חדשות בריאות

בדרך לתרופה? חוקרים בתל אביב פיתחו קוקטייל נוגדנים נגד קורונה

חוקרים באוניברסיטת תל אביב הצליחו לפתח קוקטייל של נוגדנים טבעיים שהופקו מחולי קורונה קשים, ועשוי לשמש הן כתרופה לחולים והן למניעה עבור אוכלוסיות בסיכון וצוותים רפואיים. הניסוי הקליני בבני אדם – בדרך

(תמונה: שאטרסטוק)(תמונה: שאטרסטוק)
אא

חוקרים מאוניברסיטת תל אביב הצליחו לפתח קוקטייל נוגדנים, שלהערכתם יוכל להוות הן תרופה לחולי קורונה קשים והן תרופה מונעת לאוכלוסיות בסיכון ולצוותים הרפואיים, עד לפיתוחו של חיסון נגד הנגיף.

פריצת הדרך המחקרית נעשתה במעבדה לחקר נוגדנים אנושיים של ד"ר נטליה פרוינד, מהפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב. צוות המחקר בהובלתה הצליח לרצף אלפי נוגדנים, שיוצרו על ידי המערכת החיסונית של חולי קורונה בארץ בתגובה להדבקה בנגיף. בהמשך הצליחו החוקרים לבודד ולאפיין שישה נוגדנים שנלקחו מדמם של שני חולים קשים, ולהוכיח כי שילובים של שלושה נוגדנים בכל פעם מהווים קוקטייל יעיל נגד קורונה – קוקטייל שיכול להעניק הגנה טבעית מפני הדבקה לתקופה של מספר שבועות לפחות, ואולי אף למשך מספר חודשים.

לחוקרים התברר, כי מקור יכולת הנטרול בדמם של החולים הקשים היא מספר סוגים של נוגדנים התוקפים בו זמנית אזורים שונים על גבי נגיף הקורונה, וכי קוקטייל זה יעיל מאוד בנטרול הנגיף. האפקטיביות של קוקטייל הנוגדנים הוכחה עד כה בתרביות תאים. המחקר יעבור כעת לשלב של ניסוי קליני בבני אדם, שצפוי לקחת מספר חודשים. "רמות", חברת מסחור הטכנולוגיות של אוניברסיטת תל אביב, הגישה בקשה לפטנט על כלל הנוגדנים שנמצאו במחקר.

"ביקשנו להבין את התגובה הנוגדנית שמתפתחת בעקבות הדבקה בנגיף", הסבירה ד"ר פרוינד. "בין היתר, רצינו לראות אם יש הבדל בין החולים הקלים והקשים בפיתוח נוגדנים שיגנו עליהם מפני הדבקה שנייה – הן בכמות הנוגדנים והן באיכותם".

"לשם כך ריצפנו אלפי נוגדנים מדמם של כל המשתתפים, שיבטנו אותם במעבדה ובדקנו אילו נוגדנים יעילים בנטרול הנגיף", הוסיפה ד"ר פרוינד. לדבריה, בין שתי קבוצות המשתתפים במחקר נמצא הבדל סטטיסטי מובהק ביכולת הנוגדנים לנטרל את נגיף הקורונה: "רק חלק קטן מהחולים הקלים פיתחו תגובה נוגדנית מנטרלת כנגד הנגיף, ובחלק מהמקרים לא פיתחו כלל נוגדנים. לכן ניתן לשער כי אנשים שנדבקו בנגיף ולא חלו, או חלו במחלה קלה ביותר, יכולים אולי להידבק שוב. לעומתם, בדמם של כל החולים הקשים נמצאו נוגדנים מנטרלים, שכנראה יגנו עליהם מפני הדבקה שנייה – גם אם עדיין לא ברור כמה זמן הנוגדנים הללו נשארים בדם, כלומר האם ההגנה היא ארוכת טווח".

בשלב השני של המחקר, ניסו החוקרים לבודד, מבין כל הנוגדנים שרוצפו, את הנוגדנים הספציפיים שאינם מאפשרים לנגיף להיקשר לתא ולהשתכפל בתוכו. הצוות הצליח לבודד שישה נוגדנים שונים, שנלקחו משני חולים קשים שנטלו חלק במחקר, ולהוכיח את יעילותם הן לטיפול בנגיף והן למניעת הדבקה.

"מדובר בשישה נוגדנים שונים שנקשרים לאזורי מטרה שונים על גבי הנגיף", ציינה ד"ר פרוינד. "אין פה מנגנון אחד. יחד, הנוגדנים הללו מזהים נקודות תורפה שונות בנגיף, נקשרים אליו ומנטרלים אותו. את קוקטייל הנוגדנים בדקנו בתרביות תאים על הנגיף החי עצמו, וראינו שהנוגדנים נקשרים לנגיף באופן שלא מאפשר לו להיכנס לתא".

ד"ר פרוינד הדגישה, כי לא מדובר בפיתוח של קוקטייל נוגדנים מלאכותיים: "הוא פותח טבעית על ידי המערכת החיסונית של חולים, כך שהוא בטוח לשימוש. מאחר שנוגדנים אלה יציבים בדם, כל זריקת מנע כזאת יכולה לספק הגנה מפני הדבקה בקורונה לפרק זמן של מספר שבועות, אולי אפילו למספר חודשים".

בריאיון לחדשות הבוקר בערוץ 12, הביעה ד"ר פרוינד תקווה כי בזמן הקרוב יאושרו חיסונים נגד קורונה. עם זאת, הוסיפה: "לא הייתי עוצרת את הנשימה ורק מחכה לחיסון. גם לשפעת יש חיסון, אבל עדיין מאות אלפי אנשים מתים משפעת כל שנה. אנחנו לא יודעים מה תהיה רמת ההגנה והיעילות של החיסון הזה, אנחנו לא יודעים כמה מנות נצטרך לקבל, יכול להיות שנצטרך לקבל אפילו שלוש מנות חיסון בהפרש של שלושה-ארבעה חודשים".

לדברי ד"ר פרוינד, הקוקטייל יוכל לשמש כתרופה עבור חולי קורונה קשים, עד שיגיע החיסון המיוחל: "גם כשהוא יגיע, עדיין יהיו אנשים שיידבקו, והם יוכלו לקבל את התרופה הזאת, ובתקווה לצאת על שתי רגליהם כעבור כמה ימים, כמו הנשיא טראמפ. מדובר גם על טיפול מונע, מה שאנחנו קוראים לו 'מניעה לפני החשיפה'. אנחנו יכולים לתת את הקוקטייל הזה לאוכלוסיות שנמצאות בחשיפה מתמדת, כמו צוותים רפואיים ואוכלוסיות בסיכון, שנורא מפחדות לצאת החוצה ולהידבק".

תגיות:תרופהאוניברסיטת תל אביבנגיף הקורונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה