חדשות בריאות

דיווח: גנץ תמך בהעברת החיסונים למדינות בחו"ל – וחזר בו

על פי הדיווח ב"ישראל היום", שר הביטחון בני גנץ עודכן על המבצע להעברת חיסונים למדינות שונות ברחבי העולם ולא הביע התנגדות, אולם לפני כשבועיים חזר בו

נתניהו וגנץ, ארכיון (צילום: מארק ישראל סלם, פול)נתניהו וגנץ, ארכיון (צילום: מארק ישראל סלם, פול)
אא

שר הביטחון בני גנץ היה מודע למבצע להעברת חיסונים למדינות שונות ברחבי העולם תמורת רווח מדיני, לא הביע התנגדות לכך, אולם חזר בו והאשים כי ראש הממשלה בנימין נתניהו "פועל במחשכים". כך דיווח הבוקר (רביעי) אריאל כהנא ב"ישראל היום".

על פי הדיווח, כבר בתחילת חודש ינואר עדכן המל"ל את גנץ, את שר החוץ גבי אשכנזי ואת היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, כי נתניהו מטפל בסוגיה. בשבועות שחלפו מאז הוחלפו מסרים בין הגורמים השונים המעורבים בנושא, עד שלפני כשבועיים שינה שר הביטחון את עמדתו לגבי התוכנית והחל לטעון כי "נתניהו פועל במחשכים".

עוד עולה מהדיווח, כי זמן קצר לאחר שהתברר כי ישראל הצליחה להשיג מלאי גדול של חיסונים, החלו מדינות זרות לפנות אליה בבקשות לקבלתן. הבקשה הראשונה הגיעה למל"ל ב-29 בדצמבר 2020. היא עלתה בשיחת טלפון שקיים ראש הממשלה עם אחד ממנהיגי המדינות עימם הוא עומד בקשר, שביקש "אפילו רק כמה אלפים" מהחיסונים. פניות דומות נוספות הגיעו אל שגרירים של ישראל בעולם, אל המוסד, אל המל"ל ואל נתניהו עצמו. בקשה מיוחדת הגיעה אף משר הביטחון עצמו, בנוגע לכוח הרב-לאומי בסיני המפקח על קיום הסכמי השלום בין ישראל למצרים.

התוכנית שגובשה נועדה לחלק קרוב ל-50 אלף חיסוני מודרנה שלא נועדו לשימוש בארץ ל-20 מדינות. "יכולנו להיות אור לגויים", אמר גורם מדיני ל"ישראל היום". אלא שכאמור גנץ התחרט. ביום חמישי האחרון הוא פנה לנתניהו בדרישה לכנס את הקבינט המדיני-ביטחוני לדון בנושא, בטענה כי "אספקת חיסונים למדינות נוספות בעולם לא הועלתה מעולם לדיון בפורומים הרלוונטיים. העובדה, כי החלטה כזו התקבלה ואף בוצעה חלקית לפי פרסומים בתקשורת, ללא דיון במסגרת המתאימה – קרי, בקבינט המדיני-ביטחוני – וללא התייעצות עם משרדי הממשלה הרלוונטיים, ובהם משרד החוץ ומשרד הביטחון, הינה בניגוד לחוק ותוך חריגה מסמכות".

בעקבות דרישתו של גנץ, הנחה ראש המל"ל מאיר בן שבת להקפיא את המבצע להעברת החיסונים למדינות זרות. היועץ המשפטי לממשלה, אליו פנה שר הביטחון בבקשה לבחון את הסוגיה, הבהיר שלשום בחוות דעת שפרסם כי "ראוי שהנושא יובא לדיון בממשלה, בקבינט או בפורום אחר הכולל את השרים הרלוונטיים לנושא. הטיפול בנושא נדרש להתבצע בליווי משפטי מלא".

תגיות:חיסוןבני גנץאביחי מנדלבליטנגיף הקורונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה