חדשות בארץ

דינה זילבר נגד נתניהו ואוחנה: "המשילות – מפלטו של הפייק מנהיג"

המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, המסיימת בחודש הבא את תפקידה, נשאה נאום חריף נגד הממשלה, במהלכו תקפה את ראש הממשלה בנימין נתניהו ואת השר לביטחון הפנים, אמיר אוחנה: "אף פעם זה לא אני – תמיד זה ההוא. תרבות של חיפוש אשמים במקום נטילת אחריות". יו"ר האיחוד הלאומי, בצלאל סמוטריץ': "זילבר תהיה פוליטיקאית מרשימה ותכבוש מקום של כבוד בצמרת הנהגת השמאל"

נתניהו ואוחנה (צילום: )נתניהו ואוחנה (צילום: )
אא

המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, דינה זילבר, מתחה הערב (ראשון) ביקורת חריפה על התנהלות הממשלה. שבועות ספורים לפני סיום תפקידה, נשאה זילבר דברים בכנס של המכון הישראלי לדמוקרטיה, בהם כיוונה את האש, בין היתר, כלפי ראש הממשלה בנימין נתניהו והשר לביטחון הפנים, אמיר אוחנה, מבלי שנקבה בשמם.

"בגדי המלך החדשים בשנים האחרונות הם שיח המשילות", פתחה זילבר. "המשילות, עליה לא חדלים לדבר בשנים האחרונות, היא מחוז חפץ וירטואלי. היא פטה מורגנה, כמו נווה מדבר מדומין לצמאים ומוכי חום במדבר, שכמה שמדברים בה, הוגים בה, נתלים עליה כתרופת הפלא כחיסון החברתי לכל החוליים שלנו כביכול – כך היא מתרחקת והולכת".

"שיח המשילות הוא לפעמים מפלטו של הפייק מנהיג", תקפה המשנה ליועמ"ש. "המשילות היא אותה כסות מרהיבה שאמורה להיטוות ממיטב הבדים ועל ידי מיטב החייטים, ולאפשר לשלוט ולקדם מדיניות, לו רק לא יפריעו לכך השופטים או היועצים המשפטיים, או נערי האוצר, או אנשי הדיפ סטייט, או התקשורת המוטה והמגויסת, או האקדמיה האנטי-פטריוטית, או עולם התרבות האליטיסטי המנותק שאנחנו מממנים, חי על חשבוננו ורק מוציא דיבתנו בעולם, או תכניות הסאטירה שפוגעות במורל הלאומי, או מהנדסי התודעה, או אנשי ישראל הראשונה, או בוגרי קרן וקסנר, או הקרן החדשה לישראל וכל גרורותיה, או ארגוני החברה האזרחית הממומנים על ידי ממשלות זרות, או החמוצים, או הפריבילגים, או הסמולנים בסמ"ך, או הקיבוצניקים מבריכות השחייה, או אלה ששכחו מה זה להיות יהודים, או סתם ערבים, או המפגינים".

"לפעמים, אפילו הכנסת או ועדה בכנסת, אם איננה מגשימה את ציפיית 'העתק הדבק' של המונח בפניה ומעזה להרהר, לדון ואפילו לשנות בו משהו, ובכך למלא את תפקידה לביקורת פרלמנטרית – תיחרך באש המשילות הקדושה. איש לא יינקה מזעם מסדר אבירי המשילות, אפילו לא כבוד נשיא המדינה שהוכתם אף הוא כפוגע במשילות, מזלזל ברצון העם ופוגע בדמוקרטיה".

"לפעמים, שיח המשילות הוא המכבסה הכי אפקטיבית לחיפוי על כשלי המנהיגות", המשיכה זילבר בדבריה החריפים. "לפעמים, כדי לא להודות באמת המצערת של היעדר המנהיגות או חוסר יכולת אישית, מפעילים את הוונטילטור המפזר את האשמה לכל עבר, או אומרים 'למדינה יש בעיית משילות'. במקום להתמודד עם קשיים, עם השלכות, עם יתרונות וחסרונות, במקום להסתכל פנימה – מסיטים את המבט ומכוונים אצבע מאשימה החוצה. אומרים, 'הי, תראה שם, ציפור', כמו שהיינו אומרים כשהיינו ילדים כדי להסיט את תשומת הלב של הזולת הרחק מאיתנו, אומרים היום 'הי, תראה שם, פקיד'. מייצרים מציאות מדומיינת לחלוטין של פרקליטות שבתוך הפרקליטות, או של מדינת פקידים חורשי רע במסתרים המתכננים הפיכה שלטונית. תוסיפו קצת דם לקינוח הדבש, ויש פה קאמבק מפואר של הפרוטוקולים של פקידי ציון. אף פעם זה לא אני – תמיד זה ההוא. תרבות של חיפוש אשמים במקום נטילת אחריות".

זילבר טענה, כי להשקפתה לא צריכה להיות סתירה בין משילות ודמוקרטיה: "בעיניי, משילות היא חלק חיוני והכרחי בדמוקרטיה. אבל גם דמוקרטיה, במובנה הרחב, היא חלק ממשילות בריאה. משילות היא בראש ובראשונה מנהיגות. ומהי מנהיגות? לשרטט חזון, להתוות כיוון, להציב יעדים, לייצר הסכמה לאומית רחבה סביב המהלכים הנדרשים, להבטיח את אמון הציבור בשלטון, לפעול לטובת האזרחים ולא רק לטובת הבטחת השלטון, לפעול לטובת כלל אזרחי המדינה, גם אלו שלא בחרו בשלטון, להביא תוצאות".

המשנה ליועמ"ש הוסיפה: "הקורונה היא תקופה קשה שממחישה את התחרה העדינה, השברירית, של רקמת המשילות. נחקק חוק קורונה חדש. הדרג המדיני קיבל את ארגז הכלים המלא – מאלו הדרקוניים ביותר, הנסמכים על חקיקת חירום מנדטורית, דרך אמצעים הננקטים מכוח חקיקת חירום רגילה. מה לא אושר במסגרת הזאת? מסגר ועד תיקוני שב"כ שחודרים לפרטיות. כל העתירות נדחות, אפס ביקורת שיפוטית. לא ניתן להאשים במקרה זה את בית המשפט העליון. היועץ המשפטי לממשלה מאשר כמעט הכול, ועבר לגור בקבינט הקורונה מערך הייעוץ המשפטי הציבורי כולו מגויס מסביב לשעון לאתגרים המשפטיים שמשבר הקורונה מציף. לא ניתן להאשים גם אותו. ומה שלום המשילות? כשהכבלים לכאורה הוסרו, היא מורגשת?".

"תקציב המדינה? הפקידים הלכו הביתה, לא הם המונעים את קידומו. עשרות מינויי בכירים מוקפאים. מי עוצר את הממשלה מלמנות פרקליט מדינה, מפכ"ל, חשכ"ל, ממונה על התקציבים, מנכ"ל למשרד ראש הממשלה, מנכ"ל למשרד המשפטים, ועוד שורה ארוכה של תפקידים מקצועיים? שום בית משפט או פקידות לא מונעים את המינויים הללו, שהם קרונות ברכבת המשילות התקועה".

את דבריה סיימה זילבר בקריאה לשיח אחר: "במקום לדבר ולפעול נגד, בואו נתלכד בעד. במקום שיח לעומתי, מלבה – בואו ננסה את המשילות הסולידרית. משילות שאיננה מבוססת על יריבות מלאכותית בין נבחרי ציבור למשרתי ציבור ועל יצירת 'דמון' מדומין, אלא על תפיסה מורכבת, השתתפותית, המכירה בריבוי הגוונים והפנים של החברה הישראלית. כזו שתשאף לא רק לדבר בשמם של מודרים, אלא גם ליתן להם מקום, קול ומנדט, וחלק ונחלה ברמות השונות של קביעת המדיניות ויישומה".

יו"ר האיחוד הלאומי, חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ', הגיב על דבריה של המשנה ליועמ"ש: "הנאום המרשים של דינה זילבר הערב הוא ההוכחה הטובה ביותר לפוליטיזציה של מערכת המשפט הישראלית. זילבר תהיה, ללא כל ספק, פוליטיקאית מרשימה ותכבוש מקום של כבוד בצמרת הנהגת השמאל. אין לי בעיה עם דעותיה, יש לי בעיה קשה עם העובדה שהיא כפתה אותן בשנים האחרונות על החברה הישראלית בכסות משפטית".

חברת הכנסת אוסנת מארק (הליכוד) תהתה: "תקופת הצינון רלוונטית גם ליוצאי הפרקליטות, או שדינה זילבר התחילה קמפיין?". חברתה לסיעה, מאי גולן, כתבה: "וואו, תיראו מופתעים. דינה זילבר יוצאת נגד ראש הממשלה והימין. כבר לפני שנים הייתה צריכה להתפטר מתפקידה ולהתפקד למרצ. עוד פקידה שכמעט כל החלטה שקיבלה הייתה נגועה בפוליטיקה (כמובן מהצד השמאלי של המפה) ובאינטרסים זרים. ברוך שפטרנו. לא נתגעגע".

הפרשן הפוליטי של חדשות 12, עמית סגל, כתב כי "לדינה זילבר היה נאום בנוי לתלפיות. במקום יאיר גולן הייתי מתחיל לחשוש למקומי במרצ". בהמשך הוסיף: "יש הרבה מדינות, שבהן פקידים נושאים נאומים פוליטיים כאלה נגד הדרג הפוליטי. רק באחת לא מתלווה להם מכתב התפטרות. גם מכתב פיטורים עובד".

תגיות:אמיר אוחנהדינה זילברבצלאל סמוטריץ'

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה