חדשות בארץ

ישראל ומרוקו חתמו על הסכמי הנורמליזציה, הנציגויות ייפתחו בעוד שבועיים

המשלחת הישראלית-אמריקנית נפגשה עם מלך מרוקו מוחמד השישי בארמונו ברבאט. נציגי שתי המדינות חתמו על הצהרה משותפת לכינון היחסים, וכן נחתמו הסכמי שיתוף פעולה ומזכרי הבנה. סוכם, כי בעוד שבועיים ייפתחו נציגויות דיפלומטיות בתל אביב וברבאט

בן שבת וקושנר בפגישה עם המלך מוחמד השישי (צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)בן שבת וקושנר בפגישה עם המלך מוחמד השישי (צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
אא
(עודכן: 16:33)

(וידאו: לע"מ)

המשלחת הישראלית למרוקו בראשות ראש המל"ל מאיר בן שבת, שיצאה בשליחות ראש הממשלה בנימין נתניהו, שבה היום (רביעי) לארץ. במהלך הביקור חתמו נציגי ישראל ומרוקו על הצהרה משותפת, אליה הצטרפה ארצות הברית, לכינון היחסים בין שתי המדינות. הטקס נערך בארמונו של מלך מרוקו, מוחמד השישי.

מפגש מסכם של הביקור התקיים אמש בחצות בהשתתפותם של בן שבת, היועץ הבכיר לנשיא ארצות הברית ג'ארד קושנר, שר החוץ של מרוקו נאסר בוריטה ויועצו של מלך מרוקו פואד אל-הימה.

במהלך הביקור נפגשו בן שבת וקושנר עם המלך מוחמד השישי בארמונו. בפגישה, שהתנהלה בשפה הערבית-מרוקנית, נדונו היחסים הנרקמים בין ישראל ומרוקו. המלך ציין כי פניו לבניית יחסים עמוקים, מלאים וארוכי טווח בין שתי המדינות. בן שבת הזמין את המלך, בשם ראש הממשלה, לבקר בישראל.

בנוסף להצהרה המשותפת, נחתמו בין הצדדים ארבעה הסכמי שיתוף פעולה ומזכרי הבנות בנושאי תעופה אזרחית, פטור מוויזות למחזיקי דרכונים רשמיים, מים והגנה על השקעות. סוכם כי בתוך שבועיים תיפתח בתל אביב נציגות רשמית מטעם מרוקו ונציגות ישראלית ברבאט.

את נאומו בטקס נשא בן שבת בערבית ובעברית. "אני מבקש להודות לראש הממשלה בנימין נתניהו על הזכות שנפלה בחלקינו להימנות על המשלחת הישראלית שבידה הופקדה המשימה לפרוט את ההישג המדיני לצעדים מעשיים", אמר. "ליחסים עם מרוקו משמעות מיוחדת, מעבר להיבטים המדיניים והכלכליים. רבים מאזרחי ישראל, בני העדה המרוקנית ייחלו לרגע הזה. כמוני, רבים מבני הדור השני והשלישי של העולים ממרוקו, החיים בישראל, שומרים אמונים למורשת אבותינו וממשיכים אותה". 

"מנהגים שנולדו או עוצבו, כאן במרוקו, ממשיכים להתקיים בבתים רבים בישראל. כתבי גדולי ישראל, שחיו במרוקו, תופסים מקום של כבוד על מדפי הספריות, בבתי מדרש, ישיבות ואוניברסיטאות. פסקי רבני המגרב לאורך הדורות מאירים את דרכן של קהילות רבות. המימונה שיצאה מכאן הפכה לחג ישראלי-אוניברסלי, וביטויים שונים מהשפה נשזרו בסלנג הישראלי. יהדות מרוקו הטביעה חותם עמוק על החברה בישראל, בניה השפיעו ומשפיעים בכל תחומי החיים".

"היחסים החמים בין ארמון המלוכה והעם המרוקני בכלל, לבין יהודי מרוקו והקהילה היהודית בה, הם הגשר בין שתי המדינות, היסוד שעליו ייבנה השלום בין העמים", הוסיף בן שבת. "נקים בהקדם משרדי קישור בין המדינות, נכונן קווי תעופה ישירים, נפתח את התיירות, המסחר והכלכלה, ונקיים שיתופי פעולה במגוון תחומים. נעשה הכל כדי שיהיה שלום, חם ולבבי".

(צילום: לע"מ)

שר החוץ של מרוקו, נאסר בוריטה, אמר כי מדובר ביום היסטורי: "החלטנו על פתיחת עידן חדש ביחסים בין ישראל למרוקו", הצהיר. הוא ציין, כי "שלוש המדינות מכירות בעמדת מלך מרוקו בנושא הפלסטיני ולגבי שמירת האופי המיוחד של ירושלים. כינון יחסים דיפלומטיים בין ישראל למרוקו ישרת את שתי המדינות ויסייע לשלום וליציבות באזור".

תגיות:מרוקומאיר בן שבתנורמליזציה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה