דברי תורה

מפתיע: לאן מגיע אליהו הנביא בשנת 2023?

בין יוסף הצדיק ליוסי בשנת 2023: אצל יוסף, דמות דיוקנו של יעקב אבינו פתאום הופיעה לו מול המסך והזהירה אותו, אבל בדור שלנו גם את זה אין. ומי יתן ליוסי שלנו כח??? מי??? הטור שייתן לכם שפע של תובנות וכוח. אל תחמיצו

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מידי פעם יוצא לי להשתתף בבריתות, וכידוע: בבריתות יש תופעה כזו שהברית תמיד מתאחרת. אומרים שעה אחת ותכל'ס כמעט תמיד זה מתעכב או חצי שעה. ולפעמים יותר. (כמובן שכל פעם יש סיבה אחרת. ותמיד היא מוצדקת).

באחת הפעמים שעמדתי וחיכיתי. ככל הנראה היה לי יותר מידי הרבה זמן לחשוב. אז חשבתי. חשבתי לעצמי: למה באמת הבריתות תמיד מתעכבות, מה ההסבר לזה? ואז נזכרתי בגמרא בקידושין (לט) שמספרת שרב כהנא היה מוכר סלי דקל בשוק. והוא נכנס לאיזשהו מקום והיה לו שום ניסיון של יחוד. מה עשה רב כהנא? קפץ מהחלון. בא אליהו הנביא ו... והופ! קיבל אותו שלא יחבט בקרקע. אמר אליהו לרב כהנא: "תדע לך שהטרחת אותי כעת 400 פרסאות. הייתי רחוק מפה 400 פרסאות. ובגלל שקפצת מהחלון הייתי צריך לרוץ 400 פרסה בשביל לקבל אותך".

ואני שואל בסקרנות: אליהו הנביא מוסר פה מידע: באותה שעה שרב כהנא קפץ מהחלון. באותה שעה אליהו היה באיזשהו מקום שהוא רחוק 400 פרסה. איפה זה? מה היה שם? מה אליהו הנביא עשה שם? נו... מה התשובה? כנראה שהיתה שם ברית מילה. ואליהו הנביא כבר הגיע. ואז פתאום קרה מה שקרה, ורב כהנא היה צריך לקפוץ מהחלון, ואז אליהו הנביא קיבל קריאת חירום. והופ. הברית נעצרה. הקוואטער פתאום לא הגיע ושכחו את היין. למה??? כי אליהו כעת יצא לסנדקאות חירום אצל רב כהנא.

עכשיו הבנתי הכל. עכשיו הבנתי למה הבריתות פתאום נעצרות ומתעכבות. נו... למה??? בטח ברגעים אלו שאני עומד פה בהמתנה לברית. יש כעת בחור שמתמודד עם כל מיני ניסיונות ייחוד וקדושה, ושמירת העיניים. והוא מצידו עושה את הכל. אבל הניסיון קשה ואלמלא הקב"ה עוזרו אינו יכול לו. והניסיון רק הולך ומתעצם ואותו בחור כמעט כמעט כמעט נופל. ואז הקב"ה מזעיק את אליהו הנביא בקריאת חירום ממרחק של 400 פרסה ואליהו מגיע לתפוס אותו. לעמוד על ימינו לסמכו. ואני לא מבין למה הברית מתעכבת. אדוני. מה אתה רוצה??? יש פה בחור בן עליה במרחק של 400 פרסאות שעמד בניסיון קשה ואליהו הנביא מחויב אליו לפני התינוק - הלקוח החדש הזה.

(צילום: suutterstock)(צילום: suutterstock)

כן. אליהו הנביא נקרא מלאך הברית. הוא כביכול העורך דין שמעמד החוזה והחתימה בין יהודי לקב"ה צריכה להיות בנוכחותו. אבל לא כולם יודעים שגם אחרי שחותמים חוזה אצל עורך דין. זה לא מסתיים בחתימה. זה רק מתחיל שם. מרגע החתימה העורך דין מלווה את כל העיסקה מתחילתה ועד סופה. ואליהו מלאך הברית שהיה נוכח בברית של רב כהנא ועמד על ימינו לסמכו, הוא המשיך ללוות את רב כהנא בעוד הרבה צמתים בנושא זה. וברגע שרב כהנא נמצא ברגעים מאוד מאוד קשים של עמידה בניסיון - העורך דין לפתע הוזעק שוב! שוב לעמוד על ימינו של רב כהנא לסמכו ולתפוס אותו.

לכן, עם כל הכבוד לבריתות שנעשות כעת, ועם כל הכבוד לחתימות חוזה החדשות שנעשות מידי יום, עדיין אליהו הנביא מחויב ללקוחות יותר ותיקים. ובעיקר: הוא מחויב ללקוחות נאמנים שכבר הספיקו להוכיח את עצמם.

זה אמנם וורט. אבל הרעיון הוא בודאי אמיתי לגמרי.

 

מי יתן ליוסי שלנו כח?

הסיבה שאליהו הנביא מופיע בכל ברית. הסיבה מבוארת בזוהר: שאליהו הנביא כביכול טען לפני הקב"ה שעם ישראל עזבו את בריתך. ולכן הקב"ה כביכול העניש את אליהו שהוא צריך להיות נוכח בכל המעמדות שבהם היהודי מכריז שהוא לא עוזב את בריתו יתברך. אז המעמד הרשמי והחגיגי זה הרגע של הברית עם הכוס יין ועם הטליתות ועם הרוגעלך והלחיים.. אבל בינינו לבין עצמנו. המעמד האמיתי הוא איפה שאף אחד לא יודע. אי שם בחדרי חדרים. שם מתייצב לו היוסף הצדיק של הדור שלנו מול כל מיני חלונות וכל מיני אפליקציות אפשריות. ונדרש ממנו לעזוב בגדו בידה וינס ויצא החוצה!

כן. יוסף מפסיד בזה שהוא לא מחובר לרשת. "ויעזוב בגדו אצלה". יש בגדים מסוימים שהוא לא יכול לקנות, אלא רק דרך הרשת. אבל היות והוא יודע מה זה עלול לעשות לו אז "ויעזוב בגדו אצלה". יוסף מפסיד הרבה דברים נחשקים מהניתוק שלו לרשת.

נחזור ונשנן כאן משפט מפתח: יוסף הצדיק שמוזכר בתורתנו זה לא איזה צו"ל או פאנאט או מצומצם שלא מבין מהחיים שלו בענייני העולם. לא. מדובר ביפה תואר ויפה מראה שמבין היטב בחיצוניות. מבין מספר 1 בעולם בכלכלה. בן אדם מוצלח. איש מצליח. כשרוני. מרשים. יש לו כריזמה ותקשורת בין אישית מדהימה והוא יודע להסתדר עם כל השכבות מפרעה ושריו ועד אחרון הפושעים בבית הסוהר.

בקיצור: שלא תהפוך את יוסף לאחד כזה מצומצם שלא מספיק מבין עניין. לא לא. לא לחינם חז"ל אומרים שיוסף מחייב את הרשעים. בטח. יש כבר כמה שטענו לי שאני לא יכול לבוא בטענות לאחרים מול פגעי הטכנולוגיה, כי אני לא מבין מהחיים שלי. והם צודקים. אז זהו שיוסף מחייב אותך. יוסף היה מוצלח. יוסף היה מבין גדול. ידע הכל. הכיר את הכל. ובכל זאת "ויעזוב בגדו אצלו וינס ויצא החוצה". המוצלח הגדול. הכלכלן מספר אחד הבין ש... שכאן צריך לברוח.

אותו יוסף שבפרשיות הבאות הוא יפתיע אותנו בחוש המסחרי הגאוני שהוא יודע איפה להשקיע ולתפוס חזק חזק. הרי כאן אותו יוסף אומר לך לברוח ולעזוב הכל. אז אל תתווכח איתו.

והיוסף של הדור שלנו עומד באותו מקום. דא עקא: שאצל יוסף, עוד יעקב אבינו פתאום הופיע לו מול המסך והזהיר אותו. אבל בדור שלנו גם את זה אין. ומי יתן ליוסי שלנו כח??? מי???

אבל אנחנו לא חוששים: מקובלנו שהבא ליטהר מסייעין אותו. ובחור שיבין שברגעים של התמודדות הוא נמצא כעת בעיצומה של ברית קודש, שאליהו הנביא כעת נטש ברית בעיצומה, ובא לעמוד על ימינו לסמכו. כן. זה ממש ככה. אליהו הנביא צריך להגיש לפני הקב"ה כל יום כך וכך מסמכים של מעמדות שבהם עם ישראל מבטאים שהם לא עזבו את בריתו. אז יש את המסמכים הרשמיים והמוכרים. עוד ברית. עוד ילד יהודי שקצת בכה וכולם אמרו 'מזל טוב', אבל יש מסמכים הרבה יותר אסטרטגיים... מסמכים שחושפים רגעים שאף אחד לא יודע מה עבר עליך.

ובשביל אליהו מלאך הברית זה זהב! זה מסמך שסוחט המון דמעות ורגש מאבא שבשמים שמציג בגאווה גלויה את בנו יחידו הלא אתה. ומכריז מול הצדיקים בגן עדן: ראו - בני ישראל אשר בך אתפאר.

איזו הלכה אחת יכולה למנוע מקרים רבים של גירושין? מה ניתן לעשות כדי לשמור את הברית? מי נקרא בתורה צדיק? ומי נקרא חיה רעה? הרב זמיר כהן עונה על כל השאלות:  

תגיות:שמירת העינייםאליהו הנביאבריתדברי תורהשמירת הברית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה