כתבות מגזין

מנהל פעילות הידברות בהונגריה: "כך זכיתי להציל חיים"

משה אריה צינק, מנהל פעילות הידברות בהונגריה, מספר על שיתוף הפעולה המפתיע בין הארגונים היהודיים השונים, על השפעותיה הנרחבות של התפשטות הנגיף בהונגריה, והאישה שזכה להציל את חייה

  • י' חשון התשפ"א
אא

"אני כותב המון פוסטים על נושאים שקשורים ליהדות, ובמיוחד לזוגיות על פי הדרכת התורה", אומר משה אריה צינק, 54, נשוי ואב לשניים, מזכיר בית חב"ד בבודפשט ומנהל פעילות הידברות בהונגריה. "קיבלתי המון תגובות מחזקות, גם היו הרבה דיונים על הפוסטים, ופתאום יום אחד ראיתי שאישה שלא הכרתי הגיבה אימוג'י של סמיילי בוכה על אחד הפוסטים שכתבתי. בסייעתא דשמיא מיד הרגשתי שיש שם בעיה, ופניתי אליה בהודעה אישית.

"שאלתי אותה אם הכל בסדר, והיא ענתה שבמקרה הגיעה לדף פייסבוק שלנו, הידברות הונגריה, ושאמנם לא סיפרה זאת לאיש, אך היא נמצאת בסכנת חיים בגלל קשיים בזוגיות מהם סבלה. הבנתי את חומרת המצב, וכתבתי לה שאני מבטיח שתהיה לה זוגיות טובה, אם רק תעשה כמה דברים שאגיד לה. נטעתי בה ביטחון ואמונה שבעזרת ה' הכל יהיה בסדר. הענקתי לה כמה עצות, המשכנו להיות בקשר צמוד, וברוך ה' היא חיה כיום, בריאה, שלמה ושמחה. אנחנו עדיין בקשר, ולפני זמן מה היא כתבה לי מכתב שבו סיפרה שהזוגיות שלה טובה, הודתה לי, וכתבה בפירוש שבזכות הפעילות שלנו היא אתנו כיום".

 

בגובה העיניים

זה כבר כמה שנים שמשה אריה צינק פועל למען קירוב רחוקים בהונגריה, אך התפשטות הנגיף אילצה אותו להתרחב גם לתחומי עשייה נוספים. "התחלתי את פעילות הפצת היהדות שלי בהונגריה לפני חמש שנים, ואני עושה זאת בהדרכת הרב זמיר כהן. זכינו, והרב ביקר כאן כבר שלוש פעמים.

"כשהנגיף התחיל להתפשט, קצת לפני פסח, אשתי החכמה והיקרה אמרה לי שזה הזמן לעשות משהו חדש. כולם נמצאים בבית, פחות מסתובבים בחוץ, ולכן כדאי לשדר שיעור תורה יומי בהונגרית. הקמנו דף פייסבוק לטובת העניין בשם 'הידברות הונגריה', ומאז ברוך ה' אני מעביר כל יום שיעור. העניין תפס תאוצה מהר מאוד בקרב יהודי הונגריה, ולא פחות חשוב מכך – גם המוני דוברי הונגרית שגרים בכל רחבי העולם התחברו לזה מאוד.

"כיום חיים 80 אלף יהודים בהונגריה, ועוד עשרות אלפי דוברי הונגרית במקומות שונים בעולם. הספקתי כבר לקבל המון פניות מיהודים שגרים בישראל, ארה"ב, קנדה, שוויץ, סלובקיה, רומניה ועוד. בחלק גדול מהתגובות יהודים כותבים לי שבזכות השיעורים הם מקבלים על עצמם עוד ועוד פעולות של התחזקות בשמירת מצוות. אני חושב שברוך ה' זה עובד טוב בגלל שאני משתדל לתת ייעוץ ומענה אישי לכל מי שפונה, ובעיקר בגלל שאני מיישם את השיטה של הידברות - לדבר מתוך תורה בגובה העיניים, על הדברים שיכולים לעזור לכל אחד ואחת מאתנו. אני מאמין שאם בן אדם ירגיש שהוא מקבל עזרה בזכות דברים שמבוססים על התורה הקדושה, וזה יעזור לו להתמודד עם קשיים בחיים, זה מאוד יקרב אותו לה'. במיוחד עכשיו, כשהרבה אנשים עכשיו מפוחדים ממה שקורה, ומוצאים ביהדות בית וחום".

לאילו חומרים אתה רואה שהציבור שאליו אתה פונה מתחבר במיוחד?

"זה באמת משהו שאני משתדל לבדוק כדי לתת לאנשים את מה שהם מחפשים, אבל זוגיות היא בוודאות אחד הדברים שהכי מעניינים אנשים. מעבר לכך אני גם מעביר שיעורים על ביטחון עצמי, בריאות הגוף והנשמה, ובכלל – כמעט כל הנושאים שמדברים עליהם בהידברות. עם הזמן פתחנו גם ערוץ ביוטיוב, וגם שם אנחנו מעלים את השיעורים. בנוסף, לפני כמה שנים תרגמתי ספר של הרב זמיר להונגרית, ולא מזמן קיבלתי ממנו אישור לתרגם ספר נוסף שלו. מה שאנשים צריכים הכי הרבה זה להאיר ולחזק את הנשמה שלהם, וזה מה שבעזרת ה' אנחנו משתדלים לעשות.

"דבר נוסף שהבנתי לאחרונה וגם בהידברות ראיתי את זה, הוא שכיום כדאי לתת שיעורים קצרים יחסית. לרוב האנשים אין סבלנות לשיעורים באורך שעה, במיוחד לא למתחזקים או מתלבטים בתחילת הדרך. רק במקרים מיוחדים, למשל לפי יום כיפור, נתתי שיעור ארוך יחסית, וגם הוא היה פחות מ-20 דקות. רובם המוחלט של יהודי הונגריה מאוד מאוד רחוקים מהיהדות, וצריך לחשוב בחוכמה איך מקרבים אותם".

 

הגל השני: "המצב הולך ומחמיר"

התפשטותו של נגיף הקורונה בהונגריה - אשר כאמור גרמה לצינק להעביר את עיקר פעילותו לאמצעים הדיגיטליים - אכן חוללה שמות במדינה המזרח-אירופאית, ומספקת הצצה מעניינת להתמודדותה של מדינה הדומה לישראל מבחינת מספר תושביה עם הנגיף המסוכן. "בשבועות האחרונים התחזק כאן באופן משמעותי העניין של הקורונה", אומר צינק. "מיום ליום לצערנו מספר המתים הולך וגדל, ויותר ויותר נזקקים להגיע לבתי הרפואה ולחיבור למכונות ההנשמה.

"בגל הראשון, שהתחיל לפני פסח, ממש סגרו פה את המדינה. אף אחד כמעט לא עבד, ואנשים בקושי יצאו מהבית. לעומת זאת, לקראת הגל השני, החליטו לא לסגור את המדינה בגלל סיבות כלכליות. גם ככה המצב כאן לא הכי טוב מבחינה כלכלית, ולכן ראש הממשלה החליט שלא לסגור את המדינה. התוצאה של זה היא שנתוני התחלואה והתמותה עולים בהתאמה. ולפי ההערכות, אם לא יכריזו על סגר, המצב רק ילך ויחמיר".

מה לדעתך היה כדאי שממשלת הונגריה תעשה?

"אני לא מומחה לקורונה, אבל למשל כל העניין של בדיקות הקורונה מתנהל כאן ממש לא כמו שצריך. בהונגריה לא עושים הרבה בדיקות, בגלל שיקולים כלכליים. לפני שבועיים למשל פרסמו שיש 1,200 חולים חדשים, אבל המספר האמתי גדול בהרבה. עושים כאן מעט בדיקות, ולכן יש מעט חולים מאומתים רשמיים. יחד עם זאת, בגלל שהאחוז של החיוביים מבין הנבדקים גבוה, אני מאמין שיש הרבה יותר חולים ממה שמדווחים. זה מגיע לרמה שאפילו אם מישהו מתגלה חיובי, לא בודקים את המשפחה שלו".

ומה לגביך? כיצד אתה נשמר באופן אישי?

"תודה לאל אני מרגיש מצוין, ומאוד שומר על עצמי, במיוחד בגלל שיש לי אסטמה. אני כמעט לא יוצא מהבית, ומשתדל לנצל כל רגע ללימוד, הפצה, ועשיית טוב. קצת לא נעים לי להגיד, אבל מבחינה אישית התקופה הזו בשבילי היא כמו חלום ורוד. מעולם לא היה לי כל כך הרבה זמן לעשות את מה שאני רוצה באמת, להשקיע בפעילות של ההפצה, ללמוד, לתרגם. אני מסיים כמה שיותר מהר את העבודה שלי בבית חב"ד, ואז מתפנה להפצה.

"ובכלל, בזכות הסגר וכל המצב, אני יכול להגיע לכל כך הרבה אנשים עכשיו. במצב רגיל זה לא היה קורה. הרבה אנשים בבית, יש להם יותר זמן, ובזכות כך הם מתקרבים. מעבר לזה, אנשים יותר מבולבלים עכשיו, שואלים שאלות, דברים משתנים להם, וזה מאפשר בחינה מחדש של ערכים, וכמובן מגדיל את הסיכוי להתקרבות וחזרה לשורשים".

וברמה הכללית, מה קורה מבחינת החיים היהודיים בבודפשט, נוכח הקורונה?

"בית הכנסת המרכזי בבודפשט סגור מתחילת הקורונה, ואת כל הפעילות, חוץ ממה שקורה בשבתות וחגים כמובן, עושים בזום ובפייסבוק. בבית חב"ד יש תפילות, אבל רוב האנשים חוששים להגיע ולכן המניין קטן יחסית. גם חתונות יש, מעט אמנם, וגם אליהן מגיעים מעט אנשים. כאן ההגבלה היא עד 500 איש באירועים, אבל האמת היא שגם בלי קשר לקורונה חתונה בהשתתפות 100 איש נחשבת כאן לחתונה גדולה".

אפרופו הקהילה היהודית, כיצד נציגי הארגונים השונים רואים את פעילותך?

"ברוך ה' כולם מאוד אוהבים אותנו. גם את הדבר הזה למדתי מהרב זמיר, ואני מנסה לאחד בפעילות שלי בין הארגונים השונים. מאוד חשוב לי לעשות דברים בשיתוף פעולה. מטבע הדברים יש גם מאבקים בין הארגונים היהודיים בהונגריה, אבל החוכמה היא לשתף פעולה. אני מזמין אנשים מארגונים שונים להעביר שיעורים אצלנו, למשל את מי שמפעיל את ברסלב הונגריה, וזה מאוד עוזר להצלחת העניין.

"ובכלל, כדאי ללמוד מהטובים ביותר, אז אני באמת משתדל ללמוד כמה שיותר מהידברות. אני שומע שיעורים של הרב זמיר ורבנים נוספים, מתרגם אותם, ומעביר אותם בהונגרית. הרב זמיר שינה לי את החיים, ואני רוצה לשנות לאחרים את החיים, לעזור להם להיות מאושרים כמוני".

משה צינק: "המוני גויים בהונגריה שותים בצמא את השיעורים של הרב זמיר כהן"

תגיות:הונגריההידברות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה