כתבות מגזין

מדוע לא הגיוני להאמין בתיאוריות קונספירציה?

מהן תיאוריות קונספירציה? איך סבל עם ישראל מתיאוריות מסוג זה לאורך כל שנות ההיסטוריה, ומדוע בעצם לא הגיוני להאמין בתיאוריות מסוג זה?

  • כ' שבט התשפ"א
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

לפני שנתייחס לאמונה בתיאוריות שונות, נפתח בתשובה של יהודי מאמין: לא נוכל להאמין במה שלא מסרו לנו רבותינו ולא העידו עליו גדולי ישראל. בפרט במקרים שבהם מדובר בעניינים מעשיים ושאלות הלכתיות, חובה עלינו להישמע להכרעת גדולי ישראל כפי שהתורה מצווה אותנו: "ועשית... ככל אשר יורוך" (דברים י"ז, י'). תורת הנצח של עם ישראל, היא שמדריכה את חכמינו כיצד לפסוק הלכה בכל דור ובכל מצב. כיוון שהמלך ציווה לשמוע לשריו חכמי התורה, מי שמתעלם מהוראת השרים - מתעלם מגזירת המלך.

אין לנו אלא מה שמוסרים גדולי ישראל, מפיהם אנו יונקים תורה. גם יהודי שבטוח בכל מאודו בצדקתו, חייב לבטוח בחכמי ישראל, כפי שהתורה מצווה אותו: "על פי התורה אשר יורוך ועל המשפט אשר יאמרו לך - תעשה, לא תסור מן הדבר אשר יגידו לך ימין ושמאל" (דברים י"ז, י"א), "אפילו אומר לך על ימין שהוא שמאל ועל שמאל שהוא ימין" (רש"י).

לאחר פתיח זה, אפשר להתייחס לנושא.

* * *

נתחיל בהגדרה: תיאוריות קונספירציה (או בעברית, תיאוריות קשר), היא האמונה בקיומה של קבוצת אנשים גדולה, בעלת משאבים וכוח, אשר חוברת יחד כדי לשקר למיליוני אנשים, ולשלוט בהם ללא ידיעתם.

ישנם קונספירטורים שמאמינים שממשלת ארה"ב עמדה מאחורי פיגוע מגדלי התאומים, או שהיהודים עמדו מאחוריו. יש תיאוריות קונספירציה שמספרת כי ממשלת ארה"ב מסתירה חייזרים; תיאוריה אחרת טוענת שנאס"א ביימה את הטיסה לירח באולפן, מבלי לשלוח חללית לחלל; קיימת אפילו תיאוריית קונספירציה הטוענת שהעולם כולו בעצם שטוח, ואיננו כדור, וכי מיליוני מדענים וחוקרים (אסטרונומים, פיזיקאים, אסטרונאוטים ועוד) מכל ממשלות העולם משקרים יחד במשך יותר מחמישים שנה, מזייפים תמונות, לוויינים וחלליות שלא היו, כדי להסתיר משום-מה מן הציבור את צורת העולם.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

היהודים ותיאוריות הקונספירציה

לצערנו, רבות מתיאוריות הקונספירציה משרתות אנטישמים, באמצעות סיפורים בדויים על קבוצה של "זקני ציון" יהודים אשר שולטים בכלכלת העולם והפוליטיקה של ארה"ב, במטרה להשתלט על העולם.

אני חושב שליהודים יש סיבה טובה מאוד לא להאמין בתיאוריות קונספירציה, כי לכל אורך ההיסטוריה, העם היהודי היה קורבן לתיאוריות קונספירציה מרושעות שהמציאו עליו, באמצעות עלילות דם מרושעות.

במשך מאות שנים, יהודים הואשמו בחטיפת ילדים גויים, בטענה שהשתמשו בדמם לאפיית מצות! האינקוויזיציה היתה מענה יהודים כדי ש"יודו" בקונספירציה הזו. בשנת 1298 למניינם, בעיר ויטיגן שבבוואריה, הושמדו בעקבות עלילת דם 146 קהילות, ונרצחו למעלה מ-20,000 יהודים.

בימי המגפה הגדולה של הדבר השחור, אשר פשט בכל אירופה במאה ה-13 למניינם, הופצה הקונספירציה שהיהודים מרעילים את בארות המים של הגויים, וכך יצרו את מחלת הדבר במטרה להשמיד את כל הנוצרים. האשמות אלה הובילו לרדיפות ורצח מסיבי בכל יהודי צרפת, שוויץ וגרמניה, עד שבסוף המאה ה-14 למניינם, מערב אירופה התרוקנה כמעט לחלוטין מיהודים, שנאלצו להגר למזרח אירופה, ובעיקר לפולין.

מייסד הנצרות המודרנית, מרטין לותר, מן המאה ה-15 למניינם, כתב ספר בשם "על היהודים ושקריהם", בו האשים כי היהודים "מרעילי בארות וחוטפי ילדים".

לפני מאה שנה, ב-1903 למניינם, פורסם מסמך מזויף ברוסיה בשם "הפרוטוקולים של זקני ציון", המספר על עשירים יהודים הפועלים בסתר, כדי ליצור מלחמות בעולם, ולהביא להתעשרותם והשתלטותם על מדינות העולם מאחורי הקלעים. ספר זה מופץ עד ימינו במדינות האסלאם, ורוב האנטישמים מאמינים בו. הצורר הרוסי סטלין האמין בתיאוריות קונספירציה אנטישמיות, וב"משפט הרופאים" נשלחו יהודים רופאים להריגה.

היטלר ימ"ש טען בספרו "מלחמתי", כי היהודים מושכים בחוטי ההיסטוריה מאחורי הקלעים, יוצרים אידיאולוגיות ותככים במטרה לנצל את האזרחים ולגזול את כספי הציבור. הקונספירציה של "תורת הגזע" טענה כי היהודים הם פרזיטים בטבעם (לא רק "החרדים"...). בשמה של תיאוריה זו רצחו הנאצים 6 מיליון יהודים מבני עמנו.

באופן אבסורדי, תיאוריית קונספירציה אנטישמית בת ימינו טוענת שאפילו זה לא קרה: במדינות האסלאם נפוצה הקונספירציה שהנאצים כלל לא שלחו יהודים להריגה בתאי גזים, כאילו היהודים המציאו את השואה כדי להצדיק את כיבוש הארץ.

תיאוריות קונספירציה נוצרות כל הזמן. כך לדוגמה, בשנה האחרונה, במדינות ערביות כמו איראן וטורקיה, מאמינים בקונספירציה הטוענת כי מדינת ישראל יצרה את מחלת הקורונה בתור נשק ביולוגי נגד מדינות ערב.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

לאור נסיוננו העקוב מדם עם תיאוריות קונספירציה, אני חושב שיהודים צריכים להיות הראשונים להטיל ספק בתיאוריות קונספירציה, והאחרונים להאמין בהן.

ישנן 4 סיבות מדוע לא להאמין בתיאוריות קונספירציה.

 

1. טענות גדולות דורשות הוכחות גדולות

נתחיל בעובדה הפשוטה, שאם תיאוריית קונספירציה היתה מציעה ראיות רציניות ובלתי ניתנות להכחשה - היא לא היתה "תיאוריית קונספירציה", אלא פשוט מאוד, עובדה היסטורית.

קונספירציות אינן מציגות הוכחות חד-משמעיות, אלא במקרה הטוב ביותר, שברי ראיות שנתונים לפרשנות. כדי להאמין בקונספירציה צריך איזו "תחושת בטן", כאשר הראיות והעובדות הן בדרך כלל משניות לתחושת הבטן הזו.

זו, כמדומה, הבעיה העיקרית עם כל תיאוריות הקונספירציה - שלא ניתן באמת להפריך אותן. הן סוג של אמונה פנימית ש"כולם משקרים לנו", ולכן, גם אם נצליח להפריך ראיה שהציגו בשם הקונספירציה, או אם תוצג פרשנות הגיונית יותר לראיות, העובדות לא ישכנעו את הקונספירטור לוותר על אמונתו. להיפך, לקונספירטורים אין קושי להמציא קונספירציה על גבי קונספירציה, ולטעון שהסיבה שהראיות הופרכו - היא מפני שאנשים בשלטון שיבשו את האינפורמציה (ומי שלא השתכנע בפרשנות הקונספרטיבית יוגדר כאדם "פתי", שהשלטונות הצליחו לנצחו). קונספירציה היא סוג של פירמידה הפוכה, שניצבת על חודה של אמונה אישית.

על פי דרכי ההגיון, צריך ראיות מהימנות כדי להאמין באמונה שלא קיבלנו במסורת, וככל שהטענה גדולה יותר, כך היא דורשת הוכחה גדולה יותר. כך לדוגמה, מי שטוען כי מיליוני רופאים משקרים ומעוותים נתונים במזיד, צריך להציג הוכחות גדולות מאוד לטענה כזו, קל וחומר מי שטוען כי קבוצת אנשים שולטת בכל מדינות העולם, עליו להציג הוכחות שלא ניתנות להכחשה או לפרשנות.

כל הקונספירציות שראיתי טוענות טענות גדולות, קיצוניות בגודלן ובתפוצתן הארצית, אך מציגות ראיות קטנות מאוד כדי להאמין בהן.

אמונה שאינה מסוגלת להציג הוכחות ברורות, גם אינה מצריכה הפרכות כדי להתעלם ממנה. כל תיאוריות הקונספירציה בנויות על האמונה בדיסאינפורמציה (-הפצה מכוונת של מידע שקרי ומטעה ע"י השלטונות), ומסיבה זו לא ניתן באמת להפריך אותן. הראיות שיציגו הקונספירטורים יהיו תמיד בנויות על מקור מידע מסוים שבחרו, המתעלם מכל מידע אחר שסותר אותו. כל מידע שסותר את התיאוריה יוצג בתור דיסאינפורמציה (השלטון מסתיר מאיתנו את המידע האמיתי בגלל אינטרסים). במילים אחרות, הקונספירציה קודמת לראיות, ואינה אלא טיעון מעגלי (אמונה עיוורת בעצמה).

אמר שלמה המלך החכם באדם: "פתי יאמין לכל דבר, וערום יבין לאשורו" (משלי י"ד, ט"ו). ומבאר המלבי"ם: "...הפתי, שגדרו מי שחסר דעת ומתפתה 'כיונה פותה אין לב', הוא מאמין לכל דבר, בין לדברי הכסיל בין לדברי האויל מבלי יבחין כלל, ואין ליבו נוקפו כלל. אבל הערום, שהוא הפך הפתי, ויש בלבו ערמה לבחון כל דבר, הוא לא יפותה, רק יבין מה שמועיל לאשורו והצלחתו הרוחנית יעשה, כמו שנאמר (משלי י"ד, ח'): "חכמת ערום - הבין דרכו".

 

2. לשיגעון אין סוף

שימו לב שניתן למצוא תיאוריית קונספירציה כמעט על כל נושא או אירוע היסטורי, כפי שפירטנו בתחילת המאמר. ישנן גם תיאוריות קשר נוספות. כך, למשל, תיאוריית קונספירציה טוענת שיש כוכב בשם "ניבירו" שמתקרב לכדור הארץ וישמיד את העולם, ושכל סוכנויות החלל והאסטרונומים מסתירים את קיומו מאיתנו. המעניין הוא שהמאמינים בקונספירציית ניבירו כבר הציבו מספר תאריכים לסוף העולם, אשר הופרכו בזה אחר זה. נבואתם האחרונה למועד נפילתו של כוכב הלכת היתה ה-21 בדצמבר 2012 למניינם, תאריך שכמובן ממשיך ומתחלף בכל שנה עד היום...

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

שמעתי בדיחה חכמה שאומרת, שהדרך היחידה להפריך תיאוריית קונספירציה, היא באמצעות המצאה תיאוריית קונספירציה אבסורדית יותר. לדוגמה, קונספירטור אומר לחברו: "אתה יודע שהטיסה לירח היתה זיוף של ממשלת ארצות הברית?", על זאת ישיב השני: "רק אל תגיד לי שאתה אחד מן האנשים שמאמינים בקיומו של הירח! אתה לא יודע שהירח בכלל לא קיים? זו הרי הקרנה של כת האילומינטי שמנסה לשכנע אותנו שיש ירח, הם שזייפו את הטיסה לחלל...".

על זו הדרך, אם מישהו יטען שביליונר או נשיא כלשהו מנסה להשמיד את העולם, אדם אחר יוכל להשיב לו שאותו ביליונר ונשיא בכלל לא קיים – כי אלו אנשי לטאה בתחפושת אדם, שחיים מתחת לאדמה, והם ששולטים בחברות הגדולות (אגב, תאמינו או לא, אך יש תיאוריית קונספירציה כזו!). באותם שברי ראיות בהם משתמשים כדי לתמוך בקונספירציה אחת, ניתן לתמוך בקונספירציה אחרת לחלוטין. ומאחר שמדובר בפרשנות, ניתן תמיד להציע פרשנות אחרת, אבסורדית יותר מקודמתה.

מי שמאמין בתיאורית קונספירציה אחת, אין סיבה שלא יאמין בתיאוריות קונספירציה אחרות - המבוססות גם הן על פרשנויות ומשחק בשברי ראיות. אך אפילו קונספירטור יאלץ להודות, כי אדם שמאמין בכל הקונספירציות - חייב לסתור את עצמו ויגיע לידי שיגעון.

זו עצמה סיבה טובה דיה להתעלם מתיאוריות קונספירציה.

 

3. ההיסטוריה נידונה לחזור על עצמה

שלמה המלך, החכם באדם, אמר: "מה שהיה הוא שיהיה, ומה שנעשה הוא שיעשה, ואין כל חדש תחת השמש. יש דבר שיאמר 'ראה, זה חדש' - הוא כבר היה לעולמים אשר היה מלפננו" (קהלת א', ט').

מאחר שהטבע האנושי אינו משתנה, הרי שההיסטוריה חוזרת על עצמה: חילופי שלטונות, מלחמות, כיבושים, אידיאולוגיות, ואפילו רצח עם. מקרים ומצבים שקרו בעבר, ישובו בווריאציות שונות גם בעתיד. עד בוא הגאולה, אין חדש תחת השמש.

סיבה טובה מאוד לשלול מראש קונספירציות על אנשים השולטים בעולם בסתר, מאחורי הקלעים, הוא מפני שאין לתרחיש הזה אף תקדים בהיסטוריה. באף תקופה היסטורית לא התוודענו לקיומו של "מסדר סודי" שהצליח לשלוט במדינות. אם היה לצורת שלטון כזו תקדים, הייתי מסוגל להאמין שיקרה שוב בימינו.

ההיסטוריה מראה שאף כוח שלטוני לא מצליח להחזיק את יציבותו לאורך זמן. אותם אנשים שעמדו בראש הצמרת הפוליטית ברוסיה הקומוניסטית, הם אלה שפעלו זה נגד זה עד שהרסו את הקומוניזם, ואפילו העידו נגדו בקריסת ברית המועצות. אותו סיפור קרה עם הספר האדום של השליט הסיני מאו, ששלט בכל סין, אך מיד במותו נהפך שלטונו, וספרו הפך לספר השחור - כי מיליונים שרפו אותו. אם נביט בהיסטוריה על אימפריות כמו זו של יוון ורומא, נמצא שהם נפלו מסיבות זהות של רצח מנהיגים, תככים פוליטיים וחילופי שלטונות.

רוב האנשים הם אינדיבידואליסטים, משנים דעות ורעיונות פוליטיים כל הזמן, ולא פועלים כמו מכונה. אין ביכולתם של אנשים שונים לתאם ביניהם גרסאות במשך עשרות או מאות שנים. זו הסיבה שאין לשקר רגליים.

האם כל אותם אנשי צמרת ומדענים משקרים גם לנשותיהם? להוריהם? לאחיהם ואחיותיהם? לילדיהם? לחבריהם? לשכניהם וכו'? אף אחד מהם אינו משנה לעולם את דעתו או אמונתו, מתחרט או מחליט לגלות את סודו? וכי ייתכן שמיליוני אנשים יסכימו על שקר אחד ויתמידו בו, הם וכל בני משפחותיהם וחבריהם? אף פעם אין חילופי שלטון בצמרת, בגידות או הדלפות לתקשורת על הסנסציה הכי גדולה בעולם?

מי שטוען שכלי התקשורת משקרים ביודעין ובכוונת תחילה, יהיה צריך להוסיף לרשימת המיליונרים והמדענים "הנוכלים" - גם מיליוני עיתונאים מכל רחבי העולם - המשקרים בכוונה לציבור, ושוב, גם לבני משפחותיהם, חבריהם, ידידיהם וכו' (אמנם, אין ספק שהתקשורת מעוותת עובדות ומנפחת נתונים ופרשנויות, אך אין הדבר נובע מאיזו החלטה קונספרטיבית של קבוצת אנשים שפועלת בסתר, אלא פשוט מאוד, מתוך אידיאולוגיה פוליטית שבה מאמינים אנשי שמאל רבים, ואלה פועלים לאותה מטרה, ללא תכנון קבוע או תיאום עמדות. קונספירציה פירושה תכנון. עיתונאים רבים מחזיקים באותה עמדה פוליטית ועושים מאמצים כדי לקדם אותה בתקשורת, אך הם פועלים באופן אקראי, אינדיבידואלי, כל אחד בתחומו ועם רעיונותיו. העיתונאים בארץ ובעולם לא התאגדו יחד באיזו כת סודית כדי לתכנן איך לשקר ולשלוט בהמונים. לכן "fake news" איננו קונספירציה).

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

בהקשר זה, חשוב להבין כי תיאוריות קונספירציה סותרות את כל מה שידוע לנו היסטורית על הטבע האנושי. את האמת הפשוטה, שהאדם בטבעו איננו שקרן.

אנשים יכולים לטעות טעויות, להאמין בתמימותם באמונות טפלות, אך הם אינם משקרים בכוונה וביודעין.

שאל כל אדם, האם ייתכן שההורים שלך חמדו לך לצון, ומשקרים לך כל חייך לגבי משפחתך האמיתית? או האם ייתכן שאתה ואשתך תשקרו לילדיכם כל ימי חייהם?

אם בטבעה אוהבת את ילדיה, אב בטבעו אוהב את ילדיו - לכן אדם מטבעו אינו משקר לילדיו ואוהביו. כמובן שכל אדם יכול לטעות בעצמו, וכך להטעות אחרים בטעותו, אך לא יעשה זאת בכוונה לשקר ולרמות.

בלב אדם טבוע מצפון אשר גורם לו לחוש רע, כאשר אינו נוהג בכנות עם עצמו ועם סובביו. ישנם אנשים יוצאי דופן שמסוגלים להיות שקרנים וצבועים, אך הם תמיד מעטים ואינם יכולים להיות מאוגדים (שכן האדם הוא מטבעו אינדיבידואל, וכשם שפרצופיהם שונים - כך דעותיהם שונות).

אמרו חז"ל, שאין לדיין אלא מה שעיניו רואות. המושכל הראשון הוא לקבל דברים כהוויתם, כפי שהם מובאים בידי אלפי ורבבות אנשים.

כשם שאין זה הגיוני להאמין כי מיליוני יהודים יתאגדו יחד "להמציא את השואה", כך אין זה הגיוני להאמין כי מיליוני יהודים התאגדו להמציא היסטוריה.

אבות לא משקרים לילדיהם, לכן אומרת התורה: "שאל אביך ויגדך, זקניך ויאמרו לך" (דברים ל"ב, ז'), ומצווה את האבות: "והיה כי ישאלך בנך מחר לאמור, מה זאת? ואמרת אליו, בחוזק יד הוציאנו ה' ממצרים מבית עבדים" (שמות י"ג, י"ד).

באיגרת שמיוחסת לרמב"ם נאמר כך: "אין ראוי לו לאדם להאמין, אלא באחד משלשה דברים: הראשון, דבר שתהיה עליו ראיה ברורה מדעתו של אדם, כגון חכמת החשבון, וגימטריאות, ותקופות. והשני, דבר שישיגנו האדם באחד מהחמש הרגשות, כגון שידע ויראה שזה שחור וזה אדום וכיוצא בזה בראית עינו. או שיטעום שזה מר וזה מתוק. או שימשש שזה חם וזה קר. או שישמע שזה קול צלול וזה קול הברה. או שיריח שזה ריח באוש וזה ריח ערב וכיוצא באלו. והשלישי, דבר שיקבל אותו האדם מן הנביאים ע"ה ומן הצדיקים. וצריך האדם, שהוא בעל דעה, לחלק בדעתו גם במחשבתו כל הדברים שהוא מאמין בהם, ויאמר: שזה האמנתי בו מפני הקבלה, וזה האמנתי בו מפני ההרגשה, אבל מי שיאמין בדבר אחד שאינו משלושת המינים האלה, עליו נאמר פתי יאמין לכל דבר"" (רמב"ם, איגרת לחכמי קהל עיר מארשילייא - על ענייני אצטגנינות ומזל; אך יש לברר את מקור האיגרת, כי חלק מאגרותיו של הרמב"ם יוחסו לו בשוגג).

האמונה בקונספירציות דורשת להאמין במאות או אלפי או אפילו מיליוני אנשים שחוברים יחד כדי לשקר שקר משותף - רעיון שסותר את ידיעתנו הפשוטה על ההיסטוריה ועל הטבע האנושי. לכן אין הגיוני להאמין בקונספירציות.

 

4. ועשית ככל אשר יורוך

כפי שנאמר בראש הכתבה, התורה מדריכה אותנו להיות אנשים ענווים ולנהוג בתמימות: "תמים תהיה עם ה' אלוקיך" (דברים י"ח, י"ג), "אל תתחכם יותר למה תשומם" (קהלת ז', ט"ז), "אשר עשה האלוקים את האדם ישר, והמה בקשו חשבונות רבים" (קהלת ז', כ"ט).

הרמב"ם השיב רבות למתקשים בפילוסופיה, אך רבים אינם יודעים שהורה בפירוש להתרחק מן העיסוק בה: "ולא עבודה זרה בלבד הוא שאסור להיפנות אחריה במחשבה, אלא כל מחשבה שגורמת לו לאדם לעקור עיקר מעיקרי התורה - מוזהרין אנו שלא להעלותה על ליבנו, ולא נסיח דעתנו לכך ונחשוב ונימשך אחר הרהורי הלב: מפני שדעתו של אדם קצרה, ולא כל הדעות יכולות להשיג האמת על בורייו; ואם יימשך כל אדם אחר מחשבות ליבו, נמצא מחריב את העולם לפי קוצר דעתו... ואינו יודע המידות שידון בהן עד שיידע האמת על בורייו, ונמצא יוצא לידי מינות. ועל עניין זה הזהירה תורה, ונאמר בה "ולא תתורו אחרי לבבכם, ואחרי עיניכם, אשר אתם זונים, אחריהם" (במדבר ט"ו, ל"ט) - כלומר לא יימשך כל אחד מכם אחר דעתו הקצרה, וידמה שמחשבתו משגת האמת. כך אמרו חכמים, "אחרי לבבכם", זו מינות; "ואחרי עיניכם", זו זנות. ולאו זה, אף על פי שהוא גורם לאדם לטורדו מן העולם הבא, אין בו מלקות" (הלכות עבודה זרה וחוקות הגויים, פרק ב', ד').

בכל אורחות החיים וענייני הציבור יש לנו ההלכה להיסמך עליה, ואת ההלכה פוסקים חכמי ישראל. התורה היא המצווה אותנו לבטוח בפסיקת חכמי ישראל: "על פי התורה אשר יורוך ועל המשפט אשר יאמרו לך - תעשה, לא תסור מן הדבר אשר יגידו לך ימין ושמאל" (דברים י"ז, י"א), "אפילו אומר לך על ימין שהוא שמאל ועל שמאל שהוא ימין" (רש"י).

בכל שאלה הלכתית וספק, מצווה התורה: "ובאת אל הכהנים הלווים ואל השופט אשר יהיה בימים ההם, ודרשת והגידו לך את דבר המשפט" (דברים י"ז, ט'), "ואפילו אינו כשאר שופטים שהיו לפניו, אתה צריך לשמוע לו, אין לך אלא שופט שבימיך" (רש"י ע"פ מדרש ספרי). אמרו חז"ל: "עשה לך רב והסתלק מן הספק" (אבות א', ט"ז).

הדרכת התורה היא לשמוע לרבותינו, גדולי הדור ומנהיגי הציבור, בכל אשר יורו וידריכו את הציבור. חובה עלינו לשמוע בקולם של השרים המשמשים את המלך, מכוח המלך שציווה לשמוע לשריו. ואין מלכנו מלך בשר ודם, אלא מלך מלכי המלכים הקב"ה, שאין טעות ולא עוולה מלפניו, והוא המגלגל את כל הקורה בעולם: "והוא לבדו עשה ועושה ויעשה לכל המעשים" (העיקר הראשון, י"ג עיקרי אמונה). אין ספק שהנהגת גדולי ישראל מושגחת משמים, שכן הקב"ה הוא שציווה לשמוע בקולם והבטיח כי התורה לא תישכח מפי זרעו, ומעת שניתנה לישראל - לא בשמים היא לחפש אחרי הדרכתה בנבואה, "כי קרוב אליך הדבר מאוד בפיך ובלבבך לעשותו" (דברים ל', י"ב).

מי שח"ו מזלזל בדעת גדולי ישראל, עושה זאת מכוחה של גאווה האומרת לו שהוא חכם יותר מכל חכמי ישראל, ומושגח יותר מהם לדעת את האמת הנסתרת מהם על מה שנכון וראוי לעשות. הגאווה, כידוע, מוציאה את האדם מן העולם (אבות ד', כ"א), ואוי לו למזלזל בדברי חכמים.

לסיכום, עלינו להתחזק להאמין בכל מה שמוסרים לנו גדולי ישראל בפירוש, ולא להתפתות לאמונות כזב שלא זו בלבד שאין להן בסיס מדעי, אין להן בסיס תורני אמיתי להישען עליו.

תגיות:קונספירציהתיאוריות קונספירציה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה