חדשות בעולם

איראן: חידשנו את העשרת האורניום לרמה של 20%

איראן הודיעה, כי חזרה להעשיר אורניום לרמה של 20% במתקן התת-קרקעי בפורדו – ההפרה החמורה ביותר של הסכם הגרעין, עליו חתמה ב-2015. ראש הממשלה בנימין נתניהו: "ישראל לא תאפשר לאיראן לייצר נשק גרעיני"

תמונת אילוסטרציה (קרדיט: שאטרסטוק)תמונת אילוסטרציה (קרדיט: שאטרסטוק)
אא

איראן הודיעה היום (שני), כי חידשה את העשרת האורניום לרמה של 20%. דובר ממשלת איראן, עלי ראבעי, אמר לסוכנות הידיעות המקומית מאהר כי המהלך יצא לדרך לפני מספר שעות במתקן הגרעיני התת-קרקעי בפורדו, לאחר שקיבל את אישורו של הנשיא חסן רוחאני. הודעה בעניין נשלחה לסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א).

מדובר בהפרה הבוטה והחמורה ביותר של הסכם הגרעין, עליו חתמה איראן ב-2015 עם המעצמות. הסכם זה מתיר לה להעשיר אורניום עד לרמה של 3.67% בלבד, המיועדת לייצור דלק לצרכים אזרחיים. כדי להשיג יכולת ייצור של פצצה גרעינית, נדרשת רמת העשרה של 90%, אולם העלאת הרמה ל-20% מקטינה משמעותית את "זמן הפריצה" – הזמן שנדרש לאיראן לייצר פצצת גרעין אחת מהרגע שהחליטה לעשות זאת.

בתגובה לצעד האיראני, מסר ראש הממשלה בנימין נתניהו: "החלטת איראן להמשיך את ההפרות של מחויבויותיה, להעלות את רמת ההעשרה ולקדם יכולת תעשייתית להעשרת אורניום מתחת לאדמה, אינה יכולה להיות מוסברת בשום דרך פרט להמשך מימוש כוונתה לפתח תוכנית גרעין צבאית. ישראל לא תאפשר לאיראן לייצר נשק גרעיני".

דוח של סבא"א, שפורסם בחודש נובמבר האחרון, קבע כי איראן מעשירה אורניום לרמה של 4.5%. בנוסף, פקחי הסוכנות אישרו כי איראן החלה בהזרמת גז לצנטריפוגות מתקדמות מסוג IR-2m שהותקנו במתקן הגרעין התת-קרקעי בנתנז – הפרה נוספת של הסכם הגרעין, המתיר לה לאגור אורניום שהועשר באמצעות צנטריפוגות מדגם IR-1 בלבד. עוד דווח, כי איראן צברה במתקן בנתנז מלאי אורניום פי 12 מהמותר על פי ההסכם.

תגיות:איראןהסכם הגרעיןאורניום

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה