חדשות בארץ

גנץ הציג רשימת דרישות; נתניהו: "גורר לבחירות מיותרות"

על אף הניסיונות שעשו בליכוד ובכחול לבן להגיע לפשרה, הערב מסתמן כי מחר בחצות הכנסת ה-23 תתפזר. יו"ר כחול לבן, בני גנץ, הציג לראש הממשלה בנימין נתניהו רשימת דרישות, ונתניהו הגיב: "ניסיון כושל לקושש קולות למפלגה שלא בדיוק מצליחה בסקרים"

נתניהו וגנץ, ארכיון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)נתניהו וגנץ, ארכיון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

(עודכן: 19:03)

פחות מ-30 שעות נותרו לפיזורה האוטומטי של הכנסת ה-23, והערב (שני) נראה כי ישראל קרובה יותר מתמיד לבחירות רביעיות בתוך פחות משנתיים. יו"ר כחול לבן, בני גנץ, עדכן את חברי סיעתו כי הציג בפני ראש הממשלה בנימין נתניהו רשימת דרישות, שבלעדיה לא יסכים לפשרה: "ירצו – יקבלו, לא ירצו – יהיו בחירות", אמר. נתניהו הגיב, כי "גנץ גורר את המדינה לבחירות מיותרות בעיצומו של משבר הקורונה".

נתניהו וגנץ סיכמו אומנם אמש, כי הליכוד וכחול לבן יקדמו בהסכמה הצעת חוק, לפיה מועד אישור תקציב המדינה לשנת 2020 יידחה ל-31 בדצמבר ומועד אישור תקציב 2021 יידחה ל-5 בינואר 2021, וזאת על מנת לאפשר את המשך הדיאלוג בין שתי המפלגות. ההצעה אושרה היום בוועדת הכנסת, אולם ככל שנקפו השעות התברר כי יהיה קשה מאוד להעביר אותה במליאה ברוב הדרוש של 61 חברי כנסת. בנוסף לחברי קואליציה שנדבקו בקורונה או שנכנסו לבידוד ולא יוכלו להשתתף בהצבעה, בשורות כחול לבן פרץ מרד נגד ההסכמה שהושגה עם הליכוד. חברי הכנסת אסף זמיר ומיכל קוטלר וונש הודיעו כי יתמכו בפיזור הכנסת, וחברי הכנסת רם שפע מיקי חיימוביץ' צפויים להצטרף אליהם. משכך, החליט גנץ להקשיח באופן פומבי את דרישותיו ולמעשה לחזור בו מההבנות שהושגו אמש.

רשימת הדרישות שהעביר גנץ לנתניהו כוללת את הנקודות הבאות: הבטחת העברת התקציב לשנים 2021-2020, אישור תקנון הממשלה, העברת כל המינויים התקועים, סגירת כל נקודות היציאה להתחמקות מהרוטציה, השארתו של שר המשפטים אבי ניסנקורן בתפקידו ומניעת עריכת שינויים שיפגעו בשלטון החוק.

נתניהו הגיב על הדברים בפתח פגישתו עם חתנו ויועצו הבכיר של נשיא ארצות הברית, ג'ארד קושנר: "אנחנו עבדנו קשה מאוד למנוע בחירות מיותרות. הגענו לסיכומים עם כחול לבן. אני חושב שהם היו מבטיחים, סיכומים טובים, והם היו מאפשרים לנו להימנע מהבחירות האלה. לצערי, בגלל לחץ פנימי בתוך המפלגה שלו בני גנץ החליט לחזור בו, והדבר הזה גורר את המדינה לבחירות מיותרות בעיצומו של משבר הקורונה".

"ההתעקשות היא לאפשר לניסנקורן להמשיך בהפיכה פקידותית-שיפוטית, שעומדת קודם כל בניגוד להסכמים הקואליציוניים. אנחנו גם לא יכולים לאפשר לשמאל לרמוס את הדמוקרטיה שלנו ברגל גסה", הוסיף נתניהו. "זה מאוד מצער אותי, משום שבמקום לאפשר ממשלה יציבה שעובדת למען האזרחים, ההתעקשות היא להמשיך את ה'ממשלה בתוך ממשלה'. זה ניסיון כושל לקושש קולות למפלגה שלא בדיוק מצליחה בסקרים".

"אנחנו לא רוצים בחירות, ולכן היינו מוכנים להצביע היום על החוק בכנסת שמונע את הבחירות ומאפשר לנו להמשיך יחד. אבל אם בחירות נכפות עלינו – אנחנו ננצח, כי כולם רואים את ההישגים שלנו", הצהיר ראש הממשלה. "היה עדיף שלא נהיה במעמד הזה, אבל אני בטוח שבסוף לא רק אנחנו ננצח אלא מדינת ישראל תנצח".

מוקדם יותר, החליפו נציגי הליכוד וכחול לבן מהלומות מילוליות בטוויטר. ניסנקורן כתב כי "אין דמוקרטיה בעולם שהייתה מקבלת מצב בו ראש ממשלה מחזיק את תקציב המדינה כבן ערובה, ודורש לרמוס את מנגנוני שלטון החוק. גם בישראל זה לא יקרה". מנגד, יו"ר הקואליציה ויו"ר סיעת הליכוד, מיקי זוהר, כתב: "כחול לבן בחרו להתאבד פוליטית במודע, הרגש ניצח את השכל. הם הולכים לבחירות רק בשביל שאבי ניסנקורן יישאר בפוזיציה שלו לשלושה חודשים נוספים, בהם הוא ינסה לשמר את ההגמוניה המשפטית. אני בטוח שבעזרת השם הציבור לא ייתן לזה יד, הם ייעלמו מהמפה הפוליטית ואנחנו נהיה אלו שנקבל את תמיכתו".

בתוך כך, שר הביטחון נכנס הערב לבידוד עד שבת, וזאת בעקבות מפגש עם חברת הכנסת הילה שי וזאן שנדבקה בקורונה. גנץ עבר היום בדיקת קורונה, ויעבור בדיקה נוספת לפני היציאה מהבידוד. חברים נוספים בכחול לבן שנכנסו לבידוד בעקבות הידבקותה של שי וזאן הם חבר הכנסת איתן גינזבורג והשרים גבי אשכנזי, עומר ינקלביץ', יזהר שי, מירב כהן, אורית פרקש הכהן ואלון שוסטר.

תגיות:בני גנץהליכודכחול לבן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה