חדשות בארץ

נתניהו בישיבה לזכר רבין: "יש הסתה מפורשת לרצח ראש הממשלה"

בישיבה מיוחדת לזכרו של ראש הממשלה המנוח, יצחק רבין, קרא ראש הממשלה בנימין נתניהו להוקיע את ההסתה לאלימות: "יש הסתה מפורשת לרצח כלפי ראש הממשלה ובני ביתו חדשות לבקרים, ואיש כמעט אינו פוצה פה"

נתניהו בכנסת, היום (צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת)נתניהו בכנסת, היום (צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת)
אא

במליאת הכנסת נערכה בצהריים (חמישי) ישיבה מיוחדת לזכרו של ראש הממשלה המנוח, יצחק רבין, במלאת 25 שנים להירצחו. ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בנאומו, כי "25 שנים אחרי הרצח יש הסתה מפורשת לרצח ראש הממשלה ובני משפחתו, ואיש אינו פוצה פה".

בפתח דבריו אמר ראש הממשלה: "ביום הזה אנחנו מעלים את זכרו של יצחק רבין, אוהב הארץ, פטריוט, מנהיג. ממלחמת העצמאות עד מלחמת ששת הימים, בה פיקד על צה"ל ששחרר את ירושלים, מכהונתו כשגריר ישראל בוושינגטון ועד יומו האחרון – זכויותיו החשובות כמצביא, כדיפלומט, כשר הביטחון וכראש הממשלה ראויות להוקרה עמוקה מצד כל אזרחי המדינה, ראויות להוקרת הדורות".

נתניהו הדגיש, כי להוקיע את ההסתה לאלימות מכל צד שהוא: "רבע מאה, 25 שנים, חלפה מאז הרצח הנורא. בעברו הרחוק של עמנו ידענו אסונות לאומיים, כשקנאים חסרי רסן עשו דין לעצמם. אם נרשה לאנשי שוליים לנהוג כך גם היום – שוב נמצא עצמנו על סף התהום. כולנו חייבים להוקיע תופעות הרסניות של הסתה לאלימות וביזוי מכל צד שהוא. כולנו חייבים לגנות בתוקף גילויי אלימות פוליטית ואחרת מכל מחנה שהוא. צרור יריות בכיכר העיר לא היה ולא יהיה תחליף להכרעת העם בקלפי. ההכרעה הזו מושגת במדינה דמוקרטית על ידי ויכוח נוקב, הבעת דעות מגוונות ושכנוע העם מעל במת הכנסת ומעל במת התקשורת. הדמוקרטיה תלויה בכך שכלי התקשורת לא יציגו דעה אחידה וחד-גונית".

"לפני 25 שנה, כמה שבועות אחרי הרצח הנפשע של יצחק רבין, אמרתי כאן בכנסת שהיסוד של כל חברה דמוקרטית חופשית הוא הוויכוח הציבורי הנוקב בשאלות העומדות על סדר היום הציבורי. ולכן לא רק האלימות וההסתה לאלימות מסכנות את המשטר הדמוקרטי, לא פחות מסכנת אותו האווירה של השתקת יריבים פוליטיים, שהיא סכנה אמיתית לכל חברה חופשית. ברגע שאזרח כל שהוא עובר מפולמוס פוליטי להטפה לרצח יריביו – הוא חוצה את הקו שמפריד בין ויכוח ציבורי לגיטימי לפעולה נפשעת. באותה מידה, האשמת יריבים פוליטיים בהסתה לרצח, רק בשל התנגדותם החריפה לעמדה פוליטית כלשהיא, היא פעולה אנטי-דמוקרטית מובהקת, הפוגעת בחופש הדיבור".

"אסור לנו לרמוס את חופש הדיבור, ובאותו זמן  אסור לנו לקבל הסתה לרצח מכל צד שהוא – לא כלפי ציבור כזה או אחר, ולא כלפי מנהיגים", הצהיר נתניהו. "היום, 25 שנים אחרי רצח רבין, יש הסתה מפורשת לרצח כלפי ראש הממשלה ובני ביתו חדשות לבקרים, ואיש כמעט אינו פוצה פה".

"לפני מחצית היובל, במסגרת הפולמוס על הסכמי אוסלו, עמדתי על זכותי להשמיע עמדה שמנוגדת לממשלה דאז", המשיך ראש הממשלה. "זו לא הייתה רק זכותי, זו הייתה גם חובתי. כיבדתי את יצחק רבין, אבל במקביל חלקתי עליו. התנגדתי בתוקף לקריאות 'בוגד' שהופנו כלפיו, אבל באותה עת האמנתי שהוא וממשלתו שוגים, שהם מובילים מדיניות מוטעית מן היסוד".

"הטעות הייתה בנכונות למסור שטחים לפלסטינים, שכל בר דעת מבין שהם ישמשו כבסיס תקיפה נגדנו. הטעות הייתה בתפיסה ששלום עושים עם אויבים. האמנתי אז, ואני מאמין גם היום, ששלום עושים עם אויבים שהחליטו להפסיק להיות אויבים. לא עושים שלום מדומה עם מי שמשתמשים בהסכמי השלום כדי לשפר עמדות במאבק לחיסול מדינת ישראל. הטעות הייתה גם בראיית קורבנות הטרור כקורבנות השלום. אין דבר כזה קורבנות שלום, יש קורבנות טרור. בעניין זה שחור הוא שחור, לבן הוא לבן, טרור הוא טרור ושלום הוא שלום".

בסיום דבריו התייחס נתניהו להתפתחויות המדיניות במזרח התיכון: "26 שנים חלפו מאז הסכם השלום האחרון שלנו עם מדינה ערבית ועד ההסכמים של השבועות האחרונים. בניין השלום מוקם לבנה אחרי לבנה. ההסכם עם מצרים עליו חתמו לפני 41 שנים מנחם בגין והנשיא סאדאת, ההסכם עם ירדן עליו חתמו לפני 26 שנים יצחק רבין והמלך חוסיין, ועכשיו הסכמי השלום עליהם חתמתי עם מנהיג איחוד האמירויות ומלך בחריין, והסכם הנורמליזציה עם סודאן. אני מאמין שאם נתמיד במדיניות הנכונה שהתוויתי – תצטרפנה עוד מדינות לתהליך הנורמליזציה והשלום עמנו. זאת מהפכה אמיתית, היא משנה לטובה את עתיד ישראל ואת עתיד המזרח התיכון".

"בזמן הסכמי אוסלו, הסוגיה הפלסטינית נתפסה כלב הסכסוך באזורנו. הפלסטינים בלמו כל יוזמה לחימום היחסים בין ישראל למדינות ערב. מדינות אלו הקריבו את האינטרסים שלהן על מזבח האינטרסים הפלסטיניים. אבל מאז נטרפו הקלפים מחדש. התוקפנות של האסלאם הקיצוני, בהובלת איראן וגרורותיה, יצרה את התנאי ההכרחי הראשון לשינוי היחס כלפי ישראל בקרב המחנה הערבי המתון. התנאי ההכרחי השני היה ההתנגדות של ישראל בהנהגתי לניסיונה של איראן להתחמש בנשק גרעיני ולהפיץ אליהן את הטרור הרצחני שלה. מדינות ערביות רבות חיפשו משענת איתנה, הם ראו כיצד אנחנו בישראל איננו מהססים להתייצב מול איראן, ואם צריך – להתייצב מול כל העולם".

נתניהו ציין, כי "גם דעת הקהל במדינות הללו מתחילה להשתנות בצורה דרמטית, כל מי שהיה עכשיו בדובאי או במקומות אחרים יכול להעיד על כך. מדינת ישראל כבר לא נתפסת, בחוגים רחבים בעולם הערבי, כאויב אלא כשותפה נאמנה, כבת ברית חזקה ואמיצה. אם רק נדבוק בתפיסה הזו, ששוללת מהפלסטינים את הווטו לעשיית שלום, נרחיב פלאים את מעגל השלום ובסופו של דבר נביא גם את הפלסטינים לאמץ תפיסה מציאותית שתאפשר השגת שלום אמת גם עמם".

 

לוין: להיאבק בהסתה ולבלום את האלימות

יו"ר הכנסת, יריב לוין, הזהיר בנאומו כי שנאת האחים וההסתה לא עברו מן העולם: "רצח ראש הממשלה יצחק רבין הוא לא רק רצח נורא, רצח שאסור שיקרה, במדינה יהודית ודמוקרטית. זהו אסון נורא לבני משפחתו, ולכלל אזרחי ישראל. רצח ראש הממשלה רבין מחייב אותנו גם היום, להפיק לקחים וליישמם. גם בחלוף 25 שנה מאותו רצח נורא, שנאת האחים, ההסתה הפרועה, ההתלהמות, וכן גם האלימות, לא עברו מעולמנו. אולי ההיפך הוא הנכון".

"אנו עדים בימים אלו לקיטוב, לשיח מתלהם, ולאווירה שאין לה מקום גם כאשר ישנם חילוקי דעות עמוקים", המשיך לוין. "בוגד, עבריין, קלגס, קומיסר, הן רק דוגמאות מעטות לשלל גילויי האלימות המילולית, הנאצות וההסתה המופנים כמעט מדי יום כלפי ראש הממשלה, כלפי שרים, כלפי חברי כנסת וכלפי מנהיגי ציבור אחרים. השיח הבוטה משתולל ברחובות, ולצערי אף צד ואף אחד אינו נקי ממנו. הכל נגיש, הכל מהיר, הכל קל. הגבולות נמחקים, האחריות ושיקול הדעת מפנים את מקומם להתלהמות ולהתנהגות שאינה הולמת".

לוין קרא להיאבק בהסתה ולבלום את גילויי האלימות: "הרשתות החברתיות, והקלות שבה מסרים מועברים ומופצים, רק מעצימות את האתגר המונח בפנינו כאזרחים, ואת האחריות המוטלת עלינו, כמנהיגים, להיאבק בהסתה ולבלום את גילויי האלימות. עלינו לעצור זאת, והאחריות לכך מוטלת על כולנו, משמאל ומימין, מתוך הכנסת ומחוצה לה".

תגיות:יצחק רביןמליאת הכנסת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה