נפלאות הבריאה

החומר שגדל דווקא כאשר הוא קופא: התכונות הייחודיות של המים

מה קורה כשהמים זורמים בתנועה מעגלית, ואיך זה שקרחונים צפים? התכונות הייחודיות והמפתיעות של המים המקיפים אותנו

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בזמן שבית המקדש היה קיים, היתה בחג הסוכות מצווה מיוחדת: מצוות ניסוך המים – ניסוך של מים בנקבים מיוחדים שעל המזבח. לשם מצווה זו היו יוצאים בשירה וריקודים בחג הסוכות לשאוב מים ממעיין השילוח, ומביאים את המים אל בית המקדש.

המים הם הנוזל הנפוץ ביותר בעולם, וגם החשוב ביותר לקיומו – ולקיומם של בני האדם. אז לכבוד חג הסוכות והשמחה על המים, אספנו כמה דברים מעניינים שאולי לא ידעתם על המים המקיפים אותנו.

• כ-97% מן המים שקיימים בעולמנו נמצאים באוקיינוסים, אשר מכסים שטח של יותר משני שלישים של כדור הארץ. יחד עם הימים והנהרות האחרים, המים מכסים כמעט 3/4 מהשטח של כדור הארץ.

• לאן נעלמים מי הגשמים? מי הגשמים היורדים על האדמה נספגים בה. חלקם מתאדים כאשר השמש יוצאת, והופכים כך שוב לענני גשם, וחלקם נספגים באדמה ומחלחלים בה, עד שהם מגיעים לשכבת קרקע שאינה חדירה למים (אקווילוד). המים מצטברים באדמה מעל לשכבה זו, ויוצרים שכבה הנקראת "אקוויפר" – או פשוט, מי תהום.

• כאשר המים זורמים בצורה מעגלית, נוצרת מערבולת. ניתן לראות אותה בגרסה קטנה בכל אמבטיה ביתית – מלאו את האמבטיה במים, הוציאו את הפקק והביטו כיצד המים זורמים אל פתח הניקוז בצורה מעגלית, ויוצרים מערבולת קטנה מעל לפתח. מערבולות גדולות שנוצרות בים מתרחשות כתוצאה מסופת טורנדו, היוצרת סחרור במים, או כתוצאה מרוחות מדבריות אשר יוצרות עמוד חול במים. זרימת המים במרכז המערבולת מהירה הרבה יותר מזרימת המים בשוליה, ולכן לשחיינים השוחים בים מסוכן מאוד להיקלע למערבולת, העלולה לשאוב אותם אליה במהירות.

• למים ישנה תכונה מיוחדת, הפוכה מזו של חומרים אחרים. בדרך כלל, נפח של חומר מוצק קטן יותר מאשר נפחו כאשר הוא במצב של נוזל או של גז. אבל הקב"ה קבע חוק מיוחד במים כדי ש"יתנהגו" בדיוק בצורה הפוכה: כאשר המים הנוזליים קופאים והופכים למוצק – נפחם דווקא גדל. כתוצאה מכך, צפיפות החומר בקרח קטנה יותר מצפיפות החומר במים – וזוהי הסיבה לכך שקרחונים צפים מעל המים, במקום לשקוע.

תגיות:מיםנפלאות הבריאה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה