חדשות בארץ

בג"ץ דחה את עתירת בני הזוג אלוביץ’: ההדלפות בתיק 4000 לא ייחקרו

בית המשפט קיבל את עמדתו של היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, כי אין מקום לפתוח בחקירה פלילית בנוגע להדלפות לתקשורת של חומרי חקירה מתיק 4000

אלוביץ’ (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)אלוביץ’ (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

בג"ץ דחה היום (חמישי) את עתירתם של שאול ואיריס אלוביץ' ושל ראש הממשלה בנימין נתניהו, שדרשו כי היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, יורה על פתיחת חקירה פלילית בנוגע להדלפות של חומרי חקירה בתיק 4000.

העתירה עסקה בעיקרה בהקלטות של שיחות טלפוניות בין בני הזוג אלוביץ' ואחד מעדי התביעה בתיק, אילן ישועה, שכיהן כמנכ"ל אתר וואלה. ההקלטות, שבוצעו על ידי ישועה והיו בידי רשויות האכיפה, הודלפו ושודרו בתוכנית "המקור".

שלושת השופטים – ג'ורג' קרא, נועם סולברג ונשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות – קבעו כי אין עילה להתערבות בהחלטתו של מנדלבליט שלא לפתוח בחקירת ההדלפות. הם ציינו, כי על אף שהעתירה ביקשה לבחון טענות להדלפות של עובדי ציבור לכאורה, הרי שבמהלך ההליך הסתבר כי טענותיהם ממוקדות דווקא בישועה. בהמשך לכך נקבע, כי חזקה על העותרים שבמסגרת חקירתו הנגדית של ישועה הם יעמתו אותו עם הסוגיות המועלות בעתירה.

קרא כתב בפסק הדין כי "הלכה פסוקה היא כי שיקול דעתן של רשויות התביעה בתחום ההעמדה לדין פלילי הוא רחב, כי מידת ההתערבות השיפוטית בשיקול דעת רשויות אכיפת החוק והתביעה בנושאי חקירה פלילית והעמדה לדין היא מצומצמת, וכי התערבות בית המשפט בהחלטותיו של היועמ"ש בנושאי העמדה לדין ואף בשאלה הטרומית בדבר פתיחה בחקירה פלילית תיעשה במקרים חריגים, ורק אם בית המשפט השתכנע כי נפל בהחלטה פגם מהותי בהפעלת שיקול דעתו".

לדברי קרא, החלטתו של היועץ כי אין הצדקה לחקירה פלילית "אינה חורגת ממתחם הסבירות", כלשונו: "מבלי להמעיט מחומרת מעשה ההדלפה, אינני סבור כי פרסום ההקלטות פגע בהוגנות ההליך הפלילי, שהוא הליך אשר בית המשפט יכריע בו על בסיס הדין וחומר הראיות. אכן, המקום לבירור טענות לגבי השלכות הפרסום על ההליך הפלילי הוא בהליך הפלילי גופו".

סולברג הצטרף לעמדתו של קרא, כי בנסיבות העניין יש לדחות את העתירה, שכן "חקירת אילן ישועה, שהוא אינו עובד מדינה, והוא, לדעת העותרים, 'החשוד המיידי', לא תוכל כנראה לבסס אישום בפלילים". עם זאת, הוא מתח ביקורת שכוונה לעברו של מנדלבליט: "מחד גיסא, רואה היועץ המשפטי לממשלה 'בחומרה רבה', כלשונו, מסירת מידע האסור בגילוי; אך מאידך גיסא, חקירה איִן, אֵין מי שנותן את הדין, ורעה חולה זו של 'הדלפות' פּוֹשָׂה במקומותינו". סולברג הוסיף והדגיש כי "במבט צופה פני עתיד, שׂוּמָה להתריע, שלא תהא אותה 'חומרה רבה' שב'מסירת מידע האסור בגילוי', שהכל תמימי דעים לגביה, מס שפתיים בלבד: צריך לעשות מעשה".

תגיות:הדלפותבג"ץתיק 4000שאול אלוביץ'

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה