סיפורים אישיים

מדהים: מהנדס שומר תורה ומצוות מעסיק 12,000 עובדים - בבניית מקררים כשרים

לפני שנים, כשקווין נולאן סיים את בית הספר להנדסה באוניברסיטת קונטיקט - הוא לא חשב שמפעל חייו הגדול ביותר יהיה תכנון מקררים ומוצרי חשמל נוספים, שיהיו מותאמים להלכה היהודית. היום הוא עושה את זה 'ביג טיים', ביחד עם עוד 12,000 עובדים שחברתו מעסיקה 

אא

לפני שנים, כשקווין נולאן סיים את בית הספר להנדסה באוניברסיטת קונטיקט - הוא לא חשב שמפעל חייו הגדול ביותר יהיה תכנון מקררים ומוצרי חשמל נוספים, שיהיו מותאמים להלכה היהודית. 

כיום עומד נולאן בראש חברת מהנדסים בשם GE Appliances - חברה המעסיקה 12,000 עובדים, וביניהם מהנדסים בעלי יכולות פנומנליות. "כיהודי שומר תורה ומצוות, השקעתי אלפי שעות עבודה עם הצוותים שלי, כדי לענות על צרכי השבת עבור שומרי התורה והמצוות", הוא אומר בראיון לאתר Five Towns Jewish Times.

"כחברה, אנחנו פועלים לפי הפילוסופיה 'אפס מרחק'. זאת אומרת שאנחנו רוצים להיות באפס מרחק מכל הלקוחות והצרכנים שלנו, וכדי לעשות את זה, אנחנו צריכים להבין את הצרכים והציפיות שלהם, ולהיות מסוגלים לפתח פתרונות רלוונטיים. בקהילה היהודית ראינו צורך ייחודי שרק אנחנו יכולים יכולים לספק טוב יותר מהמתחרות, בין היתר בשל העובדה שקל יותר ליהודי שומר תורה מצוות לקנות מיהודי אחר ששומר תורה ומצוות. מבחינתנו, המוצרים שאנחנו מציעים היום, שתוכננו במיוחד לקהילה היהודית, עונה על הפילוסופיה של 'אפס מרחק'".

כשנשאל נולאן מהם הקשיים שעמדו לפניו בתחילת העבודה על המוצרים הכשרים שלו, השיב כך: "עובדתית, הטכנולוגיה יכולה לחסוך לנו הרבה זמן, כסף ואנרגיה. אבל לעתים, הטכנולוגיה עלולה לגרום לבעיות הלכתיות חמורות בכל הנוגע לשמירת שבת, אצל יהודים שומרי תורה ומצוות. בילדותי הייתי פעם תקוע בחדר שירותים עד מוצאי שבת, בגלל אור שנדלק בצורה אוטומטית".

לדבריו, המוצרים שמציעה כיום חברתו היא בעיקר מקררים שונים שתואמים לחלוטין את דרישות ההלכה ועונים על כל שאלה אפשרית לפי דעת כל הפוסקים, על חילול שבת חלילה. "במקררים ובתנורים שלנו יש מצב סרק בשבת, שמחייב לחיצה על כפתור התחלה, ארבע שעות לפני כניסת השבת. ללחצן הזה הם קראו STAB-K SHABBOS או 'מצב שבת' בתרגום חופשי. 

מקררים רבים מציעים את האופציה הזו, אולם ישנם פוסקים שאינם מתירים את המקררים הללו - היות ומי שמקבל את המידע הזה 'בצד השני' הוא מחשב שמבצע פעולות אוטומטיות, כדי שהכיבוי יתאפשר. "השימוש במחשב הוא איסור הלכתי, כי אסור לכתוב או להשתמש בפטיש בשבת. ישנם מספר ויכוחים לגבי הפרמטרים והמגבלות של המונח 'גרמה'.

 היו על כך מספר דיונים בין הרב אלישיב זצ"ל ובין פוסקים נוספים בישראל, והרב אלישיב אמר שאיסוף מידע על ידי המחשב בשבת, נחשב לבעיה חמורה הלכתית".

תגיות:מקרריםשבתמהנדס

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה