חדשות מדע וטכנולוגיה

במקום כדורים: טיפול חדשני באור עוזר לקשישים לשפר את איכות השינה

חוקרים בקליפורניה גילו שטיפול בגופי תאורה מיוחדים, עוזר להפחית את בעיות השינה של קשישים בחמישים אחוז ומונע שימוש בכדורי שינה

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

אם ביקרתם לאחרונה בבית אבות, ודאי נתקלתם בתופעה נפוצה: קשישים בבתי אבות נוהגים להירדם במשך כל שעות היממה, גם בשעות שאינן מוגדרות כשעות שינה. למרבה הצער, הדבר גורם להם להפרעות שינה במהלך הלילה. "זה מעגל אכזרי שמסכן את הקשישים, ויש לו השלכות לא טובות על בריאותם", אומרת פרופסור רוזה באייר, חוקרת בבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת בראון. על מנת לפתור זאת, חיפשו באייר ועמיתיה פתרון שאינו כולל שימוש בכדורים ובתרופות המעודדות הירדמות. לאחר מחקר, הם זיהו דרך חדשנית של שימוש בתאורה מתכווננת, היכולה להפחית ב-50 אחוזים את הפרעות השינה של דיירים בבתי אבות.

לצורך המחקר, הותקנו בבית אבות מקומי גופי תאורה מיוחדים, המשנים צבע ועוצמה במשך היום והלילה. "אני חושבת שזה נפלא", אומרת באייר על הפתרון, "התאורה מחקה אור טבעי, ומקבילה למחזור יומי של 24 שעות. אחת הסיבות שרצינו לחקור זאת, היא שלא היה מחקר כלל על התועלת בסוג כזה של אורות".

באייר הובילה צוות של שבעה חוקרים אשר חקרו את השימוש בתאורת LED מכוונת בבית האבות של סקרמנטו, קליפורניה. מחקרים קודמים מצאו שדיירים בבתי אבות מקבלים מעט מדי אור במהלך היום, ויותר מדי בלילה. החוקרים הקצו באופן אקראי מסדרונות בהם 63 תושבים סיעודיים אשר חוו תנאי תאורה מתכווננים או סטטיים (קבועים) למשך חודשיים. התאורה המתכווננת היתה בהירה במשך היום ומעומעמת במהלך הלילה. המצב הסטטי, לעומת זאת, חיקה את התאורה הפלואורסנטית המקובלת בה השתמש בית האבות לפני התקנת גופי הכוונון. המחקר נמשך על פני תקופת דצמבר 2018 עד מרץ 2019. בין הדיירים, 35 מתוך 63 מאובחנים עם דמנציה המקושרת עם מצבי הזיות, שבריריות ודיכאון. הגיל המרכזי של הדיירים היה 88.3, מתוכם 71 אחוזים נשים.

המחקר מצא שבממוצע, הדיירים חוו 3.6 הפרעות שינה עם אור קבוע (סטטי) בהשוואה ל-1.8 עם אור מתכוונן. באייר אמרה שהתוצאות לא היו מפתיעות, כי החוקרים הניחו שהתערבות בתאורה תוביל להשפעה חיובית." אנחנו יודעים שיש קשר בין חשיפה לאור טבעי ולקצב היממה, לבין שינה בריאה", אומרת באייר. "המחקר מעלה אפשרות שגם שיפור השינה רק למספר דיירים משפיע בצורה חיובית על האחרים". הנחה זו מסתמכת על מחקרים קודמים המוכיחים שהרגלי שינה של אנשים החולקים חדר משפיעים הדדית זה על זה.

אור מתכוונן הופיע לראשונה בשוק שנת 2014. לכתחילה, תאורה כזו יקרה יותר, כיוון שהיא מכילה יותר מצבע לד אחד, על מנת לערבב תאורה "חמה" ב"קרה". יחד עם זאת, המחירים יורדים בהתמדה ככל שהמכירות עולות. באייר ועוזריה מחשיבים את השימוש באור מתכוונן כאמצעי לא מסוכן לשיפור איכות השינה, ומקווים שבתי אבות נוספים ישקלו את השימוש בו.

תגיות:העתיד כבר כאןכדוריםקשישים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה