עובדות שלא ידעתם

הידעתם בשביל מה צריך מגדלי מים ביישובים?

מדוע ישנה שלכת, כיצד פועלים משככי כאבים ולשם מה קיימים שוברי גלים? 7 עובדות קצרות ומפתיעות ש(כנראה) לא ידעתם

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

• הידעתם איך מתנהלת מושבה של נמלים? בכל קן, או מושבה, של נמלים, ישנה מלכה אחת בלבד שמטילה ביצים. מלבדה, כל שאר הנמלים בקן הן פועלות, שתפקידן לבנות את הקן, לחפש מזון, להגן על הקן מאויבים, לנקות אותו ולטפל ברימות של הנמלים הבוקעות מן הביצים. לכל פועלת ישנו תפקיד מיוחד וקבוע משלה.

• הידעתם מדוע מתרחשת השלכת? כאשר הימים מתקצרים ומתקררים בהגיע הסתיו, העצים מקבלים פחות אור מאשר בימי הקיץ שטופי השמש. לכן, העלים לא מצליחים לבצע את תהליך הפוטוסינתזה החשוב עבורם, ואינם מייצרים די כלורופיל, המעניק להם את צבעם הירוק. בהיעדר כלורופיל, הם מצהיבים או מאדימים, ולאחר מכן נושרים מהעץ.

• הידעתם כיצד פועלים משככי הכאבים? לאורך השנים נעשה שימוש במגוון משככי כאבים שפעלו בשיטות שונות. הכאב נוצר כאשר הורמונים בשם פרוסטגלנדינים מתפרקים בעקבות דלקת או זיהום, והופכים לחומצה ארכיונית שגורמת לכאב. משככי הכאבים של ימינו מונעים את ההתפרקות של הפרוסטגלנדינים, מה שמונע את ההתפשטות של הכאב.

• הידעתם מדוע יישובים זקוקים למגדל מים? כיום אכן אין בהם צורך, כיוון שישנן משאבות חזקות שמבצעות את הפעולה של הובלת המים בצורה יעילה. אך בעבר היה צורך במגדל מים גבוה מעל בתי היישוב, על מנת שמשקל המים ייצור לחץ על הברזים, ויתאפשר זרם מים.

• הידעתם למה משמשים שוברי הגלים? שוברי גלים הם מעין קירות שנבנים בתוך הים. הם נועדו למנוע מן הגלים הגבוהים המגיעים אל החוף להגיע אל הנמל ולפגוע בספינות ובכלי שיט אחרים.

• הידעתם כיצד אנו מזהים טעמים? בעבר היה נהוג לחשוב כי הפקעיות של כל טעם נמצאות באזור שונה בלשון. נטען למשל כי באזור מסוים בלשון חשים בטעמים מלוחים ובאחר במתוקים. טענה זו הוכחה כשגויה. למעשה, ישנן כעשרת אלפים קולטני טעם, הנקראים "פקעיות טעם", באמצעותן הלשון מזהה טעמים שונים.

• הידעתם כיצד מבריח פרפר התנשמית את אויביו? פרפר התנשמית, או פרפר קליגו, שחי בדרום אפריקה, מתהדר בשתי מערכות כנפיים: זוג אחד של כנפיים נראה רגיל ומשמש כצבע הסוואה. אך לעיתים ההסוואה אינה מספיקה, וטורף מגיע. אז חושף הפרפר את זוג הכנפיים השני, שעליו דוגמה של זוג עיניים מאיימות – המפחידות את הטורף ומבריחות אותו.

תגיות:טעמיםעובדות שלא ידעתם

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה