דמויות ביהדות

אלישע הנביא – 10 עובדות על ממשיך דרכו של אליהו הנביא

אלישע הנביא ידוע כנביא שזכה לניסים רבים ביחס לשאר הנביאים, ומבין נסיו המפורסמים הוא זכה להחיות את המת בחייו ואף במותו. הוא היה לתלמידו המובהק של אליהו הנביא ולממשיך דרכו. 10 עובדות על חייו של אלישע הנביא

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. מי היה אלישע?
אלישע בן שפט היה לנביא בישראל בתקופת המלכים אחזיה, יורם, יהוא, יהואחז ויואש.
עיר מולדתו של אלישע היא אבל מחולה שבאזור הגלעד.

2. הקדשת אלישע לנביא
הקב"ה מצווה את אליהו הנביא למשוח את אלישע בן שפט כנביא. אליהו מוצא את אלישע בעת חרישתו את שדות משפחתו ב- 12 צמדי בקר ומשליך לעברו של אלישע את האדרת שלו המסמלת את רוח הנבואה. אלישע עוזב את בית משפחתו והופך לתלמידו המובהק של אליהו הנביא.

3. בקשה אחרונה מאליהו הנביא
בטרם עלייתו של אליהו הנביא במרכבת אש השמיימה הוא שואל את אלישע מהי בקשתו. אלישע עונה כי הוא רוצה להיות בעל רוח הנבואה הגדולה פי שניים ממדרגת הנבואה של אליהו הנביא, רבו, כפי שמביא הכתוב: "וְאֵלִיָּהוּ אָמַר אֶל-אֱלִישָׁע שְׁאַל מָה אֶעֱשֶׂה-לָּךְ, בְּטֶרֶם, אֶלָּקַח מֵעִמָּךְ; וַיֹּאמֶר אֱלִישָׁע, וִיהִי נָא פִּי-שְׁנַיִם בְּרוּחֲךָ אֵלָי" (מלכים ב' ב', ט').
יש מפרשים הטוענים כי בקשתו של אלישע הייתה לזכות לכמות כפולה של ניסים משעשה אליהו הנביא, ויש האומרים כי כוונת בקשתו הייתה שהוא יזכה לקבל פי שניים מהשפעת רוחו של אליהו הנביא מאשר יקבלו שאר הנביאים, בדומה לבכור הנוטל פי שניים מירושת אביו ביחס לשאר הבנים.

4. חציית מי הירדן
לאחר עלייתו של אליהו הנביא השמיימה, זכה אלישע הנביא לנס הראשון שלו. הוא הגיע למי הירדן, נטל את האדרת וחבט בה במים - אז נחצו מי הירדן לשניים בהם עבר אלישע הנביא.
אותו נס נעשה גם לאליהו הנביא וכשראו תלמידי הנביאים את הנס שנעשה לו ידעו כי רוח אליהו שורה עליו, כפי שמובא במקרא: "וַיִּרְאֻהוּ בְנֵי הַנְּבִיאִים אֲשֶׁר בִּירִיחוֹ מִנֶּגֶד וַיֹּאמְרוּ נָחָה רוּחַ אֵלִיָּהוּ עַל אֱלִישָׁע וַיָּבֹאוּ לִקְרָאתוֹ וַיִּשְׁתַּחֲווּ לוֹ אָרְצָה" (מלכים ב' ב', ט"ו).

5. נס ריפוי מי יריחו
בני העירי יריחו ביקשו מאלישע הנביא שירפא את מימיהם. הוא ביקש מבני העיר שיביאו לו צלוחית חדשה ובה מלח. הנביא אלישע השליך את המלח למקום נביעת המים וקרא: "כֹּה אָמַר ה', רִפִּאתִי לַמַּיִם הָאֵלֶּה לֹא יִהְיֶה מִשָּׁם עוֹד מָוֶת וּמְשַׁכָּלֶת" (מלכים ב' ב', כ"א), ואכן המים היו טובים לשימוש.

6. נס אסוך השמן
אלמנת הנביא עובדיהו פנתה לאלישע בבקשת עזרה משום שהייתה בעלת חובות, והנושה איים לקחת את ילדיה כעבדים בתמורה לחוב. אלישע הנביא ביקש מהאלמנה שתביא עמה את אסוך השמן היחידי שהיה ברשותה, וכלים שאותם תלווה משכניה. אלישע הורה לאלמנה לקרב כל כלי אל אסוך השמן ולצקת ממנו אל תוך הכלי הריק שמן, והנה אסוך השמן היה כמעיין נובע אשר מילא את כל הכלים בשמן אותו יכלה למכור ולשלם את החוב.

7. תחיית המתים
האישה השונמית הקצתה בביתה חדר עבור אלישע הנביא. אלישע הנביא רצה לגמול לאותה אישה כהכרת הטוב על הכנסת האורחים שעשתה למענו ובירך אותה בבנים משום שהייתה חשוכת בנים.
כעבור מס' שנים נפטר הבן לאחר שעבד בשדה כשהוא על ברכי אמו. אותה אישה שונמית יוצאת לכיוון אלישע הנביא ורומזת לו על מה שקרה לבנה, ללא דיבור ברור האומר כי בנה מת משום "ברית כרותה לשפתיים". אלישע מבין את שארע, יוצא במהירות לביתה ומחייה את הבן, כפי שמובא במקרא: "וַיָּבֹא וַיִּסְגֹּר הַדֶּלֶת בְּעַד שְׁנֵיהֶם, וַיִּתְפַּלֵּל אֶל-ה'. וַיַּעַל וַיִּשְׁכַּב עַל-הַיֶּלֶד, וַיָּשֶׂם פִּיו עַל-פִּיו וְעֵינָיו עַל-עֵינָיו וְכַפָּיו עַל-כַּפָּו וַיִּגְהַר עָלָיו, וַיָּחָם בְּשַׂר הַיָּלֶד. וַיָּשָׁב וַיֵּלֶךְ בַּבַּיִת אַחַת הֵנָּה וְאַחַת הֵנָּה וַיַּעַל וַיִּגְהַר עָלָיו, וַיְזוֹרֵר הַנַּעַר עַד-שֶׁבַע פְּעָמִים וַיִּפְקַח הַנַּעַר אֶת-עֵינָיו. וַיִּקְרָא אֶל-גֵּיחֲזִי וַיֹּאמֶר; קְרָא אֶל-הַשֻּׁנַמִּית הַזֹּאת. וַיִּקְרָאֶהָ, וַתָּבֹא אֵלָיו, וַיֹּאמֶר; שְׂאִי בְנֵךְ" (מלכים ב' ד', ל"ג-ל"ו).

8. נבואות מדיניות
אלישע ניבא ליהורם מלך ישראל וליהושפט מלך יהודה כי במלחמתם נגד מואב הם ינחלו ניצחון.
נבואה נוספת הייתה כאשר מלך ארם הטיל מצור על העיר שומרון שהביא לרעב כבד בקרב תושבי העיר. אלישע מתנבא כי צבא ארם ייסוג והמצור יוסר, ואכן כך היה.

9. מפעולותיו של אלישע
אלישע נלחם בעבודת הבעל שפשטה בממלכת ישראל.
אלישע משח את חזאל למלך על ארם, ושלח שליח למשוח את יהוא בן נמשי למלך על ישראל.
אלישע הזהיר את מלך ישראל לא להגיע לאזור מסוים שם מתכננים צבא ארם להגיע, וזאת ידע ברוח נבואתו.

10. נס תחיית המתים לאחר מותו של אלישע
נס של תחיית המתים התרחש אף לאחר פטירתו של אלישע, כאשר הביאו נפטר לקבורה במקום קבורתו של אלישע הנביא. כאשר גופתו של הנפטר נגעה בגופו של אלישע הנביא - קם המת לתחייה, כפי במובא במקרא: "וַיַּשְׁלִיכוּ אֶת הָאִישׁ בְּקֶבֶר אֱלִישָׁע וַיֵּלֶךְ וַיִּגַּע הָאִישׁ בְּעַצְמוֹת אֱלִישָׁע וַיְחִי וַיָּקָם עַל רַגְלָיו" (מלכים ב' י"ג, כ"א).
ישנה מחלוקת מיהו אותו נפטר ששב לחיים. יש הטוענים כי מדובר בבנה של האישה השונמית שאותו החייה אלישע, יש הטוענים כי מדובר בשלום בן תקווה, בעלה של חולדה הנביאה, ויש הטוענים כי מדובר בנביא השקר, צדקיה בן כנענה.

הרב אליהו עמר בשיחה על דמותו של אלישע הנביא:

תגיות:אלישע הנביאדמויות ביהדות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה