים שלי אלו ילדים צעירים, עד גיל עשר, כי ההסתכלות שלהם נקייה. גם מבוגרים, מעגל גיל 75, מצליחים לראות פריטים שאחרים לא מבחינים בהם, כי הם מסתכלים ממבט עמוק יותר ופחות ממהרים".

(הצלם: טדי בנהמו)

בנוסף לציורים, נוהג תורג'מן גם לארח אנשים בביתו בצפת. "כמעט מידי שבת מגיעים אליי אורחים לסעודה שלישית", הוא מספר, "בכל פעם מחדש אני מציג לפניהם שני ציורים ומבקש מכל אחד בקשה פשוטה – לבחור מבין שני הציורים את הציור שהוא היה לוקח אתו לאי בודד, בו הוא ישהה במשך חודש. זה די מתקיל אותם, כי אנשים רגילים לבחור ציור כדי לקשט בו את סלון ביתם. הם מחפשים שיתאים לספה ולריהוט. אבל כשהם חושבים על ציור לאי בודד, זה שולף מהם את הדברים העמוקים ביותר, וזה בדיוק מה שמסייע לי לאבחן אותם וללמד אותם על הפנימיות שלהם. בכל פעם מחדש אני נדהם עד כמה שהאבחון הזה מדויק".

 

תערוכת הגשרים

למעלה ממיליון תגובות התפרסמו עד כה לציורים שתורג'מן פרסם, ויותר משבעה מיליון אנשים עוקבים אחריו ברחבי העולם. בכל פעם הוא מעלה ציור חדש ונותן לאנשים לנחש מה מסתתר בו. התשובות, כפי שהוא מדגיש, מרתקות במיוחד, ואף פעם לא זהות זו לזו.

יש ציור שאהוב עליך במיוחד?

"כמו כל אמן אחר, גם אני אשיב שאיני יכול לבחור ציור אחד, שכן אני מחובר לכולם. אבל יש ציור שאני מרגיש כלפיו רגשות מיוחדים, שכן הוא מסמל תקופה מאוד לא פשוטה שחוויתי בחיי. זהו ציור בו ניתן לראות מעין נוף של עצים ויער. ניסיתי להמחיש בו את מה שחוויתי לפני כשבע שנים, כשמערכת הגידים והשרירים בגוף שלי קרסה והובילה לכאבים נוראיים. הרופאים שהתייעצתי איתם לא הצליחו לטפל בי וכמעט הגעתי לייאוש.

"כשהבנתי שלרפואה הקונבנציונאלית אין פתרון החלטתי לצאת להתבודדות ביער. במשך כמה ימים ישבתי בין העצים והתפללתי לאלוקים. שם גם ציירתי את הציור הזה שאני כל כך מחובר אליו. מי שיתבונן היטב יראה דמות של אדם שמסתתרת בתוך אחד העצים, זהו האדם שנמשל לעץ השדה. כך נוצרת האמנות היהודית".

לסיפור הזה, אגב, יש גם סוף פלאי, שכן תורג'מן מדגיש שמאז ועד היום לא שבו הכאבים העזים לתקוף אותו. "אני לא מופתע מכך, ברור לי שזה הכוח של התורה שחייה אותי ומחיה אותי בכל יום מחדש", הוא טוען.

ההבנה שכוח התורה הוא זה שמעניק את היכולת ליצור, היא שהובילה אותו להחלטה להציג את ציוריו בימים אלו דווקא על גבי גשרים ברחבי העולם. "מאז היום שבו התחילו להקים ברחבי העולם גשרים, אפשר לראות שיש חיבור עמוק בין הגשרים לתורת הסוד והקבלה", הוא מסביר. "ישנו ספר מפורסם של הרמ"ק – רבי משה קורדוברו, בו הוא מתאר חיבור של 72 שמות שיש להם השפעה בין העולם הרוחני לגשמי. לשמות הללו הוא קורא 'גשרים', והם אלו שמחברים בין העולם הרוחני לגשמי.

"כמובן שהרמ"ק אינו היחיד שמדבר על כך. המושג 'גשר' נמצא בצורה המוכרת לכולנו גם בדברי רבי נחמן מברסלב שמתאר את העולם כולו כגשר צר מאוד. להבדיל, גם פסיכולוגים ופסיכואנליסטים מדברים הרבה על המושג 'גשרים', בעיקר כשהם מגדירים את הקשר בין המוח השמאלי לימני ובין העולם הדמיוני לעולם ההגיוני. כאשר יש קשר בין השניים, זה מראה שהאדם מתנהל באופן תקין, אך כשאחד מהם גובר על השני, האיזון מתערער. כמובן שאי אפשר שלא להזכיר בכל הנוגע לגשרים גם את המקצוע הפופולארי כל כך בימינו - מגשר".

איך מבחינה מעשית אתה חושב להציג את כל הציורים שלך על גבי הגשרים?

"זו שאלה טובה. אני שואף להציג את 613 הציורים שלי על גבי גשרים ברחבי העולם, באופן שיראו אותם כמה שיותר אנשים. כך הם 'יגשרו' בין האנושות ויחברו בין אדם לאדם, בין עיר לעיר ובין אומה לאומה. כדי לבדוק בדיוק איך לעשות זאת עשינו את הפיילוט הראשון לפני כשנה בגשר עכברה, הסמוך לצפת, שעד לא מזמן נחשב לגשר הגבוה ביותר בישראל. העמדתי לאורך הגשר נציגים שהחזיקו בידיהם את הציורים, וכך הציגו אותם לעין כל. רציתי להמשיך בפיילוט גם במקומות נוספים, אלא שאז פרצה הקורונה והקפיאה את התוכניות".

תורג'מן מציין שבימים אלו הוא נערך להצגת התערוכות מחדש. "המטרה שלי היא להגיע בשלב ראשון ל-12 זירות מרכזיות בעולם, ובכל פעם נציג את התערוכה על גשר אחר. בימים אלו אני עסוק בתכנון הלוגיסטי לשינוע הציורים ולקבלת האישורים הנדרשים כדי להציג אותם. למעשה, זה יהיה אירוע אמנותי נייד. אבל יותר מכל זה יהיה אירוע של קידוש השם, כי כפי שאני מדגיש לכולם - אמן הוא אינו אדם בעל כישרון מיוחד, או מישהו שמסוגל ליצור יותר מאחרים. זה פשוט אדם שעומד ומתפלל להקב"ה. זה הכל".

תגיות:אומנותציוריםתרי"ג

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה