חדשות בריאות

פרופ’ גמזו: מוטרד מאוד מהתחלואה בחברה הערבית

פרויקטור הקורונה היוצא, פרופ' רוני גמזו, אמר כי החזרה של כיתות א'-ד' ללימודים בטוחה יותר מאשר החזרה בתחילת חודש ספטמבר: "בקורונה אין מצב מושלם, יש הפחתת סיכונים". בתשובה לשאלה האם ישראל תיאלץ להיכנס לסגר שלישי: "מאמין שלא. אם נמשיך לנהל את זה עם הניסיון שצברנו – נדע להימנע"

גמזו (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)גמזו (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

פרויקטור הקורונה היוצא, פרופ' רוני גמזו, אמר הבוקר (ראשון) כי הוא "מאוד מוטרד" מתחלואת הקורונה במגזר הערבי: "יש להם 7% בדיקות חיוביות", אמר בריאיון לרדיו 103fm. "בשבועיים האחרונים היו מאות חתונות, אולי אפילו יותר, בחברה הערבית. חתונה שווה הדבקה. כשאתה מזמין, תכתוב על ההזמנה 'זו הזמנה לחתונה וגם לקורונה'. ככה זה עובד".

גמזו ציין, כי גורמים נוספים לתחלואה הגוברת במגזר הערבי הם "חוזרים מחו"ל – כמה עשרות, אולי 200-100, בעיקר מטורקיה – שלא הקפידו על הבידודים. גם ביקורים ברשות הפלסטינית, שם יש התפרצות עם יותר מ-400 מקרים ליום ו-20% בדיקות חיוביות".

"אל תטעו", הדגיש גמזו. "אם התעוררנו אתמול ל-600 חולים במדינת ישראל, קחו בחשבון שיש כמה אלפים. יש פי 10 תחלואה חבויה".

גמזו התייחס לחזרתם הבוקר של תלמידי כיתות א'-ד' ללימודים במוסדות החינוך, במסגרת שלב ההקלות השני של תוכנית היציאה מהסגר. "אנחנו מחזירים את הכיתות הרבה יותר בטוח ממה שהיה ב-1 בספטמבר", הצהיר. "לא הכי בטוח ולא בדרך הכי מושלמת שהיינו רוצים, אבל יש פער בין מה שרוצים ובין מה שניתן ואפשר".

בתגובה לביקורת על ערבוב התלמידים בצהרונים, אמר גמזו: "בחנו את כל האפשרויות, הרשויות המקומיות לא יכולות להרים קפסולות ופיצול של הצהרונים. היינו רוצים שזה יהיה אחרת, אבל זה יותר טוב מה-1 בספטמבר". לדבריו, "הדגש העיקרי בקורונה הוא הקטנת ההתקהלות במיוחד בחלל סגור, ואת זה השגנו בכיתות א'-ב'. בקורונה אין מצב מושלם, אין שלמות מלאה, יש הפחתת סיכונים".

הפרויקטור ציין, כי אמצעי נוסף שננקט במטרה להפחית את הסיכונים הינו סקר ההוראה, בו אובחנו כחצי אחוז חיוביים בין המורים והגננות: "אני קורא לעשרות אלפי המורים ללכת ולהיבדק. אתם הולכים לעמוד מול תלמידים, אני רוצה לוודא שאין לכם קורונה. עדיף שנעשה את הבדיקות האלה כל שבוע-עשרה ימים. אנחנו עובדים כרגע על סקר הוראה מחזורי. 200 אלף מורים זה לא בשמיים, אפילו פעם בשבועיים. יש לנו מספיק בדיקות".

גמזו התייחס לזינוק בתחלואה ביבשת אירופה, והסביר: "גם באירופה התחילו לא להישמע לכללים, לא להיות עם מסכות. הם ירדו בציות להגבלות בכל היבט שהוא. הם פתחו מאוד לאט, והפריצה של הגל השני קרתה יותר לאט". לדבריו, מדינות אירופה – הנוקטות בהגבלות שונות – טועות בהשאירן את בתי הספר פתוחים: "יש מרכיב מאוד משמעותי של העברת הנגיף דרך הילדים והנערים".

בסיכום הריאיון נשאל הפרויקטור היוצא האם ישראל תיאלץ להיכנס לסגר שלישי: "אני מאמין שלא", השיב. "אני מאמין שאזרחי מדינת ישראל חכמים יותר ואחראים יותר. אם נמשיך לנהל את זה עם הניסיון שצברנו – נדע להימנע מסגר שלישי, נדע לעשות זאת בדרך חכמה ונכונה".

תגיות:נגיף הקורונהפרופ' רוני גמזו

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה