חדשות בארץ

ניסנקורן לנציב תלונות הציבור: לברר הטענות בפרשת אום אל-חיראן

בעקבות החשיפה של עמית סגל בחדשות 12, פנה שר המשפטים אבי ניסנקורן לשופט בדימוס דוד רוזן בבקשה לפתוח בבדיקה של הטענות בנוגע להתנהלות הפרקליטות ומח"ש בפרשת אום אל-חיראן. ניסנקורן הבהיר, עם זאת, כי "כל ניסיון לקשור את האירוע הטראגי באום אל-חיראן לתיאוריות קונספירציה שקריות הוא תלוש ומחפיר"

ניסנקורן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)ניסנקורן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

שר המשפטים אבי ניסנקורן פנה הבוקר (ראשון) לנציב תלונות הציבור על מייצגי המדינה בערכאות, השופט בדימוס דוד רוזן, וביקשו לבדוק את הטענות שהועלו בשבוע שעבר בנוגע לתקרית באום אל-חיראן, בה נהרגו תושב המקום יעקוב אבו אל-קיעאן והשוטר ארז לוי. מלשכת שר המשפטים נמסר, כי הנציב רוזן יערוך, בהתאם לסמכויות הנתונות לו, בירור בנוגע לטענות שעלו אודות האופן שבו טיפלו הפרקליטות ומח"ש בעניינו של אבו אל-קיעאן.

"בתקופה שבה שלטון החוק נתון תחת מתקפה יום-יומית ונטולת רסן, שכל מטרתה לייצר דה-לגיטימציה לשומרי הסף, עלינו לבור את הבר מן התבן על מנת להמשיך ולשפר את המערכת", אמר ניסנקורן. "כפי שהבהרתי מאז כניסתי לתפקיד, לצד הגנה בלתי מתפשרת על עצמאותה של מערכת אכיפת החוק אני מחויב לבדוק כל ביקורת עניינית, באופן מקצועי וחסר פניות. וכך אני פועל".

"הדיווחים בעניין מקרה אום אל-חיראן עוררו שאלות בנוגע להתנהלות הפרקליטות ומח"ש בקשר לאל-קיעאן, והעלו סוגיה חברתית כאובה וחשובה לסדר היום. על כן, ביקשתי מהנציב רוזן לבדוק את הטענות בעניין זה", המשיך שר המשפטים. "הבדיקה המקצועית תסייע לחזק את המערכת ואת אמון הציבור בה. אבל אסור להתבלבל: כל ניסיון לקשור את האירוע הטראגי באום אל-חיראן לתיאוריות קונספירציה שקריות הוא תלוש ומחפיר, ובינו לבין בירור ענייני אין כל קשר".

ביום רביעי האחרון פרץ במליאת הכנסת עימות חריף בין ניסנקורן ליו"ר הכנסת יריב לוין. ניסנקורן, שעלה לדוכן להשיב על שאילתות שונות, האשים כי הליכוד עושה "שימוש ציני ומכוער" במותו של אבו אל-קיעאן ומקשר אותו לתיקיו של ראש הממשלה בנימין נתניהו: "אתם מנסים לשעבד את שלטון החוק ואת עצמאות המערכת בגלל תיקי נתניהו, נקודה. אתם לוקחים את כנסת ישראל למסע מכוער נגד הדמוקרטיה ונגד שלטון החוק".

ניסנקורן התייחס לכוונתו של לוין לקדם את הצעת החוק של חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' (ימינה) וחברי כנסת נוספים להקמת ועדת חקירה פרלמנטרית לבדיקת ניגודי העניינים בפרקליטות: "ההצעה הזו היא שבירת כללים וכלים. כך רואה זאת כחול לבן, כך רואה זאת גם בני גנץ. שמירה על שלטון החוק היא בליבת האמונה של כחול לבן. הליכוד צריך להחליט אם הוא בשותפות או במאבק מתמשך".

בפנותו ללוין, אמר שר המשפטים: "ההסתה הפרועה היא בלתי נתפסת. יותר מזה, בלתי נתפס שאתה כאחד מהמובילים של הליכוד, ובתפקיד הבכיר שלך, מתבטא כך בלי תאום והסכמה עם כחול לבן. אנחנו לא נוותר בנושא הזה".

לוין הגיב על דבריו של ניסנקורן: "שותפות היא משני הצדדים. כאשר עולה נושא שכואב וחשוב לציבורים עצומים, ואני חושב שצריך להטריד כל אזרח במדינת ישראל, חובתנו לעמוד על כך שהדברים ייבדקו כפי שצריך ולעומק. שותפות פירושה לא שאנחנו עושים את כל מה שאתם רוצים, אלא שלפעמים אתם גם מקשיבים לציבור ומקשיבים גם למה שאנחנו מייצגים ונענים גם לבקשות ולדברים שחשובים לנו. זה בטח נכון כאשר מדובר בהקמת ועדת חקירה, הרי בעניין הזה לא אמורות להיות מחלוקות, הרי כולם אמורים להיות מעוניינים שהדברים יתבררו".

"אם זה קורה כך בתיקו של אדם אחד, זה לא נעצר שם", הוסיף לוין. "מי יודע אם לא יושבים היום בבתי סוהר במדינת ישראל אנשים רק על שום כך שזכויותיהם נרמסו. אתה, כשר משפטים, חובתך להיות הראשון שדורש את הבדיקה הזו, לא זה שחוסם אותה. לגונן על עבירות פליליות זה ההיפך משלטון החוק. מלא את תפקידך". ניסנקורן השיב כי הוא ממלא את תפקידו: "אתה לא ממלא את תפקידך". לוין הגיב: "אל תטיף לנו מוסר".

כזכור, ביום שני שעבר חשף עמית סגל בחדשות 12 כי פרקליט המדינה לשעבר, שי ניצן, מנע ב-2017 נקיטת צעדים נגד מפכ"ל המשטרה דאז, רוני אלשיך, לאחר שזה הדליף לתקשורת כי אבו אל-קיעאן, שנורה למוות על ידי שוטרים באום אל-חיראן, היה מחבל. זאת בניגוד לעמדה שעלתה מחקירת מח"ש, לפיה הוא היה אזרח חף מפשע שפגע בשוטרים בשוגג. בתשובה לדרישת ראש מח"ש דאז, אורי כרמל, כתב ניצן כי הוא "מתלבט". מהמייל שלו עלה, לכאורה, כי הוא סבור שפעולה נגד אלשיך תספק תחמושת נוספת לראש הממשלה בנימין נתניהו במאבקו הציבורי נגד המשטרה. הוא ציין כי התנהגותו של אלשיך "בלתי נסבלת", אולם הוסיף: "אם מתרוממים מעל האירוע ומסתכלים על כלל מערכת יחסי הפרקליטות-משטרה, להסלים כעת את המריבה רק יעשה טוב למי שרוצה ברעת מערכת אכיפת החוק, ודי לחכימא. המפכ"ל אכן פעל פה באופן שערורייתי, אך יש אינטרסים של המדינה שצריך לשקול".

בתגובה לחשיפה, התנצל נתניהו בפני משפחת אבו אל-קיעאן: "שאלתי שלוש פעמים את המשטרה וקיבלתי דיווח מלשכת המפכ"ל, שזה היה דריסה של אירוע טרור", אמר במסיבת עיתונאים שערך בסיום ביקור בבית שמש. "אני רוצה קודם כל בשמי להביע התנצלות בפני משפחת אבו אל-קיעאן. אמרו שהוא מחבל, אתמול התברר שהוא לא מחבל. אתמול התברר שבכירי הפרקליטות והמשטרה הפכו אותו למחבל, כדי להגן על עצמם ורק כדי לפגוע בי". 

"אמרתי באותה עת, שיש כשלים קשים מאוד בעבודת המשטרה. הם אמרו: חלילה שהתקשורת תחשוף את הכשלים הללו, כי אז ניתן גיבוי לטענות של נתניהו. אבל זה הרבה יותר גרוע, כי מח"ש רצו לחקור את האירוע, ופרקליט המדינה שי ניצן סירב, קבר את זה. הוא אומר עיקרון ישן-חדש – 'לא נתניהו לא חוקרים', ועכשיו אומרים 'אם זה עוזר לנתניהו – קוברים'. פרקליט המדינה אומר באימייל שלו שהם קוברים חקירות, מעוותים את הצדק והאמת מסיבות פוליטיות, לפי מה שנוח להם".

"זה מחדל יום הכיפורים של הפרקליטות והמשטרה", הצהיר נתניהו. "זו לא הייתה חקירה. זו קנוניה פוליטית מושחתת להפיל ראש ממשלה. זה תיק 10000. למה הם קברו את החקירות? הם אומרים את זה. הם הפעילו סמכות שלטונית בדרך עבריינית כדי למנוע סיקור שלילי וכדי לקבל סיקור חיובי. לשיטתם זה שוחד. אני אומר לכם, אזרחי ישראל: אם זה מה שעשו לי, ואם זה מה שעשו למשפחת אבו אל-קיעאן – מה הם עושים יום יום לאזרחי ישראל?".

תגיות:אבי ניסנקורןאום אל-חיראן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה