היסטוריה וארכיאולוגיה

מטבעות זהב בני כאלף שנה נחשפו בירושלים

במהלך החפירות הארכיאולוגיות, המתבצעות לקראת בניית מעלית המיועדת להנגשת רחבת הכותל המערבי, נמצא כד חרס קטן ובו ארבעה מטבעות זהב טהור: "קופת חיסכון קדומה"

הפכית ומטבעות הזהב (צילום דפנה גזית, רשות העתיקות)הפכית ומטבעות הזהב (צילום דפנה גזית, רשות העתיקות)
אא

כד חרס קטן (פכית), ובו ארבעה מטבעות זהב טהור בני יותר מ-1,000 שנה (התקופה האסלאמית הקדומה), נחשף בחפירות ארכיאולוגיות של רשות העתיקות. החפירות מתבצעות במסגרת תוכניתה של החברה לפיתוח הרובע היהודי להקמת מעלית, שתנגיש את רחבת הכותל לבאי הרובע.

הפכית ובתוכה המטבעות נמצאו על ידי פקחית רשות העתיקות, יבגניה קפיל, בעבודות ראשוניות שנערכו במקום במהלך החגים. כעבור חודש, כאשר עבר מנהל החפירה, הארכיאולוג דוד גלמן, על הממצאים, הוא רוקן את הפכית מתוכנה ושטף אותה.

"למרבה ההפתעה", מספר גלמן, "יחד עם החול נשטפו אל תוך ידי ארבעה מטבעות זהב נוצצים. זו הפעם הראשונה שאני כארכיאולוג מגלה זהב, וההתרגשות עצומה. נראה שהפכית שימשה כקופת חיסכון קדומה".

הפכית ומטבעות הזהב שנמצאו בתוכה (צילום: דפנה גזית, רשות העתיקות)הפכית ומטבעות הזהב שנמצאו בתוכה (צילום: דפנה גזית, רשות העתיקות)

לדברי ד"ר רוברט קול, מומחה למטבעות ברשות העתיקות, "המטבעות השתמרו במצב מעולה, וניתן היה לקרוא אותם מיד עם הוצאתם מהפכית, אפילו בלי לנקות אותם. המטבעות מתוארכים לתקופה די קצרה, בין סוף שנות ה-40 ל-70 של המאה ה-10 לספירה. זוהי תקופה של שינויים פוליטיים גדולים, כאשר השליטה על ארץ ישראל עוברת מהחליפות העבאסית הסונית, היושבת בבגדאד שבעיראק, ליריביה השיעים – השושלת הפאטימית מצפון אפריקה, שכבשה בימים ההם את מצרים, סוריה וארץ ישראל".

"האירועים ההיסטוריים הללו משתקפים בצורה כמעט מושלמת בחלוקת המטבעות שהתגלו בפכית: שני דינרי זהב נטבעו ברמלה, תחת שלטונו של החליף מטיע (974-946 לספירה) והמושל מטעמו באזור, אבו אל-קאסם אבן אל-איח'שיד אונוח'ר (961-946 לספירה). שני המטבעות האחרים נטבעו בקאהיר בידי השליטים הפאטימים אל-מעז (975-953 לספירה) ויורשו אל-עזיז (996-975 לספירה)".

ד"ר קול מציין, כי "זו הפעם הראשונה אחרי חמישים שנה שמתגלה מטמון זהב מהתקופה הפאטימית בעיר העתיקה בירושלים. בחפירות הגדולות שניהל פרופ' בנימין מזר בעיר העתיקה אחרי מלחמת ששת הימים, התגלו חמישה מטמונים של מטבעות ותכשיטים מהתקופה, דרומית להר הבית".

"ארבעה דינרים היו סכום כסף לא מבוטל עבור רוב האוכלוסייה, שחיה באותם הימים בתנאי קיום בסיסיים", מוסיף ד"ר קול. "סכום זה היה שווה למשכורת חודשית של פקיד זוטר, או לארבעה חודשי משכורת של עובד כפיים פשוט. לעומת האדם הממוצע דאז, קומץ קטן של פקידים וסוחרים עשירים היו בעלי הון ומשכורות עצומים. פקיד בכיר במנהל האוצר יכול היה להרוויח אז כ-7,000 דינר זהב לחודש, והיו מי שהכנסתם ממס על אחוזות כפריות עמדה על מאות אלפי דינרי זהב בשנה".

הרצל בן ארי, מנכ"ל החברה לפיתוח הרובע היהודי, שהזדמן לאתר החפירות בזמן מציאת המטבעות, אומר: "למרות שאנו מורגלים בחשיפות ארכיאולוגיות מעת לעת, כל פעם זו התרגשות גדולה לגלות את עברה המיוחד ורב התהפוכות של ירושלים. בכוונתנו, בסיום  פרויקט המעלית, לאפשר חשיפה של חלקים נרחבים מהממצאים הארכיאולוגיים לקהל המבקרים".

מטבעות הזהב (צילום דפנה גזית, רשות העתיקות)מטבעות הזהב (צילום דפנה גזית, רשות העתיקות)

תגיות:ארכיאולגיהירושלים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה