חדשות בארץ

ההקלטות של מנדלבליט: "שי ניצן מחזיק אותי בגרון"

בחדשות 12 נחשפו הקלטות של היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, בהן הוא נשמע תוקף בחריפות חסרת תקדים את פרקליט המדינה לשעבר, שי ניצן, שנמנע מלקבל החלטה בנוגע לתיק שנוהל נגדו בפרשת הרפז: "מי שתפרה אותי זה דינה זילבר ושי". יו"ר סיעת הליכוד, מיקי זוהר: "מנדלבליט נסחט על ידי שי ניצן כדי שיגיש את כתבי האישום נגד ראש הממשלה"

מנדלבליט וניצן, ארכיון (צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90) מנדלבליט וניצן, ארכיון (צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90)
אא

(עודכן: 20:55)

העיתונאים גיא פלג ועמית סגל חשפו הערב (שלישי) בחדשות 12 הקלטות, בהן נשמע היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, תוקף בחריפות חסרת תקדים את פרקליט המדינה לשעבר, שי ניצן.

מדובר בשיחות מ-2015 ו-2016 שניהל מנדלבליט עם מי שהיה חברו הקרוב, אפי נוה, שכיהן אז כראש לשכת עורכי הדין. מנדלבליט הביע בשיחות זעם על ניצן וכינה אותו בכינוי גנאי, וזאת לאחר שניצן נמנע מלקבל החלטה בעניין התיק שנוהל נגדו בפרשת הרפז.

בשיחה בין השניים, שנערכה לאחר שמונה ליועץ המשפטי, האשים מנדלבליט כי ניצן משהה את קבלת ההחלטה בנוגע לתיק נגדו: "אין החלטה בתיק שלי שמאיזה עילה זה נסגר. לא מוציא החלטה. מושך, אתה יודע. יש לו זמן. והוא עושה לי את זה בכוונה. אני לא יודע מה לעשות".

בהמשך אמר מנדלבליט: "יש לי תיק פתוח. אני לא יודע, אני יש לי תיק מב"ד (ממתין לבירור דין). אני לא יודע. לא קיבלתי עילת סגירה או עילת סגירה. אין לי. עכשיו, ישבו חמישה שופטים, אמרו מה שאמרו, הייתי בטוח תוך שנייה הוא מעיף את זה. עכשיו אני לא יודע מה לעשות, אני לא יודע אם אני יכול לדבר איתו". לשאלתו של נוה "אז מה הוא מתכוון לבלות איתך חצי קדנציה ככה?", ענה מנדלבליט: "יכול להיות. כן, יכול להחזיק אותי בגרון. לא יודע מה. לא יודע מה הוא חושב לעצמו. בסוף בסוף אני אתפוצץ, ואני אעשה לו בלגן אימים על זה. אני לא יודע, אני אלחץ את זה יותר".

"מה זה הדבר הזה?", המשיך מנדלבליט בזעם. "עכשיו גם מה זה השיטה הזאת שמחזיקים בגרון בן אדם. כאילו, למה?".

בשיחה אחרת, שהתקיימה עוד לפני שמונה ליועץ המשפטי לממשלה, טען מנדלבליט – בהתייחסו לתיק נגדו: "מי שתפרה אותי זה דינה זילבר (המשנה ליועמ"ש) ושי. שי כאילו קצת הקל, אבל זה לא הקלה עם כזאת אהבה".

 

אמסלם: "מנדלבליט, השארת אותנו ללא מילים"

חשיפת ההקלטות של מנדלבליט גררה תגובות סוערות בימין. השר דודי אמסלם (הליכוד) הגיב במשפט ציני קצר: "מנדלבליט, השארת אותנו ללא מילים". יו"ר סיעת הליכוד, חבר הכנסת מיקי זוהר, כתב בטוויטר: "‏חברינו לשמאל, למי בדיוק קראתם ארגון פשיעה? ברוך ה', הצדק יצא לאור. ניכר היטב שמנדלבליט נסחט על ידי שי ניצן כדי שיגיש את כתבי האישום נגד ראש הממשלה. גם ביטול כתבי האישום, פרסום התנצלות פומבית של השניים והתפטרותו של מנדלבליט לא תתקן את העוול הנוראי והמיותר שנגרם לנתניהו ולליכוד".

עמיתו למפלגה, חבר הכנסת שלמה קרעי, אמר כי "מנדלבליט חייב להתפטר עוד הערב ולהיחקר באופן מיידי. כמו שאמרנו כל הזמן, שי ניצן סחט את מנדלבליט – 'תפס אותו בגרון', כלשונו. גם בתשובה שאני קיבלתי מהמשטרה נאמר כי הפרקליטות לא סגרה את התיק. ברור שיש כאן יחסי נסחט-סחיט, גם אם במסווה של עצמאות היועמ"ש והצגה של קבלת רק חלק מהאישומים".

יו"ר האיחוד הלאומי, בצלאל סמוטריץ', כתב כי "את הפרקליטות והיועמ"שיה צריך לסגור ולפתוח מחדש". בהמשך הוסיף: "מאז שמנדלבליט מונה לתפקידו אני שואל את עצמי למה הוא נותן לדינה זילבר להשתולל, למרות שהוא יודע שהיא טועה ומטעה משפטית בכל תחום. הערב קיבלנו את התשובה. לכו!".

"גם תשובות לכניעה של מנדלבליט לשי ניצן בתיקי נתניהו קיבלנו היום", המשיך סמוטריץ'. "שי ניצן מתגלה כמאפיונר בשם החוק. הכל רקוב. מתסכל".

יועץ הניו-מדיה של ראש הממשלה, טופז לוק, כתב: "‏היועץ המשפטי מנדבליט היה כבן ערובה של פרקליט המדינה ניצן. פחד אלוקים. שנים אמרתם שזה ספין של 'אנשי נתניהו' – עכשיו אתם מוזמנים לאכול את הכובע".

 

מנדלבליט: "ההחלטות בתיקי חקירה התקבלו בהליך מקצועי"

בתגובה לפרסום ההקלטות, נמסרה מטעם היועץ המשפטי לממשלה התגובה הבאה: "היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, מצר על פרסום חילופי דברים, קצתם בלשון משוחררת ובלתי ראויה בעידנא דריתחא, מתוך שיחה פרטית בין חברים קרובים, לפני כחמש שנים. ואולם, אין בין דברים אלו לבין החלטות מקצועיות שהתקבלו על ידי היועץ המשפטי לממשלה בתיקי חקירה ולא כלום. ההחלטות התקבלו בהליך סדור ומקצועי, אך ורק על פי חומר הראיות והדין החל עליהן".

"אכן, במועד קיום השיחות, היו למנדלבליט טענות קשות כלפי גורמים כאלה ואחרים שהיו מעורבים בחקירתו כחשוד בפרשת הרפז, לרבות בקשר לעילת הגניזה של התיק. ולמרות זאת, מנדלבליט הקפיד לאורך כל הדרך על התנהלות פומבית ממלכתית ומכבדת, ועם כניסתו לתפקיד קיבל על עצמו לשמור על מוסד היועץ המשפטי לממשלה מכל משמר, ואף הצהיר על כך ברבים. במסגרת זו, לקח על עצמו מנדלבליט לקיים יחסי עבודה תקינים עם כל הגורמים הנוגעים בדבר, ולהשאיר את כל המשקעים האישיים מאחוריו".

"יחסי העבודה של ד"ר מנדלבליט עם פרקליט המדינה הקודם, עו"ד שי ניצן, היו מצוינים, והשניים עבדו בשיתוף פעולה מלא ובניקיון דעת לשם הבטחת שלטון החוק במדינת ישראל. ההישגים כתוצאה משיתוף פעולה זה מדברים בעד עצמם. כך גם עם עו"ד דינה זילבר, שההדורים עימה יושרו עם כניסתו של מנדלבליט לתפקיד, ולאחרונה אף ביקש את הארכת כהונתה בשלושה חודשים נוספים".

"כפי שפורסם בעבר, לאחר שהרכב של חמישה שופטי בג"ץ קבע כי לא דבק רבב במעשיו של מנדלבליט, פנה עורך דינו לפרקליטות בדרישה לקבוע כי התיק נסגר מחוסר אשמה. בכירי הפרקליטות קבעו אז, כי לאור פסק דינו של בג"ץ זה אכן המצב המשפטי (חוסר אשמה), אך ההחלטה הפורמלית לא תתקבל בידי איש מגורמי הפרקליטות כל עוד הם כפופים למנדלבליט. בעניין זה פורסמה לאחרונה החלטה של נציב התלונות על מייצגי המדינה בערכאות, כבוד השופט (בדימוס) דוד רוזן, המדברת בעד עצמה".

תגיות:אביחי מנדלבליטשי ניצןפרשת הרפז

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה