חדשות בארץ

מנדלבליט: "מנהלים נגדי קמפיין, אני אטום לרעשים מבחוץ"

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, תקף את השר לביטחון הפנים, אמיר אוחנה, שמתח ביקורת על הגשת כתב האישום נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו: "פיגוע בדמוקרטיה". הוא הוסיף ותקף "גורמים בעלי עניין" שלטענתו מנהלים נגדו קמפיין: "מקווים שהשמצות ישפיעו, טעות גדולה בידם"

מנדלבליט (צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90)מנדלבליט (צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90)
אא

(עודכן: 15:47)

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, מתח היום (שני) ביקורת חריפה על השר לביטחון הפנים, אמיר אוחנה, שטען השבוע כי "הגשת כתב אישום נגד נבחר ציבור, בוודאי ראש ממשלה, היא פיגוע בדמוקרטיה". באירוע הרמת כוסית לרגל ראש השנה, שנערך במשרד המשפטים, אמר מנדלבליט כי "עצם העלאת הטענה הזו, שלפיה יש מי שנמצאים מעל החוק וצריכים להיות מוגנים מפני מרותו של המשפט הפלילי, היא היא פיגוע בדמוקרטיה. בוודאי כשהיא באה מפיו של השר האמון על עבודת המשטרה, שתפקידה לאכוף את החוק באופן שוויוני".

מנדלבליט הוסיף ותקף "גורמים בעלי עניין", שלטענתו מנהלים קמפיין נגדו: "קמפיין שנמשך יומם ולילה, שמטרתו להטיל דופי בעבודת הייעוץ המשפטי לממשלה, בעבודת פרקליטות המדינה ובעבודה שלי. הקמפיין הזה מתקיים ברשת, גם בחלק מהתקשורת, ובזירה הציבורית הפוליטית. אלו שמחוללים את אותו קמפיין אולי מקווים שהשמצות למיניהן, נגדי או נגד בעלי תפקידים אחרים, ישפיעו על החלטה כזו או אחרת שלנו. אם זה מה שהם חושבים – טעות גדולה בידם. אנחנו אטומים לרעשים מבחוץ. רעשים לחוד – הכרעות משפטיות לחוד".

"יש ניסיון נמשך, עקבי ויומיומי להעתיק את משפטו של ראש הממשלה לפורומים אחרים", הוסיף מנדלבליט. "היו בקשות לקיים את השימוע בתקשורת, לאחר מכן לשדר את המשפט כולו בתקשורת. כאילו מדובר בסקר דעת קהל או תוכנית ריאליטי, ולא במשפט פלילי. כמובן שזו דרישה שלא יכולה לעמוד. במדינה דמוקרטית, הכרעה בפלילים יכולה להיות רק על ידי בית משפט מוסמך. לא בכיכר העיר, אפילו לא זו המודרנית – ברשתות החברתיות. לא ננהל את המשפט בטלוויזיה, ננהל אותו בין כותלי בית המשפט בהליך הוגן ותקין".

היועץ הבהיר כי הוא עומד מאחורי העמדה שהציג בפני בג"ץ, לפיה ראש הממשלה יכול להמשיך בתפקידו תחת כתב אישום, בכפוף להסדרת ניגוד העניינים: "בנימין נתניהו הוא ראש הממשלה של כולנו, כך אנו עובדים וכך עובדת הממשלה".

"ראש הממשלה הוא גם אזרח של המדינה, כמו כולם", הוסיף מנדלבליט. "נמשיך לעמוד על כך שמשפטו של האזרח בנימין נתניהו יתנהל כמו כל משפט אחר בפלילים. המשפט הזה יתנהל בבית המשפט המחוזי בירושלים. שם רק הראיות ידברו, בית המשפט יאמר את דברו ויכריע בטענות".

השר אוחנה הגיב על דבריו של מנדלבליט: "שמעתי שהיועץ המשפטי לממשלה התלונן על דברים שאמרתי. לו היה מתעניין במה שבאמת אמרתי, כלומר, הדברים המלאים ולא רק הכותרות, הוא היה יודע שאמרתי כי הגשת כתב אישום נגד נבחר ציבור – ודאי ראש ממשלה – היא אמנם פיגוע בדמוקרטיה ומסכלת את רצון הבוחר (הלא כן?), אך לא שלא ניתן לעשות זאת – אלא שאם הפרקליטות עושה זאת היא חייבת להיות ללא רבב".

"אבל מה שנחשף פעם אחר פעם הוא, שתחת כהונתו של ראש התביעה הכללית אביחי מנדלבליט ושל שי ניצן פרקליט המדינה, ההתנהלות הייתה בדרך של שקרים, הדלפות לא חוקיות, סחיטות באיומים לעדים, זלזול בהליכים מתוך יהירות ושכרון כוח, תוך אמונה שהציבור מטומטם, איננו רואה ולא שומע. אבל הוא הסתפק בכותרות", תקף אוחנה.

"אז הנה עוד כותרת, שכתבו כבר לפניי: הציבור הישראלי נחלק היום בין אלה שיודעים שתיקי נתניהו תפורים לבין אלה שזה לא מפריע להם". 

 

ניסנקורן: זכות ההפגנה תישמר גם במהלך הסגר

שר המשפטים אבי ניסנקורן, שדיבר לפני מנדלבליט, התייחס להחלטת הממשלה להטיל סגר מלא ברחבי המדינה: "דווקא בשעת חירום, תפקידנו לוודא שאף אחד לא ינצל את המצב השברירי הזה כדי לפגוע בהתנהלות התקינה של מערכת הצדק הישראלית, ביסודות הדמוקרטיה ובזכויות האזרח של כל אחת ואחד מאיתנו. כאשר הממשלה מגבילה באופן דרמטי את חופש התנועה של הציבור, עלינו לוודא שההסדרים המשפטיים יבטיחו שמירה על זכויות היסוד של האזרח. אנחנו מחויבים לצמצם למינימום האפשרי את הפגיעה בחירויות הפרט".

"כמו בסגר הקודם, נדאג גם הפעם שמוסדות הדמוקרטיה ימשיכו לתפקד", הצהיר ניסנקורן. "בתי המשפט לא ייסגרו, והכנסת תמשיך למלא את תפקידה בפיקוח הדוק על כל החלטות הממשלה. דאגנו גם בסבב הזה שזכות ההפגנה תישמר. אף אחד לא רוצה לחיות במדינה, שבה הממשלה אוסרת על מחאה נגדה. דמוקרטיות חזקות נבחנות בשעת משבר, ואנחנו נצלח את המבחן הזה".

תגיות:אמיר אוחנהאבי ניסנקורןאביחי מנדלבליט

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה