נפלאות הבריאה

הדברים המפתיעים שלא ידעתם על גשם

מהי צורתה של טיפת גשם, ממה מגיע הריח שלו, ומה קורה כשחם, אבל גם יורד גשם?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בעת כתיבת שורות אלה, רק התחלנו לבקש על הגשמים. יתכן שבזמן שאתם קוראים אותן, הגשם כבר הגיע אלינו, ויתכן שאנו עדיין ממתינים לו. כך או כך, אספנו עבורכם כמה עובדות מפתיעות על הגשמים, שעשויות להפתיע אתכם.

מהי צורתה של טיפת גשם? כולנו יודעים לצייר את הטיפה הצרה בחלקה העליון, ורחבה בחלקה התחתון. למעשה, טיפות הגשם מתחילות את דרכן כשצורתן דווקא מעוגלת ופחוסה מעט, כמו לחמנייה עגולה. אך המהירות שבה נופלות הטיפות אל האדמה, משטיחה מעט את הטיפות, ומעניקה להן את צורת הטיפה המוכרת לנו.

אין כמו ריח של גשם שזה עתה ירד! האמנם? לגשם עצמו אין ריח, והריח המשכר של גשם, ובמיוחד של גשם ראשון, מגיע דווקא מן האדמה. בחלק מן הצמחים שעל האדמה קיימות בקטריות, אשר מפרישות כימיקלים אל האוויר כאשר הגשם יורד. הכימיקלים הללו הם שאחראיים על הריח הנפלא של הגשם.

איפה יורד הכי מעט גשם? התשובה שיתנו מרבית האנשים לשאלה זו תהיה, ככל הנראה, "במדבר". אך למעשה, ישנם זמנים בהם המדבריות דווקא גשומים. לעומת זאת, יבשת אנטארקטיקה הענקית, המכוסה כולה בשלג ובקרח, היא זו שבה יורדת הכמות המועטה ביותר של הגשמים – 165 מ"מ גשם בשנה, בממוצע.

ואיפה יורד הכי הרבה גשם? בקיצון השני לאנטארקטיקה, נמצאת העיר צ'רפונג'י שבהודו, שהיא העיר הגשומה ביותר בעולם. בשנה אחת יורדת בה כמות עצומה של גשמים – כ-26,460 מ"מ בממוצע.

ישנם אזורים בעולם, בהם הגשם יורד לאו דווקא כשהטמפרטורות צונחות, אלא לאורך כל השנה, וגם כשמזג האוויר חם מאוד. במדבריות, למשל, ישנם מצבים של גשמים היורדים כאשר הטמפרטורה גבוהה מאוד. כאשר גשם יורד בזמן חם מאוד, הוא לא תמיד מצליח להגיע לאדמה. אם הטמפרטורות גבוהות במיוחד, ניתן יהיה להבחין בגשם גבוה בשמים, אך כאשר הטיפות מתקרבות לאדמה – הן מתאדות, עוד לפני שפגעו בה.

תגיות:נפלאות הבריאהגשם

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה