דמויות ביהדות

אלדד ומידד – מי היו הנביאים שהתנבאו על פטירת משה רבנו?

האם אלדד ומידד הם אחיו של משה רבנו? כיצד הגיבו להגרלת הזקנים שערך משה רבנו, ומה הייתה נבואתם?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

זהותם של אלדד ומידד
ע"פ הדעה המובאת במדרש תנחומא, אלדד ומידד היו נשיאי שבטים - אלדד הוא אלידד בן כסלון משבט בנימין ומידד הוא קמואל בן שפטן משבט אפרים.
לעומת זאת, דעות אחרות טוענות כי לאחר שניתנה תורה ונאסרו על העריות, עמרם ויוכבד, הורי משה רבנו, התגרשו משום שיוכבד הייתה דודתו של עמרם. דעה אחת טוענת כי אלדד ומידד הם אחיו של משה רבנו מצד אביו שנשא אישה אחרת (פירוש דעת זקנים מבעלי התוספות במדבר י"א, כ"ז).
דעה אחרת טוענת כי אלדד ומידד הם אחיו של משה רבנו מצד אמו שנישאה לגבר אחר, אלצפן בן פרנך (תרגום "כתר יונתן" של רבי יונתן בן עוזיאל).

ענוותנותם של אלדד ומידד
עם ישראל חוטא בחטא המתאווים, שבעקבותיו מבקש משה רבנו מהקב"ה עזרה בהנהגת העם, ולכן הקב"ה מורה לו למנות 70 מזקני העם שייטלו חלק בהנהגת העם ולהעמידם סביב למשכן - שם הקב"ה יאציל מרוח נבואתו של משה רבנו על 70 הזקנים, כפי שמובא במקרא: "וַיֶּאֱסֹף שִׁבְעִים אִישׁ, מִזִּקְנֵי הָעָם, וַיַּעֲמֵד אֹתָם, סְבִיבֹת הָאֹהֶל: וַיֵּרֶד ה' בֶּעָנָן, וַיְדַבֵּר אֵלָיו, וַיָּאצֶל מִן-הָרוּחַ אֲשֶׁר עָלָיו, וַיִּתֵּן עַל-שִׁבְעִים אִישׁ הַזְּקֵנִים; וַיְהִי, כְּנוֹחַ עֲלֵיהֶם הָרוּחַ" (ויקרא י"א, כ"ד-כ"ה).
כל שבט מתבקש לבחור 6 מזקניו, כאשר שניים מהשבטים יזכו שרק 5 מזקניהם יבחרו להיות חלק מאותם 70 זקנים. לשם כך, משה רבנו עורך הגרלה בין 72 הזקנים, כאשר שניים מבין הזקנים לא יזכו להיבחר.
אלדד ומידד, שהיו מבין 72 הזקנים, מצהירים: "אין אנו ראויין לאותה גדולה" ובזכות ענוותנותם הקב"ה מוסיף על גדולתם, כפי שמובא בגמרא: "הואיל ומיעטתם עצמכם, הריני מוסיף גדולה על גדולתכם" (סנהדרין יז, א').
יש דעות הטוענות כי אלדד ומידד לא נבחרו בהגרלה, ומשום כך הצהירו שאין הם ראויים כשהם מקבלים זאת באהבה, ויש דעות הטוענות כי מששמעו אלדד ומידד על ההגרלה - הם פרשו ממנה והצהירו הצהרה זו. לעומת זאת, יש דעה הטוענת כי אלדד ומידד נכחו בהגרלה ואף זכו להיות מבין 70 הזקנים, אך וויתרו על מקומם ולא יצאו לאוהל.

נבואתם של אלדד ומידד
אלדד ומידד לא מגיעים לפתח אוהל מועד ונשארים במחנה - שם הם מתנבאים בנבואה המבשרת על פטירתו של משה רבנו והכנסת בני ישראל לארץ ישראל ע"י יהושע בן נון.
בגמרא מובאות דעות שונות הטוענות כי אלדד ומידד התנבאו על השלו ועל עסקי גוג ומגוג (סנהדרין יז, א').

תגיות:דמויות ביהדותאלדדמידד

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה