מקבצי שו"ת - שאל את הרב

מגילה בזום ושמחת פורים בירושלים: כל מה שאתם צריכים לדעת על פורים המשולש

האם אפשר לשמוע מגילה בזום? איך שומעים מגילת אסתר בבידוד? מאיזה גיל חייבים במתנות לאביונים? מתי אוכלים בני ירושלים את סעודת פורים? איך ישלח מבודד מתנות לאביונים או משלוח מנות? כל השאלות הבוערות של כולם, עכשיו התשובות

  • י"א אדר התשפ"א
(אילוסטרציה: שאטרסטוק)(אילוסטרציה: שאטרסטוק)
אא

נדירות הן השנים שפורים בתל אביב והמרכז חל בערב שבת. השנה, חג הפורים וקריאת המגילה ושאר מצוות היום מתאפיינת עם שאלות הלכתיות מעניינות. נכנסת לבידוד? חלית בקורונה? זה לא אומר שתפספסו את קריאת המגילה ומשלוח מנות ומתנות לאביונים. לכל דבר יש הלכה ופתרון. ירושלמים וקצת מבולבלים מתי אוכלים את הסעודה ומתי קוראים במגילה?

במיוחד השנה, מקבץ שאלות אקטואליות רלוונטיות מתמיד.

פורים כהשנה שחל להיות ביום ששי מתי אוכלים את סעודת פורים? (או שתי סעודות)

בכל מקום מלבד בירושלים סעודת פורים תהיה ביום שישי.  אין חובה יותר מסעודה אחת. לכתחילה יש לאכול את הסעודה מוקדם בתחילת היום, אבל אם לא הספיקו אפשר לאכול כל היום

אדם שמבודד או שאינו יכול לצאת לשמוע מגילה בגלל ההגבלות האם יוכל לצאת על ידי חובהבלקרוא לעצמו במגילה מודפסת? לברך בעצמו ולשמוע על ידי קטן מגיל מצוות שיודע לקרוא בטעמים?לשמוע קריאת מגילה בזום?לשמוע קריאת מגילה מוקלטת?

כדי לצאת ידי חובה קריאת המגילה יש לקרוא או לשמוע מתוך מגילה שכתובה על קלף.

אם אין שום אפשרות להשיג מגילה כזאת, יש לקרוא מתוך חומש בלי ברכה.

לכתחילה קטן מתחת לגיל בר מצווה לא יכול להוציא ידי חובת קריאת המגילה. ורק בשעת הדחק כשאין מישהו אחר שיוציא אותו ידי חובה והוא לא יודע לקרוא בעצמו, יכול לצאת על ידי קטן, ובתנאי שהגיע לגיל חינוך (גיל 6). וגם אז לא יברך אלא אם כן הוא בעצמו יוצא גם כן בקריאה זו, אז יברך ויכוון לצאת.

בזום, או מוקלט אי אפשר לצאת ידי חובת קריאת המגילה. ויש לדעת שמי שלא קרא או שמע את המגילה מתוך מגילה כשרה, צריך לקרוא הלל שלם בלי ברכה.

היות ושושן פורים יוצא השנה בשבת, מתי חוגגים את פורים בירושלים?

בשנה זו ששושן פורים יוצא בשבת, מי שגר בירושלים עושה "פורים משולש", דהיינו שמחלקים את מצוות הפורים לשלושה ימים, י"ד, ט"ו, וט"ז אדר.

ביום חמישי בלילה וביום שישי י"ד אדר קוראים את המגילה ונותנים מתנות לאביונים, ולא אומרים על הנסים בתפילה ובברכת המזון.

ביום שבת ט"ו אדר מוציאים שני ספרי תורה, ובספר תורה השני קוראים "ויבוא עמלק". ואומרים על הנסים בתפילה ובברכת המזון. וראוי לעשות מנה מיוחדת לכבוד הפורים ולאוכלה בסעודת שבת בבוקר, ונוהגים לשתות יין ושיכר לזכר הנס.

ביום ראשון ט"ז אדר עושים סעודת פורים ונותנים משלוח מנות איש לרעהו. ביום ראשון אין אומרים על הניסים בברכת המזון, וטוב להזכיר על הניסים ב"הרחמן".

אני גרה בירושלים וישנה בפורים מחוץ לירושלים ובשושן פורים בירושלים, האם אני מחויבת בשני הימים בשאר מצוות היום או שרק באחד מהם?

אם בזמן עלות השחר של י"ד אדר את נמצאת מחוץ לירושלים, ובזמן עלות השחר של ט"ו אדר את נמצאת בירושלים, עלייך לקיים את כל מצוות הפורים יומיים

אם אני שולח "מתנות לאביונים" דרך האינטרנט האם אפשר לשלוח לפני יד באדר?

אפשר לתרום לאירגוני הצדקה לפני חג הפורים והם השליחים שלך לחלק את המתנות ביום הפורים עצמו.

מה שיעור מתנות לאביונים?

צריך לתת מתנה לשני עניים, אבל מעיקר הדין מספיק לתת פרוטה לכל עני (אפילו שקל), ולכתחילה ראוי לתת לכל עני שיעור של סעודה חשובה (כ 25 ₪ לכל עני).

איך אפשר לקיים את מצוות מתנות לאביונים, איך אני יכול לדעת מי באמת נזקק?

הרב זמיר כהן שליט"א לקח על עצמו את המשימה לזכות את הרבים בנתינת מתנות לאביונים בהידור רב, אלפי פניות זורמות למחלקת החסד של הידברות לפני הפורים, המקרים נבדקים על ידי וועדה מיוחדת ובעיצומו של יום הפורים, יעביר ארגון הידברות סכומי כסף נכבדים למשפחות מעוטות יכולת ולמאות מקרים קשים הזקוקים לעזרה. את הכסף הזה הם יעבירו בשליחות כולנו!

לקיום מצות מתנות לאביונים, לחצו כאן.

מאיזה גיל חובה לתת מתנות לאביונים?

יש אומרים שיש לחנך גם קטנים במצות מתנות לאביונים. ויש אומרים שיש חיוב לתת רק מגיל בר מצווה ואין צריך לחנכם קודם לכן. וכך המנהג.

איך אדם שנמצא בבידוד יכול לקיים את מצוות משלוח מנות ומתנות לאביונים?

"על פי ההלכה, אדם יכול למנות שליח, לצורך קיום מצווה. לכן כאשר השליח של האדם מוסר את משלוח המנות, הרי זה כאילו שהאדם עצמו ביצע את המעשה. השליח יכול גם לקבל משלוח המנות עבור האדם שמינה אותו, וגם מקיים עבור השולח את המצווה של מתנות לאביונים.

האם יוצאים ידי חובת משלוח מנות בשליחת ממתקים או חטיפים?

יוצאים ידי חובה בחטיפים ובמוצרים שברכתם שהכל. וטוב להביא למשלוח מנות דבר הראוי להגיש בסעודת פורים.

האם מותר להסתפר ביום שישי – פורים?

בכל ערי הארץ שיום הפורים חל ביום שישי אין מסתפרים ביום זה, אבל בני ירושלים מותרים בעשיית מלאכה ובוודאי שמותרים גם להסתפר.

אדם שעשה סעודת פורים בלילה, האם יצא ידי חובה?

לא יצא ידי חובה, צריך לעשות את הסעודה ביום דווקא.

בעיצומו של יום הפורים, יעביר ארגון 'הידברות' סכומי כסף נכבדים למשפחות מעוטי יכולת ולמאות מקרים קשים הזקוקים לעזרה. ברגע שתתרום, אתה תדע שעוד משפחה חוגגת את יום הפורים ברוגע ובאושר.

במיוחד השנה, מתנות לאביונים נותנים להידברות – ככה מקיימים את מצוות היום!

התורמים "מתנות לאביונים" להידברות יוזכרו אצל מרן הגאון הגדול רבי חיים קנייבסקי והרב זמיר כהן שליט"א שיעתירו עליכם לרפואה שלימה, לפרנסה טובה, לנחת מהילדים, לזיווגים הגונים, לזרע של קיימא ולכל הברכות והישועות. 

חייגו עכשיו למחלקת החסד בהידברות: 073-2221212

לפרטים ולתרומה און-ליין באופן מאובטח, היכנסו לכאן.

תרמת? אשריך! עכשיו אתה יכול להיות רגוע ששמחת יהודים לחג! חג פורים שמח!

תגיות:פוריםקריאת מגילהמקבץ שאלות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה