עובדות שלא ידעתם

הידעתם איזה בעל חיים הטמין מכשירי ריגול?

איזה בעל חיים סייע לצבא, מיהו היונק האיטי בעולם והיכן יש מפלים מתחת למים? 7 עובדות קצרות ומפתיעות ש(כנראה) לא ידעתם

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

• הידעתם איזה בעל חיים הטמין מכשירי ריגול? הדולפין הוא בעל חיים נבון מאוד. האילוף שלו נועד לעיתים קרובות לשעשוע ולבידור, אך הוא גם עשוי לסייע במשימות צבאיות. כך למשל אילף צבא ארה"ב דולפינים על מנת שיטמינו מכשירי ריגול וגם מוקשים ימיים נגד ספינות האויב.

• הידעתם מהם אופניים מרטיטי עצמות? אופני הגלגל הגבוה, מהסוגים הראשונים של האופניים שנבנו לראשונה ב-1870 למניינם, נקראו גם "מרטיטי עצמות", כיוון שתנועתם הבלתי נוחה גרמה לרטט חזק מאוד בנסיעה ולחוסר יציבות – וגם כיוון שנפילה מהם גרמה לכאב גדול, בשל גובהם הרב.

• הידעתם מיהו היונק האיטי ביותר בעולם? זהו העצלן, שחי ביערות האמזונס. את רוב חייו הוא מעביר כשהוא תלוי על עץ, ורק אחת לשבוע הוא יורד מהעץ על מנת לעשות את צרכיו בבור ולכסות אותם. מהירותו המרבית של העצלן היא כ-2 מטרים לדקה (או 0.12 קמ"ש...), והוא אכן היונק האיטי ביותר.

• הידעתם מהו מיראז'? מיראז' הוא תופעה שבה נוצרת בבואה של השמים על האדמה, באופן שיוצר אשליה אופטית של שלולית מים גדולה, או אפילו אגם, בקו האופק. התופעה נגרמת בשל אוויר חם שמרחף מעל האדמה או הכביש.

• הידעתם היכן מתרחשת הגאות הגבוהה ביותר? במפרץ פונדי שבצפון מזרח ארצות הברית, הפרשי הגאות והשפל מגיעים לגובה של כ-15 מטרים לפחות. גובה של בניין בן 5 קומות... תיירים יכולים, למשל, לטייל באזור בין צוקים, שכעבור מספר שעות מתמלאים לחלוטין במים. ספינה שעוגנת במפרץ עשויה להיוותר כעבור שש שעות ביבשה, כשהים נמצא הרחק ממנה. רק כעבור שש שעות נוספות ישובו המים ויאפשרו לה להפליג.

• הידעתם היכן נמצאת מערת הקרח הגדולה בעולם? זוהי אייסריזנוולט, מערת קרח שנמצאת לא הרחק מהעיר זלצבורג שבאוסטריה. אורכה של המערה הוא מעל 42 ק"מ, ומתוכה – קילומטר שלם מכוסה בקרח. זוהי מערת קרח טבעית, וקירותיה מכוסים קרח כל ימות השנה.

• הידעתם שישנם מפלים מתחת לפני הים? האמת היא שאין, כמובן. אם האזור כולו מלא מים, כיצד יפלו בו מים במפלים? אך בשוניות שליד האי מאוריציוס קיימת אשליה ייחודית – כאשר מביטים באזור מהאוויר, המים זורמים במהירות ובכיוון כזה שנוצרת אשליה של מפל מתחת לפני המים.

תגיות:דולפיןעובדות שלא ידעתם

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה