חדשות בריאות

דוח אמ"ן: לסגור את מערכת החינוך – כדי לעכב את התפשטות המוטציה הבריטית

ברקע תחילת התפשטות המוטציה הבריטית בישראל, מרכז המידע והידע הלאומי למערכה בקורונה ממליץ להמשיך במבצע החיסון מהר ככל הניתן ולנקוט בצעדי מנע כדי לעכב את ההתפרצות. בין היתר, קוראים מומחי המרכז לסגור את מערכת החינוך

המוטציה הבריטית, אילוסטרציה (תמונה: שאטרסטוק)המוטציה הבריטית, אילוסטרציה (תמונה: שאטרסטוק)
אא

דוח חדש של מרכז המידע והידע הלאומי למערכה בקורונה, שפורסם הבוקר (ראשון), מזהיר כי התפשטות של מוטציית הקורונה הבריטית בישראל עלולה לגרום לאיבוד שליטה ברמות התחלואה. מומחי המרכז, המופעל על ידי אגף המודיעין בצה"ל, ממליצים לנקוט בצעדי מנע ולהמשיך במבצע החיסון מהר ככל האפשר.

על פי הנתונים המובאים בדוח, בחודש דצמבר עלתה התחלואה בבריטניה מכ-15 אלף חולים חדשים ביום לכ-40 אלף, וזאת על אף הגבלות חמורות שהוטלו החל מה-20 בדצמבר. שיעור הבדיקות החיוביות במדינה עלה מ-4.8% בתחילת החודש ל-9.1% בסופו, והתמותה הגיעה לכ-500 מקרי מוות ביום.

רשויות הבריאות בבריטניה סבורות כי העלייה החדה בתחלואה נובעת מהתפשטות הזן החדש של הנגיף, שלמעשה מכיל שילוב חריג של 17 מוטציות. מחקרים חדשים שנעשו בממלכה מלמדים, כי הזן החדש – הנפוץ במיוחד באזור לונדון ובדרום-מזרח ומזרח אנגליה – מדבק עד כ-70% יותר מזני הקורונה הרגילים, בכל קבוצות הגיל, כולל בקרב ילדים. בשלב זה אין מידע המוכיח כי הזן החדש אלים וקטלני יותר. על פי המסתמן מדיווחיהן של חברות התרופות, החיסונים שפותחו נגד הנגיף צפויים להיות יעילים גם כנגד הזן החדש שלו.

הסוכנות האירופית לבקרת מחלות ומניעתן (ECDC) מעריכה, כי הזן החדש עלול להגביר את העומסים על מערכות הבריאות בעולם. כדי למנוע את תפוצתו ברחבי העולם, היא ממליצה להדק את מגבלות הריחוק החברתי, לבצע ריצופים גנטיים נרחבים לאיתורו ולערוך בקרה הדוקה על השבים מחו"ל.

משרד הבריאות עדכן בסוף השבוע, כי 18 מקרים נוספים של המוטציה הבריטית אותרו בישראל. שניים מתוכם התגלו אצל ישראלים שחזרו מחו"ל ושהו במלוניות בידוד, והשאר זוהו מדגימות שנלקחו בישראל מהיישובים גבעת זאב, ירושלים, בני ברק, בית שמש, ביתר עילית, מודיעין עילית, רמת גן, טבריה, לקיה וכסיפה. עד כה אובחנו בארץ 23 מקרים של המוטציה הבריטית, אולם ההערכות הן כי היקף התפשטותה גבוה בהרבה.

במרכז המידע ציינו, כי מכיוון שהמוטציה החלה כבר להתפשט בישראל, תיתכן בקרוב עלייה נוספת בקצב ההדבקה: "על מנת להימנע מתרחיש התפרצות הדומה לזה שהתרחש בלונדון, יש לנסות לעכב ככל הניתן את ההתפרצות". לדברי כותבי הדוח, יש לעשות זאת באמצעות "בדיקות, הסברה והגבלות מחמירות: הגבלות תנועה וסגירת מערכת החינוך – בכל הארץ למספר שבועות, וביתר שאת ביישובים שבהם נמצאה כבר עדות להימצאות המוטציה". במקביל, המליצו לקדם במהירות את מבצע החיסונים, תוך התמקדות בחיסון האוכלוסיות שבסיכון.

עוד נכתב בדוח, כי "לצד ההתקדמות המרשימה במבצע החיסונים במדינת ישראל, ישנם אנשים רבים שעדיין עלולים להידרדר למצב קשה ולמצער למות מהנגיף גם מתחת לגיל 60, וכמובן גם בקרב קבוצת בני ה-60 ומעלה שטרם התחסנה. על כן, מומלץ להיערך לתרחישים דומים, למול התפתחות נוספת של הנגיף מהזן הבריטי או מזנים אחרים. בכלל זאת, מומלץ לחזק את השליטה בכניסת הנגיף לשטח ישראל, ובניטור ובקרת הזנים הקיימים בארץ, וכן להכין נהלי חירום למקרה התפרצות".

מוקדם יותר הבוקר, עדכן משרד הבריאות כי אתמול אובחנו 3,977 נדבקים חדשים בנגיף הקורונה. כבכל סוף שבוע, מספר הבדיקות היה נמוך יחסית – כ-75 אלף (ללא בדיקות חוזרות לאבחון החלמה). שיעור הבדיקות החיוביות עמד על 5.3%.

50,299 בני אדם מוגדרים כחולים פעילים, מתוכם 1,302 מאושפזים בבתי חולים ברחבי הארץ. 729 חולים נמצאים במצב קשה, ו-179 מתוכם מחוברים למכונות הנשמה. מצבם של 211 חולים מוגדר בינוני.

מפרוץ המגפה אותרו בישראל קרוב ל-436 אלף נשאי קורונה. 3,391 בני אדם נפטרו כתוצאה מסיבוכי הנגיף.

במקביל, מסר משרד הבריאות כי מיליון ו-90 אלף בני אדם חוסנו עד כה נגד קורונה. שר הבריאות יולי אדלשטיין הגיב בטוויטר: "זהו הישג יוצא דופן בזכות הצוותים הרפואיים שלנו. בזכותכם, אנחנו מקום ראשון בעולם במתן חיסונים".

תגיות:חיסוןנגיף הקורונהמרכז המידע והידעהמוטציה הבריטית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה