סיפורים אישיים

צמרמורת בלתי נשלטת: מהו סיפורו המרגש של ספר התורה?

'הגבהה' של ספר תורה בשכונת רחביה בירושלים – הביאה יהודי תושב קליבלנד, שגדל כגוי גמור – לתשובה שלמה. הסיפור העומד מאחורי הדברים יצמרר גם אתכם. כוחה של השגחה פרטית מופלאה

  • כ"ב כסלו התשפ"א
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

"קליבלנד, אוהיו, ארה"ב. שבת בבוקר. יהודים עטופים בטליתות לבנות מתנועעים בתפילה באחד מבתי הכנסת בעיר. מבחוץ נשמע קולו של מנוע מכונית מתקרב. גבר כבן 40 יוצא משם, ומחפש לו פינה מתאימה כדי שיוכל לעמוד ולהשקיף אל תוך בית הכנסת. המתפללים אינם מתרגשים. זה קורה לפעמים. בקליוולנד יש יהודים מכל הסוגים וגם גויים שמתעניינים לפעמים בנעשה בפנים", מספר רבי צבי ראובן דוידוביץ מירושלים לאתר 'דרשו'.

"האדם שיצא מהמכונית עומד באותה פינה ומסתכל. ומסתכל. ומסתכל. הוא לא זז משם. מגיעים לקריאת התורה, שבעה קרואים עולים, המפטיר גם הוא מסיים, והנה מגיעה ההגבהה. הכל נעמדים, 'משה אמת ותורתו אמת'. רגע אחרי ההגבהה שוב לא רואים את האיש מהחלון. הוא נעלם.

"בשבת הבאה שוב מגיע אותו אדם במכוניתו, נעמד מבחוץ, משקיף, ומיד אחרי ההגבהה הוא מתניע את רכבו ונעלם. המחזה חזר על עצמו שוב ושוב. באחת השבתות, שאלו אותו כמה מתפללים: "למה תעמוד בחוץ? בוא תיכנס".

"בשבתות הבאות הוא הגיע לבית הכנסת ברגל, וכבר נכנס למקום. הראו לו איפה אוחזים, מה מתפללים, מה קוראים, ולאט לאט הוא הפך למתפלל מן המניין. התפילה בשבת היתה רק ההתחלה. מאמריקאי שלמד בבית ספר גויי, וגדל בבית חילוני לגמרי, הוא הפך לבעל תשובה גמור. הוא שינה את אורחות חייו מהקצה אל הקצה, עד שהיה לאדם חדש, שומר מצוות ועובד השם.

"באחד הימים ביקשו ממנו המתפללים הסבר. 'מה משך אותך בהגבהה של ספר תורה דווקא?', שאל אותו אחד מהם, והוא הסביר: 'נולדתי בבית מנותק מיהדות. אמנם סבתי זכרונה לברכה היתה צנועה וצדקת, אך הורי הרחיקו לכת. למדתי בבית ספר גויי, ועברתי את המסלול הרגיל של אמריקאי ממוצע.

"במפעל שבו אני עובד מארגנת ההנהלה של המפעל מדי פעם טיולים לכל העובדים, כל פעם במדינה אחרת בעולם. באחת השנים נסענו למזרח התיכון, והתאכסנו בבית מלון בירושלים. בכל יום הלכנו לאתר אחר", ממשיך בעל התשובה לספר לקהל המתפללים הקשוב. "בשבת בבוקר ירדתי למטה, לכניסה, ושאלתי את החברים: 'מה יש היום?', והם אמרו: 'היום שבת'. 'לאן הולכים?', 'לבית כנסת'. הלכתי לבית כנסת ברחביה. הלבוש שלי לא התאים לבית כנסת, ולכן נכנסתי לעזרת הנשים שהיתה ריקה. עמדתי והתבוננתי.

"דקות ספורות לאחר שנכנסתי, סיימו המתפללים את הקריאה ועשו הגבהה לספר התורה. באותו רגע קרה לי משהו שאי אפשר להסביר. בעוד אני מתבונן ביריעה הפתוחה שבין עצי החיים, אני חש בהתרגשות עזה, כאילו פונה אלי מלאך מהשמים ואומר לי: 'כמה אתה יקר לי, כמה אני אוהב אותך!'. היתה זו בת קול פנימית, חזקה ועוצמתית. משהו שעלה בתוכי בלי שום הקדמה לפני כן. תחושה כה נעימה של אהבה עטפה אותי. חוויה כזאת לא חוויתי מעולם.

"שבוע הנופש הסתיים", מספר האיש לקהל המרותק, "חזרנו לקליוולנד, לחיים האמריקאים הרגילים ולעבודה במפעל, אבל ידעתי שאני מוכרח לראות עוד פעם איך מרימים ספר תורה ומסובבים אותו באוויר. ביררתי איפה יש באזור בית כנסת, וככה הגעתי לכאן, קודם לראות הגבהה מבחוץ, אחר כך מבפנים, וההמשך ידוע".

"הסיפור הפליא את השומעים", מספר הרב דוידוביץ, "כל ההתעוררות שלך הגיעה מהגבהה של ספר תורה?!", הם שאלו בפליאה.

"כן", השיב המתפלל. "באיזה בית כנסת זה היה?", הם התעניינו. "בית כנסת ברחביה, של הרב שֶׁר".

"הדברים היו לחידה, ואחד ממאזיני הסיפור ביקש לברר מה עומד מאחורי הדברים. הוא הגיע לרב שר ושאל אותו: 'אולי תזכור באיזה ספר תורה קראו בפרשה המסוימת ההיא בקיץ?'

"אכן, זה ספר תורה מיוחד עם סיפור מיוחד", השיב הרב שר. "בתחילת דרכי הייתי רב בבית כנסת בקליוולנד, וראיתי שיש להשיג בדחיפות ספר תורה כשר. אמרו לי שספר תורה מהודר כמו שאני מחפש עולה ששת אלפים דולר. בימים ההם היה זה סכום עצום!

""אספתי את הגבאים כדי לדון בדרכים להשיג את הכסף, והנה, אחד מהם נזכר כי בעיר מתגוררת אישה צדקת, זקנה, חובשת מטפחת צנועה, לבושה בדיוק כמו הסבתות הצדקניות שהיו באירופה. היא מקדישה את ימיה לאיסוף כספי צדקה. 'היא מתמידה מאוד באיסוף הכספים, ונראה שיש בידה כסף רב', אמר הגבאי. 'אהבת התורה שלה רבה מאוד, והיא בוודאי תסכים להירתם לרכישת ספר תורה'.

"יצרנו קשר עם האשה, וזו אמרה: 'אני מסכימה לקחת על עצמי את כל התשלום של ספר התורה, בתנאי אחד: נולד לי נכד פג, והוא נמצא בפגיה במצב קשה מאד. אני מבקשת שה'מי שברך' הראשון שיברכו בעת שיקראו בתורה יהיה לטובת הנכד שלי'", מספר הרב שר.

"כמובן, הסכמנו לתנאי. בו במקום נתנה האשה צ'ק על סך 6,000 דולר, ספר התורה נקנה, וה'מי שברך' הראשון היה לטובת הנכד. אכן, תוך מספר ימים הוא יצא מכלל סכנה והבריא לגמרי. היה זה נס ופלא. ספר התורה שתרמה האשה עלה אתי לארץ ישראל", סיים הרב שר, "והוא הוא ספר התורה שבו קראו באותה שבת".

הסיום המופלא יעביר גם בגופכם צמרמורת: הנכד הפג גדל והיה לאיש… 40 שנה לאחר ה'מי שברך' הראשון הגיע לבית הכנסת, פגש את ספר התורה שתרמה סבתו, והפך לבעל תשובה יקר, עמל בתורה ומקיים את כל מצוותיה...

כיצד התחתנו שלוש אחיות מבוגרות, אחת אחרי השניה? ולמה תפילות אף פעם לא חוזרות ריקם? הרב זמיר כהן בסיפור קצר עם מסר מחזק לחיים:    

 

תגיות:סיפורים אישייםספר תורה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה