כתבות מגזין

משפצים? הכתבה הזו תחסוך לכם הרבה מאוד כסף

קבלן שבורח, מנוף יקר מדי ודירה חסרת חלונות: תרצה נידאם מבני ברק למדה בדרך הקשה מה לא עושים במהלך שיפוצים, וכתבה זאת במדריך מיוחד עבור כולנו

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

"יצאתי מבית החולים עם תינוק חדש על הידיים, ולא היה לי בית לחזור אליו", משחזרת תרצה את סיפורה. "היתה לנו דירה חדשה אך עדיין לא יכולנו להיכנס אליה. במקביל, הדירה בה התגוררנו עד אותו שבוע, נמכרה ואנו נאלצנו לפנות את הדירה בלי שנדע להיכן ללכת. זו היתה הרגשה איומה: תינוק רך על הידיים, ואין קורת גג לראשי".

כיצד משפחה נותרת ללא בית? היה זה לפני 8 שנים. משפחת נידאם התגוררה באותה תקופה ביחידת דיור קטנטנה שנשכרה לשנה. הדירה היתה צפופה מדי עבור משפחה עם שני ילדים, אך הם ידעו כי המגורים בה יהיו זמניים בלבד, בעזרת ה'.

"באותה תקופה רכשנו סוף סוף דירה משלנו". מסבירה תרצה. "אומנם, הדירה שנרכשה היתה ישנה והרוסה, ולא היתה ראויה למגורים מידיים. זו גם היתה הסיבה למחירה הזול של הדירה, וידענו כי לפני הכניסה לבית החדש נצטרך לשפץ אותה ולהכין אותה למגורים, ולכן שכרנו קבלן בנייה לעריכת השיפוצים.

"לא תכננו שיפוצים לדירת פאר, לא בקשנו להוסיף יחידות דיור ולא להרחיב, בסך הכול בקשנו לשנות את חלל הדירה מבפנים. הקבלן טען כי השיפוצים יארכו חודשיים, ויודעי דבר אמרו לנו שעיכובים תמיד עלולים להיות, כך שהתכוננו אף לחצי שנה של שיפוצים, אבל מעבר לכך לא שיערנו, ובוודאי שלא יכולנו לדמיין כי תעבור שנה ואנו נאלץ לעזוב את דירתנו ללא שתהיה לנו כתובת חדשה לפנות אליה. כל השיפוצים האלו התנהלו על הצד השמאלי ביותר, אם ניתן לכנות כך תקופה מבולבלת של תקלות גדולות וקטנות, עיכובים בלתי צפויים, עוגמת נפש ותקרים".

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

חז"ל כבר אמרו "כל העוסק בבנייה מתמסכן". בכל בניה יש אכזבות וקשיים. האם את מתכוונת לתקלות יוצאות דופן?

"היו לנו מדי הרבה תקלות ונזקים שלכאורה ניתן היה למנוע עם קצת מידע. היינו חסרי ניסיון, ולא שיערנו כמה צריך לברר ולהבין לפני יציאה לפרויקט של בנייה. עיקר הזהירות שצריך לנקוט היא בכתיבת החוזה. חוזה טוב סוגר פינות עוד לפני שהן נפתחו ונותן לכם גיבוי חוקי ומסודר. הכנת החוזה דורשת הרבה זהירות וניסיון, וכשלא יודעים לכתוב חוזה מפורט עלולים להפסיד הרבה כסף. לדוגמה, תכננו לעשות חיפוי קרמיקה למטבח. הפועלים עשו את חיפוי הקרמיקה, ואחר כך איש החלונות עבד על החלונות. ואז התברר לי שצריך לאטום את החללים שבין החלונות לקרמיקה. איש החלונות אמר לי לפנות לאיש הקרמיקה, והוא טען שזה לא קשור אליו אלא לאיש החלונות. כל אחד הפיל את הנושא על העובד השני, ואף אחד מהם לא הסכים לעשות את האיטום. בלית בררה ניסינו לאטום את החלונות בכוחות עצמנו, ואחרי העבודה הלא מקצועית שלנו נותרנו עם חלונות לא אטומים ורטיבות בלתי פוסקת במטבח. לו רק היינו כותבים בחוזים עם בעלי המקצוע מה כוללת העבודה – לא היינו נתקעים כך עם המטבח.

"גם כשהגיעו המרצפות שהזמנו מהחנות, פרקו אותן עובדי החנות בחדר המדרגות בכניסה לבניין. ואז החליט הקבלן שאין זה תפקידו להעלות אותן אל הדירה. החנות טענה שזה גם לא מוטל עליה, ולבסוף, כמה נחמד, נאלצנו לשלם עוד 5,000 שקלים לקבלן כדי שהוא יואיל לשלוח את פועליו להעלות את המרצפות הביתה.

"ולא רק על העלאת המרצפות ביקש הקבלן תשלום מיוחד, אלא על העלאת כל חומרי הבנייה הכבדים עד לדירה. הקבלן טען כי הוא ראה שיש בבניין מעלית והסתמך עליה בקביעת המחיר. כמובן, בזמן העבודה השכנים לא הסכימו שהפועלים יעלו את החומרים הכבדים במעלית, כדי שלא תיהרס, והקבלן הבין שיהיה עליו להעלות את החומרים לדירתנו בקומה השלישית באמצעות מנוף. בכל פעם שהוא הביא את המנוף, ולא היתה זו רק פעם אחת, הוא דרש עוד 20,000 שקלים תוספת על המחיר הגלובאלי. ושוב הצטערנו שלא ידענו לכלול זאת בחוזה ולבוא לידי מחיר הוגן יותר מלכתחילה.

"וכמו הפרטים האלו, היה גם חיפוי הקרמיקה באמבטיה שרציתי שיגיע עד התקרה, כדי למנוע עובש, אולם היות ולא סיכמתי זאת בחוזה מראש, הייתי צריכה להוסיף סכום גבוה של כסף, הרבה מעבר למחיר הרגיל שמבקשים על כך. והיה גם מתג חשמל נוסף שבקשנו, ומפני שלא כתבנו אותו בחוזה, דרשו מאתנו מחירים מופקעים. והיו גם חומרי עבודה שאזלו לפני סיום הבנייה, ומשום שלא כללנו בחוזה כמויות מפורטות של החומרים, בכל פעם שנגמר לנו חומר מסוים, כגון דלי צבע או מרצפות, והיינו צריכים עוד מאותו צבע – הקבלן טען שהמחיר גבוה יותר, ולנו לא היתה כל ברירה אלא להיכנע ולשלם".

לא רק ליקויים בחוזה חוותה תרצה. חוסר הניסיון הוביל גם לבחירת בעלי מקצוע לא מוסמכים דיים, והתוצאה היתה בהתאם. "לא בררנו מספיק על הקבלן ועל שאר בעלי המלאכה, ולמדנו את הלקח בדרך הפחות נעימה... כך היה כאשר הזמנו את החלונות מספק זול, כי חיפשנו רק מחירים זולים ולא חשבנו מעבר למחיר הנמוך ביותר שנמצא. אך למרבה התסכול, אותו ספק עיכב אותנו 4 חודשים ארוכים עם עבודה איטית ולא מקצועית ואינסוף דחיות. הבניה כולה כבר כמעט היתה גמורה אך אנו לא יכולנו להיכנס לדירה כי לא היו בה חלונות וסורגים. היינו לחוצים ומותשים מכל הבניה, הייתי לפני לידה ורק חיכינו בקוצר רוח להיכנס לדירה משלנו. באותו זמן נפטרה בעלת הדירה ויורשיה רצו למכור את הדירה. הם בדיוק מצאו קונה טוב, ולא יכלו להפסיד אותו ולהאריך לנו את חוזה השכירות. בבת אחת נותרנו ללא קורת גג לראשנו. אלו היו ימים מלאי עוגמת נפש עבורנו. ארזנו את כל תכולת הבית ולא ידענו להיכן להעביר אותה. חיפשנו לשכור דירה אחרת ולא מצאנו. איכשהו הסכימו הדיירים החדשים שנשאיר את חפצינו ארוזים במחסן, ואנו הלכנו לבית הוריי כחסרי בית.

"ספק החלונות הבטיח כי הוא מגיע היום אחר הצהרים, או מחר ואולי בעצם מחרתיים, ושוב ושוב לא הגיע. ואחרי הכול, כאשר הוא סיים את העבודה, גילינו שהעבודה שלו גרועה מאד, החלונות לא עשויים היטב והתריסים נופלים כל הזמן".

כמה זמן ארך השיפוץ המתיש?

"הבנייה שהיתה אמורה לארוך חודשיים, כך לדברי הקבלן, התמשכה והתמתחה על פני שנה מלאת עוגמות נפש. וגם כאשר נכנסנו סוף סוף לביתנו החדש, נותרו לנו עוד מספר עבודות לבצע עד שנוכל לסיים את השיפוצים, מה שנקרא שלב ה'פינישים'. אך אז נפלנו שוב: אם לא הספיקה הסחטנות של הקבלן על כל תירוץ מזדמן, באחד הימים הוא הגיע וביקש ממני בתחנונים להקדים לו את שארית התשלום. 'אני חוזר הביתה אחרי הרבה זמן, ואין לי כלום להביא לאישה ולילדים. תני לי את הכסף לשמח אותם, וביום ראשון אני מגיע כאן על הבוקר וגומר הכול!' הייתי תמימה מאד, ושילמתי לו את כל אלפי השקלים הנותרים, וזו היתה הפעם האחרונה בה הוא טרח להגיע אלינו...

"נשארנו עם הפינישים הבלתי גמורים, חיפוי הפאנלים, התאורה, וכל מיני פריטים קטנים ומעצבנים, שאף בעל מקצוע לא אוהב לעשות אולם הם נותנים את החן הסופי לדירה חדשה. התקשרנו אליו שוב ושוב, בקשנו וצעקנו והוא רק דחה אותנו מיום ליום. אחר כך הוא כבר לא ענה לנו בכלל, וגם כשהתקשרנו ממספרי טלפון אחרים, הוא ענה לנו בתירוצים מפוקפקים ובאפס מעש. הרמנו ידיים, וניסינו לבצע בעצמנו חלק מהתיקונים, למורכבים שבהם הבאנו בעל מקצוע שדרש סכום כפול ומכופל, וחלקם נותרו ללא טיפול עד היום".

כשנה חלפה עד שהתמודדו בני משפחת נידאם עם הליקויים והנזקים, והחלו להפיק לקחים. "לקח לי זמן לעכל מה עברנו ולהתרגל לבית החדש. לאט לאט קלטנו כי את רוב הבעיות והקשיים היינו יכולים לחסוך מאיתנו עם קצת ידע קודם. לו היינו יודעים מה לכלול בחוזה, מה לברר לפני שמזמינים בעלי מקצוע, מה עושים לפני מה ואיך בכלל ניגשים לפרויקט כזה, יתכן והכול היה פשוט יותר. אני יודעת וזוכרת שהכול מכוון מלמעלה, וזה הצער שהגיע לנו, ועדיין התובנה הזו, שמדובר בסך הכול בחוסר ידיעה בסיסי, הכאיבה לי. הרבה עצות קבלתי באותם ימים מבעלי ניסיון טובי לב, אבל רבות מהן הגיעו מאוחר מדי. בזמן אמת לא ידעתי אותן ועשיתי כמעט כל טעות אפשרית.

ואז עלה במוחי רעיון חדש: אין חכם כבעל ניסיון. לאחר שלמדתי בדרך הפחות נעימה את כל מה שלא צריך לעשות בבניה – אולי אוכל לעזור לאחרים ולחסוך להם את הנזקים האלו?! יש כל כך הרבה אנשים תמימים שלא מתמצאים בכל הפרטים הקטנים האלו, ומנוצלים על ידי בעלי מקצוע לא הגונים. חשבתי לאגד במדריך מיוחד את כל המידע היקר, תרתי משמע, שהגיע אלי ולתת אותו לכל מי שמתכנן לבנות. במבט ראשון זה היה נראה רעיון מופרך. הרי כל אחד שעובר שיפוץ יכול לכתוב ספר מעלילות הבנייה שלו, ומה יש לי לחדש?! אך המציאות היא כי בפועל, אין מי שקם ועשה מעשה לטובת הכלל, אז למה לא לשתף? התלבטתי והתחבטתי ולא העזתי לפעול.

"באותם ימים עבדתי בבית ספר תורני ברמת השרון. באחת הפעמים כאשר הגאון הרב יעקב אדלשטיין זצוק"ל הגיע לביקור בבית הספר, שאלתי אותו בהיסוס על הרעיון שלי. הרב אדלשטיין עודד אותי וברך שאצליח, ואני קפצתי למים".

תרצה ישבה וערכה במדריך את כל המידע שלא היה ברשותה בזמן הנכון, כדי שיהיה זמין לרשות כל המשפצים והמעוניינים. העבודה התגלתה כמורכבת ואחראית מאד: "כתבתי הנחיות מסודרות לשלבי העבודה, הוספתי את כל הטיפים והעצות שקבלתי ולמדתי, ולאחר בקשות צירפתי גם שמות של בעלי מלאכה מומלצים, מניסיון אישי של הממליצים. אלו לא פרסומות שיווקיות אלא המלצות אמתיות רק לבעלי מלאכה אמינים. בנוסף, ישבתי עם עורך דין שכתב את כל השאלות שהוא מקבל מלקוחות, כולל התשובות להן. הוא פירט על העלויות שאנשים לא מודעים להן כמו שכר עורך דין ומס שבח, והסביר גם על ההדגשים בשיפוץ דירה חדשה מקבלן לעומת שיפוץ בדירה ישנה, ועוד ועוד. כתבתי גם עצות טובות ששמעתי מבעלי ניסיון כמו לתאם את הביקור של פקחי הארנונה לפני שמרכיבים את המטבח, וכן להגדיל את אספקת החשמל בדירה לפני ההרחבה, כדי שלא ייחשב כחשמל עסקי שעלותו גבוהה בהרבה.

"גולת הכותרת של המדריך היא חוזי עבודה מפורטים ואמינים, שמפקחי בנייה מנוסים ערכו באופן מקצועי ונידבו אותם חינם אין כסף עבור הציבור. חוזה כזה נמכר בשוק בשווי של 2500 שקל, ובמדריך הוא מופץ ללא כל עלות. בנוסף לכך, לקחתי 30 (!) חוזים ושילבתי את כולם בהדרכה מקצועית, כך שהתקבל חוזה מפורט שכולל הכול בכל מכל כל.

"לאחר שסידרתי וערכתי את כל המידע, הדפסתי אותו כמדריך לבנייה בפורמט פשוט של חוברת, והפצתי. חילקתי אותה בחינם לכל מי שבקש, והתגובות שהגיעו היו מרגשות מאד. 'בזכותך חסכתי 10,000 שקל', אמרה לי אישה אחת. 'בזכות החוזה שלקחתי ממך הרווחנו הרבה כסף', אנשים לקחו את החוזה והעתיקו אותו בלי להבין יותר מדי, ורק בשעת מעשה קלטו כמה פרטים מובאים בו ומונעים מהם הרבה נזקים. היו שהתקשרו לברר על בעלי מלאכה מסוימים, והיו שהוסיפו עצות מניסיונם. כל הזמן קבלתי עוד ועוד מידע, ומהר מאד נגמרה המהדורה הראשונה ואנשים התחננו שנוציא שוב את החוברת. עדכנתי מחדש את המדריך, הוספתי הערות ועצות נוספות שהגיעו אלי, והדפסנו מחדש. גם את המדריך השני הפצתי בחינם, והתגובות הנלהבות הגיעו בלי הפסקה. למען האמת, העמל שמושקע בכל חוברת הוא עצום. אני מקדישה זמן רב לטלפונים, לאיסוף מידע, לבירור, אימות, וייעוץ, והמשוב מהקהל נותן לי הרבה כוח להמשיך ולהשקיע".

מספר הטלפון של תרצה הפך להיות מבוקש. רבים מתקשרים ומבררים, שואלים ומתייעצים ותרצה נענית בסבלנות ובידע רחב. גם לאלו שהסתבכו כבר עם בעלי מקצוע היא משתדלת לעזור, ולא פעם יוצרת קשר עם בעלי המקצוע ונותנת גיבוי מקצועי. והמדריך למשפצים גם כן הספיק להשתדרג.

"7 שנים חלפו מאז שיצא המדריך הראשון, וכבר הספקתי להוציא את המדריך במהדורה שלישית", מספרת תרצה בסיפוק. "לא ידעתי עד כמה יש ביקוש למידע עדכני ואמין. אנשים מתקשרים כל הזמן ומבקשים להיעזר, אחרים משתפים בתובנות חשובות שצברו מניסיונם, ואת כל המידע החדש שהגיע אלי הכנסתי למהדורה השלישית. במדריך המעודכן הוספתי גם מאמר חשוב מעורך דין בנושא טאבו משותף. זהו תחום שבקשו ממני רבות לבדוק אותו, והקדשתי פרק שלם בחוברת למידע מסודר ועצות אודות האופציה הרווחת היום בכל עיר. בנוסף לכך, צרפתי מאמר נוסף על היתרי בנייה והדרך היעילה לעשות זאת. במדריך יש גם מחירונים מעודכנים וקופוני הנחה שווים. ברוך ה', החוברת הצנועה מלפני 7 שנים הלכה וגדלה, וכיום מדובר על ספר ממש, מעודכן ואמין, שמאגד בתוכו הרבה מידע לאנשים שרוצים לשפץ ולבנות. כשעמדנו להדפיס את המדריך, הבנתי כי לא אוכל שוב לממן הדפסה שלמה חינמית. לאחר התלבטויות החלטנו לגבות מחיר סמלי על החוברות. המחיר נועד רק לכיסוי ההוצאות של ההפצה וההדפסה. ברוך ה', בתוך חודשים ספורים נמכרו מעל 10,000 עותקים. בהתחלה היינו מחלקים את זה במספר מוקדים ברחבי הארץ והיה ביקוש גדול. כדי להקל עלינו נעזרנו ברשת חנויות הספרים 'יפה נוף פלדהיים'.

"למען האמת, לא שיערתי כמה רחב ועמוק התחום, ולא דמיינתי כמה משאבים וזמן יקר יתפוס ממני המבצע הפרטי שיזמתי, אולם אני לא מתחרטות לרגע. התורה חסה על ממונם של ישראל, ולפעמים עצה קטנה יכולה לחסוך כל כך הרבה כספים וצער מיהודים. הסיפוק שלנו הוא לקבל כל יום טלפונים ומיילים מאנשים שהמדריך חסך להם מאוד, ואני שמחה ומודה לה' על החלק שלי בעזרה הגדולה הזו".

ליצירת קשר וקבלת המדריך "הבית לשיפוץ" - a0737507505@gmail.com

תגיות:קבלןשיפוציםמדריך

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה