חדשות יהדות

כמה חרדים חיים היום בישראל, וכמה בני ישיבות ואברכים?

החברה החרדית בישראל מונה 1,175,000 נפשות. כמה בחורי ישיבות ואברכים חיים בישראל. ומה קצב הגידול הטבעי של האוכלוסייה? כל הפרטים המרתקים

  • ט"ז טבת התשפ"א
(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
אא

היום (חמישי) מפרסם המכון הישראלי לדמוקרטיה את שנתון החברה החרדית של המכון לשנת 2020. זו השנה החמישית שבה המכון סוקר את אורח החיים של חברה החרדית בתחומים מגוונים, בהם רמת החיים, החינוך, התעסוקה, מוביליות חברתית, פנאי ואורחות חיים. הנתונים מתבססים על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, משרדי ורשויות הממשלה והביטוח הלאומי.

לפניכם עיקרי הממצאים:

בנוגע לגודל האוכלוסייה, נכון לסוף שנת 2020, מונה האוכלוסייה החרדית בישראל כ-1,175,000 נפשות. מדובר ב-12.6% מכלל האוכלוסייה בישראל. קצב הגידול הטבעי הוא 4.2% מאז שנת 2009, לעומת 1.9% של כלל האוכלוסייה, ו-1.4% של המגזר הכללי בישראל. שיעור הפריון בחברה החרדית עומד בעשור האחרון על כ-6.5 ילדים למשפחה. יצוין כי בשנת 2003, ממוצע הילדים למשפחה היא 7.5.

חלקה של האוכלוסייה החרדית מכלל האוכלוסייה בישראל הוא 12.6%. זאת לעומת 10% בשנה שעברה, 2009. על פי נתוני הדו"ח, אם תימשך המגמה, האוכלוסייה החרדית תכפיל את גודלה מדי 16 שנים. לעומת זאת, כלל האוכלוסייה הישראלית צפויה להכפיל את גודלה מדי 37 שנה, והאוכלוסייה היהודית הלא-חרדית - מדי 50 שנה.

מערכת החינוך החרדית בגילאי בית ספר מונה בשנת הלימודים ה'תש"פ 347,000 תלמידים. מדובר ב-19% מכלל אוכלוסיית התלמידים בישראל, ו-25% מאוכלוסיית הילדים היהודיים מכל המגזרים.

מנתוני הדו"ח עולה כי קצב הגידול של מערכת החינוך החרדית עומד מאז שנת 2013 על 3.5% בשנה. בשנים קודם לכן, בין השנים 2003-2012, קצב הגידול עמד על 4.5% מדי שנה. במערכת החינוך הממלכתי והממלכתי דתי באותן שנים קצב הגידול השנתי עמד על 2.3%.

שיעור הבנים החרדיים הניגשים לבחינות בגרות ירד בעשור האחרון מ-16% ל-13%. לעומת זאת, שיעור הבנות החרדיות הניגשות לבחינות אלה עלה באופן משמעותי: מ-31% ל-55%.

ב-5 השנים האחרונות (2014-2019) חל גידול משמעותי מאוד בשיעורם של בחורי הישיבות והאברכים: עליה של 34%. בשנת 2019 היו בישראל 140,614 תלמידי ישיבות ואברכי כוללים, כולל תלמידי חו"ל. מתוך הישראלים שבהם, 70% הם אברכים נשואים, והשאר בחורי ישיבות. ל-76% מהאברכים יש פטור משירות בצה"ל, והם ממשיכים את לימוד התורה בכולל, תוך קבלת מלגה סמלית ביותר.

את הדו"ח ערכו ד"ר גלעד מלאך וד"ר לי כהנר. לדבריהם, "האוכלוסייה החרדית מהווה כשמינית מתושבי המדינה וממשיכה לגדול בקצב מהיר, אם כי נמוך מבעבר. בעוד מערכת החינוך וההשכלה הגבוהה לנשים חרדיות מותאמת יחסית לשוק העבודה, זו של הגברים נותרה מאחור והתוצאות ניכרות בשוק העבודה, כאשר שיעור התעסוקה של הנשים החרדיות ממשיך לעלות בהשוואה לזה של הגברים.

"גם ההכנסה של נשים חרדיות קרובה יותר להכנסתן של נשים יהודיות שאינן חרדיות, לעומת הכנסה נמוכה של גברים חרדים בהשוואה לגברים יהודים שאינם חרדים. בתקופת הקורונה נראתה רמה גבוהה יחסית של פגיעה בשיעור התעסוקה בקרב הגברים החרדים ,לעומת הנשים החרדיות".

הרב זמיר כהן מנפץ מיתוס של 70 שנה בפחות מ-13 דקות. תקשורת פוליטיקאים ומפלגות, מול עובדות, נתונים ומספרים. לראות ולא להאמין מה ניסו למכור לנו עשרות שנים. חובה לצפות: 

תגיות:חרדיםאברכים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה