חדשות בארץ

נאסרה הקרנת הסרט "ג’נין ג’נין" בישראל, מוחמד בכרי ישלם פיצויים

סא"ל במיל' ניסים מגנאג'י זכה בתביעת לשון הרע שהגיש נגד יוצר הסרט "ג'נין ג'נין", מוחמד בכרי. השופטת הלית סילש קבעה, כי בכרי ישלם לו פיצויים בסך 175 אלף שקלים: "הנתבע בחר, במודע, שלא לערוך בדיקה, ולו מינימלית, ולו ראשונית, של הטענות והעובדות הבאות לידי ביטוי במסגרת ריאיונות עם מי שנחזים להיות תושבי מחנה הפליטים ג'נין"

אילוסטרציה (צילום: Nasser Ishtayeh/FLASH90)אילוסטרציה (צילום: Nasser Ishtayeh/FLASH90)
אא

בית המשפט המחוזי מרכז בלוד אסר אמש (שני) על הפצתו והקרנתו של הסרט "ג'נין ג'נין" בישראל, והורה להחרים את כל עותקי הסרט הקיימים בישראל. במאי הסרט, מוחמד בכרי, חויב על ידי בית המשפט לשלם פיצויים בסך 175 אלף שקלים לתובע, סגן-אלוף (במיל') ניסים מגנאג'י. בנוסף, חויב בכרי בתשלום 50 אלף שקלים עבור מימון הוצאות המשפט.

מגנאג'י, שהשתתף בשנת 2002 במבצע "חומת מגן" בו נהרגו 23 חיילי צה"ל, הגיש לפני שש שנים תביעת לשון הרע נגד בכרי – היוצר, המפיק והבמאי של הסרט – שהציג באמצעותו תמונה שקרית לפיה חיילי צה"ל ביצעו כביכול פשעי מלחמה חמורים במהלך הלחימה. כחלק מתמונה זו, הוצג מגנאג'י כמי שבוזז אדם זקן באיומי נשק.

השופטת הלית סילש דחתה את טענות ההגנה של בכרי. היא קבעה, כי הוא "אינו דבק בהצגת התמונה העובדתית המלאה", וכי הציג בסרט אירועים מזוויעים במסווה של "סרט דוקומנטרי". בפסק הדין צוין כי בכרי הקדיש את הסרט לזכרו של איאד סמודי – מחבל חבר גדודי אל-אקצא שנהרג בפעילות מבצעית של צה"ל ביוני 2002, אותו הציג בכרי באופן כוזב כמפיק הסרט.

"הנתבע מצא לנכון לייצר סרט, המתיימר להיות סרט תיעודי, המבוסס על קיבוץ של ריאיונות עם מי שנחזים להיות תושבי מחנה הפליטים ג'נין", כתבה סילש. "הראיות בתיק זה מלמדות, כי הנתבע בחר, במודע, שלא לערוך בדיקה, ולו מינימלית, ולו ראשונית של הטענות והעובדות הבאות לידי ביטוי במסגרת אותם ריאיונות. ואז אף הגדיל לעשות כאשר מצא לנכון לשזור לתוך ובין אותם ראיונות, מגוון תמונות, קטעי וידאו ומוסיקה אשר יש בהם עצמם, כמו גם במיקום ובדרך בה הוכנסו לסרט, כדי להמחיש ובחלק מהמקרים אף להעצים את האמור באותם ריאיונות".

עוד קבעה השופטת, כי "אין אמת בעיקרם של הדברים אשר פורסמו במסגרת הסרט, אין תום לב בהצגתם ולא ננקטו על ידי הנתבע צעדים כלשהם, לא כל שכן צעדים סבירים, על מנת לבסס את הטיעון העובדתי הלכאורי השזור בפרסום. מן העבר השני ניצב התובע, אדם פרטי אשר נקרא על ידי מדינת ישראל לשירות צבאי במהלך מבצע 'חומת מגן', ומוצא עצמו מוצג בגוף אותו סרט כמי שבוזז את כל ממונו של אדם אחר, מבוגר וחסר ישע, וזאת כחלק מהצגתה של מציאות אלטרנטיבית כוללת, פרי יצירתו של הנתבע".

פורום המשפחות השכולות, הקצינים והלוחמים מסר בתגובה לפסק הדין: "לאחר 18 שנים של מלחמה משפטית וציבורית הצדק יוצא לאור, ובית משפט ישראלי מקבל החלטה אמיצה להפסיק את ההסתה ולאסור את הפצת הסרט בכל פלטפורמה אפשרית. תדע כל אם עבריה כי מוחמד בכרי הוא מחבל של הסתה פושעת כנגד משפחות שכולות, קציני ולוחמי צה"ל וכנגד מדינת ישראל".

שר התרבות והספורט, חילי טרופר, אמר: "אני מברך על ההתייצבות של בית המשפט לצידם של לוחמי צה"ל ולצד ערכי היושר והאמת. חופש הביטוי הוא ערך מרכזי בחברה דמוקרטית ואני אשמור עליו ככל יכולתי, אך אין בחופש הביטוי כדי להתיר עלילות שווא והוצאת לשון הרע".

תגיות:מוחמד בכריג'נין ג'ניןחומת מגן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה