נפלאות הבריאה

איך אנחנו לא נשרפים מחום השמש?

מהו גודלה של השמש, איך היא מרכיבה את מערכת השמש, ולמה היא לא שורפת אותנו?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

פרשת השבוע פותחת בתיאור בריאת העולם. אחרי בריאת האור, השמיים והארץ, הימים, העצים והעשבים – הגיע היום הרביעי, ואיתו – בריאת המאורות, ובראשם "את המאור הגדול לממשלת היום" – השמש.

מהי השמש, ומה אנחנו יודעים עליה?

השמש היא כוכב עצום בגודלו, המהווה את מרכזה של מערכת הכוכבים בה מצוי כדור הארץ – מערכת השמש. במערכת השמש כלולים כוכבי לכת (ביניהם, כמובן, כדור הארץ), כוכבי לכת ננסיים, כוכבי לכת מינוריים, אסטרואידים, שביטים וגם אבק כוכבי. כל אלה מהווים חלק ממערכת השמש משום שהם מושפעים מכוח הכבידה העצום של השמש, אשר משפיע על גופים שמימיים קרובים וגם רחוקים. בהשפעת כוח הכבידה הזה, כוכבי הלכת השייכים למערכת השמש נעים סביב השמש במסלולים מעגליים.

השמש מעניקה לנו אור וגם חום. אך החום שמגיע עד אלינו לכדור הארץ הוא רק חלק זעיר מאוד מן החום הנפלט מן השמש עצמה. על פני השמש שורר חום של כ-5,785 מעלות צלזיוס! כיצד אנו לא נשרפים מהחום העצום הזה? ובכן, על אף שכדור הארץ הוא מכוכבי הלכת הקרובים ביותר לשמש, הוא עדיין מרוחק ממנה מרחק עצום של כ-150 מיליון קילומטרים, או בניסוח אחר: 8 דקות אור. משמעות המושג הזה היא שלקרן אור הבוקעת מהשמש אורכות 8 דקות עד שהיא מגיעה לכדור הארץ, ולמעשה, כשאנחנו מביטים בשמש (בזהירות! רק עם אמצעי מיגון מתאימים), אנחנו רואים אותה כפי שנראתה לפני 8 דקות. גם חום השמש, אם כן, צריך לעבור מרחק גדול. עד שהוא מגיע אלינו, נותר ממנו חום המספיק בדיוק כדי לאפשר חיים על פני כדור הארץ, לא יותר מדי ולא מעט מדי.

השמש עצומה בגודלה, כאמור. עד כמה גדולה? קחו את הנפח של כדור הארץ כולו, והכפילו אותו פי מיליון... כעת הגעתם, פחות או יותר, לנפחה של השמש.

וכמה אנרגיה פולטת השמש? ובכן, כולנו זוכרים את הפצצה האטומית שהוטלה על הירושימה בסיומה של מלחמת העולם השנייה. כמות האנרגיה שנפלטה מן הפצצה הזו היתה עצומה. אך תצטרכו להכפיל את עוצמת האנרגיה הזו פי 6.1 טריליארד (!) כדי להתקרב לעוצמת האנרגיה הנפלטת מן השמש.

מה רבו מעשיך ה'.

תגיות:נפלאות הבריאהמאור

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה