זוגיות ושלום בית

בעלי לא מתחשב ולא תומך בי, האומנם?!

לעיתים אנו תופסים את חברנו על דרך השלילה, ואנו הופכים להיות ביקורתיים ופוסלים את מעשה חברנו. יש לדעת, כשאנו פוסלים את זולתנו אנו בעצם פוסלים את עצמנו

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

אני אישה שנשואה עשר שנים. אני מרגישה שבעלי לא תומך בי, לא אכפת לו ממני, לא מתייחס אלי בכבוד, משליך עלי כמעט את כל המטלות של הבית. אני מרגישה כבר מיואשת מלהסביר לו שאין זו הדרך, ושזה מראה על חוסר התחשבות מצדו אלי. אבל דיבורים אלו אינם עוזרים ולא משפיעים עליו כדי לשנותו. הוא ממשיך להתנהג ההפך מדרכה של תורה, המלמדת אותנו לחמלה ולהתחשבות. מה לעשות?

* * *

ראשית, צריך לדעת שלהכרת הטוב יש שתי משמעויות: א. הכרת הטוב, היינו להכיר ולהבחין ולזהות את הטוב שקיבלנו. ב. הודאה על הטוב, היינו הערכת הטוב שאנו מקבלים.

תורת הבעל שם טוב מלמדת אותנו שהזולת הוא בעצם המראה שלנו, הוא משקף לנו את עצמנו. וככל שנכיר את הטוב בזולת, כך הוא ישקף את הטוב שבנו, ותביא אותנו להגדיל את כוחות הנפש שלנו, ותעצים את מה שיש בנו. כי הכלל אומר: שאם אנו רואים את הטוב בחברנו, סימן הוא שגילוי הטוב הזה מצוי בנו, שאם לא היה בי הטוב הזה, לא הייתי רואה זאת בחברי. ואין ספק שזה יהפוך את חיינו לשמחים יותר, ולמיצוי הכוחות מהכוח אל הפועל.

וזאת לומדים משלמה המלך ע"ה שאמר (משלי כ"ז, כ"א): "מַצְרֵף לַכֶסֶף, וכוּר לַזָהָב, ואיש לפי מַהֲלָלו" - שכשם שהמצרף הוא כלי המבחן לצורפי הכסף, וכן הכור למזככי הזהב, לידע ולהיוודע עד כמה הזהב הוא מזוקק ומלוטש ונקי מכל סיג ופסולת. הוא הדין "ואיש לפי מהללו": ר"ל כשירצה האדם לבחון את עצמו ולבדוק את מעשיו, אפשר לבודקם ולבחונם כמטהר וכמצרף כסף, וזה ע"י "מהללו" היינו: לפי תוכן דבריו על חברו. כי אין אדם מוציא דבר מפיו אם זה אינו חלק מאישיותו, ולכן זה ודאי בא כחלק מהפנימיות שבו.

לעיתים אנו תופסים את חברנו על דרך השלילה, ואנו הופכים להיות ביקורתיים ופוסלים את מעשה חברנו. יש לדעת, כשאנו פוסלים את זולתנו אנו בעצם פוסלים את עצמנו, כי אם אנו רואים את הרע בזולתנו, אנו בעצם מגלים שהגילוי הזה בא מתוכנו. וודאי כשאנו משדרים לזולתנו שיש בו חיסרון ואינו מתנהג כשורה, הרי זה גופא מרחיק אותו, וגורם לו להרגיש שמנסים לחנך אותו, ולשנות אותו מהרגליו, שהוא כה אוהב ורגיל ומוטבע בהם.

על כן, בחיי הזוגיות, יש לנו לגלות, ולהכיר, את הדברים הטובים שיש בבן הזוג שלנו ולהודות לו על כך, בכדי להעצים את הדברים הטובים שיש בבן זוגנו, ובכך לתת את דחיפה, שימשיך לפתח את הדברים הטובים שזיהינו בו, ועם הזמן יהיה לו את האומץ והחשק, לשנות את הרגליו הלא טובים למען בת זוגו.

לדוגמא: במקום לומר לבעל שהוא אנוכי ולא אוהב לעזור, אפשר להזכיר את הטוב ולומר לו: "הערכתי מאוד את עזרתך, אשמח אם תסייע לי מחר עם הילדים". או במקום שהבעל יאמר לאשתו, שבגלל הפנים החמוצות שלה אין לו חשק לעזור בבית, יאמר: "החיוך שלך עושה לי חשק לעזור".

הרב דניאל פנחסוב הוא מרצה, יועץ מומחה לנישואין ופסיכותרפיסט, מחבר הספר "כיצד לבנות זוגיות טובה". Dp0533165281@gmail.com 

תגיות:שלום ביתהרב דניאל פנחסוב

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה