עובדות שלא ידעתם

הידעתם איזה בכל חיים הוא המהיר ביותר ביבשה?

איזה דג הולך על בוץ, מהי ספינה מעופפת, ואיך בונים קשתות יציבות?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

• הידעתם איזה דג יודע ללכת על בוץ? היבשתן הוא דג שחי באזורים רדודים של הים. כאשר ישנו שפל, והמים נסוגים מקו החוף, היבשתן גורר את עצמו על החוף במעין הליכה – סנפיריו דמויי הרגליים מסייעים לו לנוע וגם לצוד חרקים וסרטנים. ליבשתן תאי זימים המתמלאים במים, ומאפשרים לו לנשום גם כאשר הוא נמצא מחוץ למים, וכך הוא יכול לשרוד באזורים בוציים במשך זמן רב.

• הידעתם מהי ספינה מעופפת? בתחילת המאה ה-20, כשמטוסים כבר היו בשימוש, שדות התעופה עדיין לא היו מקום בטוח מספיק, והם היו מועטים מאוד. בהתחשב בכך, המים – במיוחד באגמים שקטים – נחשבו לבטוחים יותר לנחיתה מאשר היבשה. הספינות המעופפות נראו כשילוב של מטוס וספינה, ונבנו כך שחלקן התחתון התאים לציפה על פני הים, בשילוב עם מצופים קטנים שהוצמדו לכנפי המטוס.

• הידעתם מיהו בעל החיים היבשתי המהיר בעולם? זהו הברדלס (צ'יטה), שריצתו מגיעה למהירות של 112-120 קמ"ש. במהלך הריצה יכול הברדלס לדלג מרחק של 8 מטרים בכל דילוג.

• הידעתם היכן נמצא מדבר המלח הגדול בעולם? זהו סלאר דה אויוני שבבוליביה – מדבר שמכוסה כולו במלח, והוא מדבר המלח הגדול בעולם. המדבר מהווה חלק מרכס הרי האנדים, ונפרש על פני שטח עצום של 10,582 קמ"ר. המדבר נמצא בגובה של 3,650 מטרים מעל גובה פני הים. במדבר הזה יש אפילו בית מלון שבנוי כולו מלבני מלח.

• הידעתם כיצד בנו בעבר קשתות שנותרו יציבות? הקשת היא שיטת בנייה עתיקה, שמסוגלת לסחוב עליה יותר משקל מכל שיטת בנייה שהגיעה לפניה. הקשתות נבנות ממספר אי זוגי של לבנים, כולן בצורת טרפז. כל אבן נשענת על קודמתה, ויחד נוצר עמוד. בראש הקשת מוצבת אבן הראשה, אשר סוגרת את הקשת, מייצבת אותה ומעניקה לה חוזק שמאפשר לה להישאר יציבה לאורך שנים רבות.

• הידעתם היכן נמצא הגשר המפחיד בעולם? זהו גשר אשימה אוהאשי שביפן. הגשר נבנה בשיפוע חד מאוד, על מנת לאפשר לספינות לעבור תחתיו. התוצאה היא גשר שנראה ממש כמו מסלול של רכבת הרים... זהו גשר הבטון היצוק הגדול ביותר ביפן, והשלישי בגודלו בעולם.

• הידעתם ממה נגרם צונאמי? צונאמי (מיפנית: נחשול רעש) הוא שמם של גלי ים ענקיים שמתפרצים בעוצמה אל החוף ועלולים לגרום לנזקים עצומים ולהצפות נרחבות. הצונאמי נגרם בדרך כלל מרעידות אדמה שמתרחשות בלב האוקיינוס, ויוצרות גלים חזקים במיוחד, או מפולת של הר שנמצא מתחת למים.

תגיות:נמרעובדות שלא ידעתם

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה