חדשות בארץ

"ללא מצפון": סערת מעצר השווא של הקשיש החרדי

יוסף פליישמן, תושב שכונת בית ישראל בירושלים בן 67 הידוע כאדם חולני, נגרר מביתו יחף לחקירה במשטרה. כשהתברר שמדובר בטעות הוא שוחרר, אולם השוטרים לא פעלו לוודא כי הוא מסוגל לשוב לביתו. לאחר כ-15 שעות בהן נעדר, הוא אותר ביער כשהוא סובל מהיפותרמיה. במערכת הפוליטית הגיבו בחריפות ותבעו לפתוח בחקירה

אוחנה בביקור אצל פליישמן בבית החולים שערי צדק (קרדיט תמונה: תקשורת השר לביטחון הפנים)אוחנה בביקור אצל פליישמן בבית החולים שערי צדק (קרדיט תמונה: תקשורת השר לביטחון הפנים)
אא

נמשכת הסערה בעקבות מעצר השווא של קשיש חרדי תושב שכונת בית ישראל שבירושלים.

התקרית החמורה התרחשה ביום חמישי לפנות בוקר. שוטרים פרצו לביתו של יוסף פליישמן, בן 67, בחשד למעורבות בעבירה פלילית. הם הוציאו אותו מביתו, וגררו אותו לתחנת המשטרה כשהוא יחף, ללא גרביים ונעליים. בסרטון שפורסם ברשתות, נשמע הקשיש – הידוע כאדם חולני – כשהוא צועק ברחוב "מה אתם רוצים ממני? אני לא יכול ללכת, אני באמצע השינה".

לאחר שהתברר בתחנת המשטרה כי מדובר בטעות, שוחרר הקשיש לדרכו, אולם השוטרים לא פעלו לוודא כיצד ישוב לביתו והאם הוא מסוגל לעשות זאת לבדו. בני משפחה ושכנים, שהבחינו בהיעדרו, חששו לגורלו. הוא הוגדר כנעדר, ובזק"א פנו לציבור בבקשה לסייע בחיפושים אחריו. רק כעבור כ-15 שעות הוא אותר שרוע בבוץ, ביער סמוך לשכונת הר חומה. הוא פונה במצב בינוני לבית החולים שערי צדק בבירה, כשהוא סובל מהיפותרמיה.

האירוע החמור גרר תגובות חריפות במערכת הפוליטית ודרישה מהמחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) לפתוח בחקירה. חבר הכנסת משה ארבל שיגר אמש מכתב בעניין לראש מח"ש, עורכת הדין קרן בר-מנחם: "בעוד את הטעות בזיהוי ניתן אולי לתרץ, הרי שאת התנהגות השוטרים למר פליישמן, התנהגות קשה וגסה שיכולה הייתה לעלות בחייו, לא ניתן להסביר בשום פנים ואופן, ולא ניתן להסכים לה".

"גרירת אדם מבוגר וחולה מביתו בלילה חורפי קר מבלי לתת לו שהות קצרה לנעול נעליים, ולאחר מכן שחרורו לרחוב בלילה כשהוא יחף מבלי לוודא כי הוא מבין היכן הוא נמצא, מדוע נלקח וכיצד לשוב לביתו, מהווה התרשלות חמורה ביותר שמחייבת בדיקה מעמיקה, חקירה פלילית והעמדה לדין של האחראים לדבר", הצהיר ארבל. "לצערי הרב, נדמה כי מקרה זה הוא חלק מדפוס רחב של התנהגות לוקה וגסה של שוטרים כלפי אנשים מהציבור החרדי וכלפי אנשים בעלי מוגבלויות".

"חשוב שכל שוטר יידע שדמם של בעלי מוגבלויות ושל אנשים מקבוצות מיעוטים אינו הפקר. יש לחקור היטב אילו כשלים נפלו בהתנהגות השוטרים, החל מהטעות בזיהוי וההחלטה לגרור את מר פליישמן מביתו מבלי ליתן לו זמן להיערך, וכלה בחוסר ההבנה לקשיים של מר פליישמן שהובילו לנטישתו ברחובות ירושלים במקום שלא הכיר כשאינו לבוש כהלכה".

"אבקשך כי כבר מחר תפתח המחלקה לחקירות שוטרים בחקירה פלילית בעניין התנהלות השוטרים והמפקדים בתחנת לב הבירה", הוסיף ארבל. "רק העמדה לדין של האחראים למחדל העצום תוכל למנוע את האסון הבא, ולהביא לשינוי בהתנהגות מחוז משטרת ירושלים כלפי האוכלוסייה החרדית בעיר ואוכלוסיית בעלי המוגבלויות".

חבר הכנסת ינון אזולאי (ש"ס) אמר: "כל אזרח ישראלי, חרדי ושאינו חרדי, צריך להיות מודאג ומזועזע מהתנהלות משטרת ישראל כלפי יוסף פליישמן. התנהלות חסרת אחריות, רגש ומצפון, שחייבת להיבדק לעומק. אני דורש מהשר לביטחון הפנים, אמיר אוחנה, לחקור את האירוע ברצינות ולהשעות במיידי את אותם שוטרים שהתנהגו כאחרוני הפושעים".

סגן השר מאיר פרוש (יהדות התורה), שביקר הבוקר את פליישמן, אמר: "אני מזועזע ממה שקרה. שוחחתי עם המשטרה לפני שמצאו אותו ביום חמישי בערב. כך גם דיברתי איתם ותמהתי, איך שחררתם אותו מבלי שהובלתם אותו לביתו עם רכב. גם ביום שישי דיברתי עם קציני המשטרה ושאלתי שוב, ולא קיבלתי תשובות מניחות את הדעת. הנושא חייב להיחקר".

חבר הכנסת ישראל אייכלר (יהדות התורה) הגיב: "אחרי שהתברר מעל כל ספק שהשוטרים נהגו ברשעות ואכזריות במעצרו ושחרורו של יוסף פליישמן, הדבר הראשון שמצופה מראש הממשלה והשר לביטחון הפנים להורות למשטרה להשעות מיד את השוטרים המעורבים במעשה הנפשע ולפתוח בחקירה".

יו"ר האיחוד הלאומי, בצלאל סמוטריץ', כתב: "ככל שחולף הזמן ומתבררות העובדות, מתברר שהאירוע החמור של יוסף פליישמן חושף שרשרת כשלי עומק ממש לא מקריים של המשטרה. החל במעצר השווא, עובר דרך אופן ביצוע המעצר חסר הרגישות – יחף, בקושי לבוש, בקור. המשך ב'שחרורו לדרכו' לקור הירושלמי מבלי להחזיר אותו הביתה, וכלה בשקרי דוברות המשטרה. משטרת ישראל חייבת לתחקר את האירוע לעומק, לתקן רוחבית את הנהלים הכושלים, למצות את הדין עם שוטרים שפשעו ולוודא שמקרים כאלו לא יישנו".

השר לביטחון הפנים, אמיר אוחנה, ביקר אמש את פליישמן בבית החולים. אל הביקור הנלווה ראש הצוות לענייני החברה החרדית, ניצב (בדימוס) אריק יקואל. לאחר הביקור אמר אוחנה: "הבעתי בפני יוסף את צערי העמוק על מה שאירע. שלחתי לו בשם אזרחים רבים שפנו אלי חיבוק מחזק ואיחולי בריאות טובה. משטרת ישראל תתחקר את האירוע ותפיק ממנו את הלקחים לצמצום הישנות מקרים מסוג זה".

מהמשטרה נמסרה התגובה הבאה: "בעקבות תלונה שהתקבלה במשטרה על איומים, השוטרים הגיעו לכתובת שמסר להם המתלונן. שם הם פגשו באדם שסירב להזדהות כנדרש, ולכן נאלצו לעכבו, ומשסירב לשתף פעולה הובא לתחנת המשטה".

"לאחר פעולות זיהוי שבוצעו בתחנת המשטרה, התברר כי לא מדובר בחשוד הדרוש לחקירה בגין האיומים, לכן האיש שוחרר לדרכו מיד. בהמשך היום התקבל דיווח כי האיש נעדר, והמשטרה החלה בביצוע מגוון פעולות עד שאותר. לצד האמור, בכוונתנו לבדוק את המקרה, ובמידת הצורך יופקו הלקחים הנדרשים בהתאם".

תגיות:משטרת ישראלמעצר שווא

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה