סלבס בהתחזקות

"מהמגרש – לבית המדרש": איך הרב שניר גואטה עשה תשובה?

בחור צעיר, מלא שאיפות ואמביציה, שכל משפחתו עברה דירה מאילת לכיוון המרכז כדי לאפשר לו להתקדם בכדורגל הישראלי, מצליח לעשות את הצעד שכל כדורגלן חושק בו ולעלות לליגת העל, אבל עושה סטופ, עוצר הכל ופונה לחזור לליגה הלאומית. ולמה? כי הוא רוצה לשמור שבת. כך עשה הרב שניר גואטה תשובה

הרב שניר גואטההרב שניר גואטה
אא

הרב שניר גואטה (32) היה שחקן כדורגל בליגת העל, שיחק בקבוצות הגדולות, עד שבהיותו בן 24, החליט לחזור בתשובה. כיצד מצליחים לעזוב את ההצלחה המסחררת, הפרסום והכסף, כדי לשמור שבת וללמוד תורה? ליקטנו עבורכם ציטוטים נבחרים מראיונות שהעניק בעבר.

בהיותו נער, שיחק גואטה במכבי חיפה, וקבוצתו המקצועית הראשונה הייתה מכבי נתניה, לאחר שעלה מהנוער של הקבוצה לבוגרים. לאחר מכן התגלגל לקבוצות כדוגמת אסי גלבוע והפועל אשקלון, שנמצאות בליגות נמוכות יותר, בכדי לשמור את השבת. סה"כ, הבקיע 18 שערים ובישל 6 פעמים ב-180 משחקים.

הוא גדל כילד באילת בבית מסורתי. "עם השנים לחצו על אבא שיוציא אותי מאילת, כי קשה להתקדם שם. בגיל 12 הייתי מוכן לעשות הכל בשביל להצליח בכדורגל, ועברתי לפנימיה של מכבי חיפה, המחלקה הכי גדולה בארץ. התקבלתי כבר באימון הראשון. הייתה בי אש, תשוקה גדולה להצליח, וראו את זה בשטח. הייתי מספר אחד בכל הנוגע לכדורגל", הוא סיפר.

בגיל 19, גואטה עבר מחיפה לנתניה לקבוצת הבוגרים. על מנת שבנם יצליח, הסכימו ההורים לעשות הכל: "ההורים שלי עזבו את הבית באילת יחד עם האחים שלי כי קיבלנו דירה מהקבוצה. היה לי הכל - חוזה, רכב, כסף, בית. הייתי בטלוויזיה, הפרצוף שלי היה על קלפים של הסופרגול, התחילו להכיר אותי והרגשתי שאני יכול להיכנס לכל מקום. זה היה עולם אחר", הוא סיפר.

הרב שניר גואטה: "היה לי חוזה, בית, מכונית, הכול. אם אני חוזר בתשובה, מה אני אעשה עכשיו?"

ואז החלה ההתחזקות, והיא היתה קשה בגלל המחירים. "אם אעזוב את מכבי נתניהו – ההורים שלי יצטרכו להחזיר את הדירה. כאשר סיפר לסביבתו שהוא רוצה להתחזק, הוא קיבל את התשובה הבאה: "תחזור בתשובה בגיל 35. למה עכשיו, בשיא ההצלחה?!"

"עוד כשהייתי בנתניה והלכתי לשיעורי תורה. הייתי בהתחזקות גדולה. ראיינו אותי פעם אחרי גול שהבקעתי ושאלו איך אני מרגיש. עניתי להם שמאז שהתחלתי ללמוד תורה - החיים מחייכים אליי. זו הייתה הכותרת בכל העיתונים", אמר לימים.

בשנת 2010 ההתחזקות עלתה שלב. גואטה הגיע לאימונים עם כיפה וציצית, דבר שהיה משונה מאוד, בייחוד כששיחק בליגה שמחללת שבת. "דווקא בתקופה שבה התפרסמתי והצלחתי, אחרי כל גול חזרתי הביתה עם דמעות. אמרתי לעצמי "ריבונו של עולם, אתה נותן לי את כל ההצלחה הזאת ואני מחלל שבת?".

"הייתי מגיע עם הכיפה עד המגרש, מכניס אותה לכיס ומשחק בשבת. לא היה לי טלפון, לא טלוויזיה, שום דבר, רק נסעתי למגרש. חוץ מזה לא חיללתי את השבת בכלל, ובכל זאת הרגשתי שמשהו עוצר אותי, שאני לא מצליח לתת 100% מעצמי על המגרש, בזמן שאני יודע שאני מחלל שבת ופועל נגד רצון ה'", אמר בראיון ל-ONE, כשהסביר את הצעד האמיץ שלו: לרדת לליגה הלאומית, לאחר שהעפיל לליגת העל, כדי לשמור שבת.

 

מליגת העל לליגה הלאומית – למה??? ואיך???

מעשה הגבורה האמיץ הזה אולי כבר נשכח מליבם של רוב הישראלים, אבל בשמים הוא רשום באותיות של זהב על מגילת ההיסטוריה הארוכה כל כך של העם היהודי. בחור צעיר, מלא שאיפות ואמביציה, שכל משפחתו עברה דירה מאילת לכיוון המרכז כדי לאפשר לו להתקדם בכדורגל הישראלי, מצליח לעשות את הצעד שכל כדורגלן חושק בו ולעלות לליגת העל, אבל עושה סטופ, עוצר הכל ופונה לחזור לליגה הלאומית. ולמה??? כי הוא רוצה לשמור שבת!

לאחר שהקריב את חלומו הגדול למען השבת, המשיך גואטה בהתחזקות, והחליט להיות אברך. בראיון לערוץ הידברות, אמר בגבורה: "אני מאוד רוצה לראות את עצמי בטווח הקרוב מאוד, בסדר גודל של חצי שנה עד שנה, אברך. אני מוכן לוותר למען זה באופן סופי, למרות כל הקושי, על חלום הכדורגל".

בשיחת עומק, בה ניסה להסביר מדוע עזב את עולם הזוהר, אמר: "הרגשתי שאני לא מאושר. עולם הכדורגל הוא עולם של שקר. כשאתה מבקיע - מרימים אותך על הכתפיים, אבל כשאתה מפסיד - מסתכלים עליך בפרצוף עקום. זה שקר. מחבקים אותך רק כשאתה טוב, מה שאין בתורה. אתה נכנס לכולל וכולם מחייכים אליך. כשאתה באימון, אנשים מחבקים אותך, ואז מאחורי הגב מקללים אותך או מלכלכים עליך. זה הגעיל אותי. ממקום קדוש וטהור הגעתי לדבר רע ומלוכלך, ככה הרגשתי. התורה נתנה לי משקפיים, והבנתי שאני חי בעולם של פוזה. אני עושה כסף, אבל זה לא מה שבורא עולם רוצה ממני. הרגשתי שאני חייב לברוח משם".

גואטה החליט לעשות מעשה ולסלק את היצר הרע. הוא התקשר לכתב מערוץ הספורט ONE ונתן לו את הסקופ הגדול: גואטה לא משחק יותר בשבת. "הוא בעצמו היה בהלם. הכתבה התפרסמה והתגובות היו רבות. חלק כתבו שאני מטורף וחלק כתבו לי 'כל הכבוד'. אפילו החברים שלי צחקו עליי, הם לא האמינו שעשיתי את זה. החברים למקצוע הכדורגל המשיכו לשכנע אותו: "תחזור לליגת העל. אתה שחקן מצליח", אבל גואטה רצה להקריב את הקרבן הגדול ביותר להשם יתברך.

גואטה התחתן. הוא ואשתו מתגוררים כיום בנתיבות עם שלושה ילדים. "רציתי להיות אברך כולל וללמוד תורה. עזבתי לחלוטין את הכדורגל ונכנסתי לכולל. אני אדם פשוט ובהתחלה הייתי מגיע לכולל עם טרנינג, עד שהרב קנה לי בגדים ללבוש. זה היה לי טיפה מוזר, אבל כבר לא הייתה ברירה. כבר לא יכולתי להגיע מסורבל, הייתי חייב להתלבש רשמי. עם זאת, את המגבעת אני משתדל לא לשים תמיד, כדי לא להרתיע את מי שמגיע לשיעורים".

"אפילו אם עברת על כל התורה כולה אלפי פעמים - אף על פי כן אין שום יאוש, וצריך להתחיל בכל פעם מחדש": הרב שניר גואטה בקטע קצר וקולע על דבריו המחזקים של ר' נחמן מברסלב, המיועדים לכל יהודי שמרגיש מיואש וחסר תקנה. צפו:

לאחר כמה שנות לימוד, החל הרב גואטה לנסוע ברחבי הארץ להעביר שיעורי תורה ביהדות, בנושאי מוסר, הלכה ומדרשים, בין היתר גם לכדורגלנים מליגת העל. "אותם חברים וכדורגלנים שחשבו שהשתגעתי, באים לשיעורים שלי ומחבקים אותי", אמר בראיון להידברות. "הביקוש לשיעורים הלך וגבר. תלמידיו התעקשו לצלם את השיעורים שלו ולהפיץ אותם דרך הרשתות החברתיות; סרטונים שצולמו למרות התנגדותו הראשונית, זכו לעשרות אלפי צפיות בזמן קצר. לשיעורים שלו מגיעים הכל מהכל - חילונים ודתיים, נשים וגברים, בהפרדה. גואטה מאמין שייעודו הוא זיכוי הרבים, ועדיין קשה לו לקבל על זה כסף על מנת שיוכל לפרנס את משפחתו.

גואטה לא מצטער על הדברים, שכביכול הפסיד. "זכיתי להיות ולעשות את מטרתי האמיתית בעולם, ולא את המטרה שאני חשבתי או רציתי להגשים". חשבתם שהוא אומלל ומסכן? טעיתם! "החיים שלי כיום שקטים ואמיתיים ומתנהלים בדרך הנכונה", הוא אומר. "והכי חשוב, זכיתי באישה צדיקה. אשת חיל אמיתית".

הידברות story - הרב שניר גואטה מספר את סיפורו האישי:

סרטוני וידיאו מרתקים של הרב שניר גואטה ממתינים לכם באתר הידברות. לחצו כאן.

תגיות:כך עשיתי תשובההרב שניר גואטה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה