כתבות מגזין

"הלוואי שאמא שלי תזכה ללדת עוד ילדים"

הרב איתי כהן, שכבר בגיל צעיר התפלל לאחים נוספים, עומד היום בראש מכון "דורות", המסייע לחשוכי ילדים. במקום בו אפשר לקבל הכוונה הלכתית, ייעוץ רפואי, תמיכה רגשית וסיוע כלכלי, לא שוכחים גם את הוריהם של מטופלי הפוריות, ונותנים מענה גם בשעות לא שגרתיות

הרב איתי כהןהרב איתי כהן
אא

"באמצע הגל הראשון של הקורונה, היה לנו זוג שכבר נקבע לו תור לטיפול משולב, עבור הבעל והאישה", מספר הרב איתי כהן, ראש מכון 'דורות', המסייע לחשוכי ילדים. "הבעל היה צריך לעבור ניתוח, אך לא ידע שהמנתח נכנס יומיים קודם לבידוד, וגם הטיפול של האישה היה מוטל בספק, כיוון שדובר על כך שיעצרו את כל הפעילות במרפאות הפוריות. אחרי שנודע לנו על המצב הסבוך, הודענו על כך לבני הזוג ופנינו למומחה שטיפל בהם, כדי שייעץ לנו מה לעשות. הפרופסור החליט להמשיך, למרות כל סימני השאלה. האישה הגיעה לבית החולים בתוך כל חוסר הוודאות, ואז התגלה שהטיפול שלה הספיק, ואפשר היה לבטל את הניתוח של הבעל. מטיפול זה, למרות שבני הזוג לא היו צעירים, התבשרנו על הריון חדש. ראינו איך משמיים כיוונו את כל השינויים האלה, שבסופו של דבר רק היטיבו איתם, ושמחנו להיות שם בשבילם ולעזור בתוך כל חוסר הוודאות".

במעבדה בהדסהבמעבדה בהדסה

כבר כמה שנים שבמכון "דורות" מלווים זוגות המייחלים לפרי בטן, ומשתדלים לתת להם מענה בכל הרמות האפשריות. החל מהכוונה לטיפול רפואי מתאים, דרך פיקוח הלכתי ותמיכה רגשית ועד להתמודדות מול סיבוכים בירוקרטים וסיוע כלכלי. המכון עונה לכ-800 פניות בחודש, עם רבנים המתמחים בתחום, אשר נגישים במקומות שונים בארץ. הם נכנסים ברגישות לפרטיו של כל מקרה, ולאחר בירור מעמיק משתדלים לתת את המענה הכולל ככל האפשר.

 

"שאמא שלי תזכה ללדת עוד ילדים"

הרב איתי כהן היה בן יחיד בעצמו במשך 11 שנים, עד שנולדו אחיו. "אני זוכר את שבתות הקיץ הארוכות, בהן הייתי יושב עם עצמי לבד, מחפש תעסוקה. לכל חבריי היו שבעה, שמונה, תשעה אחים, ואילו אני הייתי לבד, ובשבת הבדידות הזו הורגשה אפילו יותר. כבר בהיותי בן 9 הייתי מתפלל לה' בדמעות שאמא שלי תזכה ללדת עוד ילדים, ובאמת בסיומן של 11 שנות המתנה, ואחרי טיפולים שעברו הוריי, נולדו לי שתי אחיות ואח. בעקבות אותם טיפולים, החליט אבי, הרב ציון כהן, רבה של אור יהודה, להקים את מכון 'דורות', וכמי שגדל לתוך ההתמודדות הזו, הצטרפתי גם אני לעשיה".

אבל לא רק הסיבה הזו הובילה את הרב לניהול המכון. "בעבר נהגתי לענות תשובות בבתי הוראה שונים, וראיתי איך הרבה שאלות של אנשים בנושאי רפואה ופוריות מגיעות לרבנים. אלא ששם נוצר איזשהו ואקום, כי הפסיקה בתחום זה לציבור הספרדי היתה פחות מפותחת. משום כך הוקם המכון, הנותן מענה לפי שיטתו של הרב עובדיה יוסף, כשבפועל פונים אנשים ממגזרים שונים, ואנחנו משתדלים לסייע לכולם". 

הרב עובדיה מברך אותנו לזרע של קיימאהרב עובדיה מברך אותנו לזרע של קיימא

איך הפכתם ממקום שנותן תשובות הלכתיות, לכזה הנותן מענה כולל למאותגרי הפוריות?

"המענה ההלכתי הוא בדרך כלל החלק הקטן בסיפור, והחלק הגדול יותר הוא כל התמיכה שמעבר. ברמה הרפואית, למשל, יכול להיות זוג שהתחיל טיפול, והוא נכשל שוב ושוב בלי להבין למה. כאשר הזוג הזה מגיע אלינו, אנחנו מקשיבים לסיפור שלו, יושבים יחד איתו על כל הניירת הרפואית, ומגלים שהוא מטופל אצל רופא המתמחה בבעיה מסוימת, אבל בכלל זקוק למומחה בתחום אחר. לנו יש את הראיה הרחבה, של שלל התחומים והרופאים, כדי להציע לזוג טיפול מתאים למצב הספציפי שלהם, והייעוץ הזה יכול לעזור ולקדם את המצב במהירות.

בהקשר זה זכורה לי אישה מסורתית שהתקשרה אלינו מבוהלת אחרי שהחליטה לשמור טהרה וההריון לו חיכתה בושש מלהגיע. היא פנתה להיבדק אצל רופא הנשים, שהיה כנראה מנותק במיוחד, ואמר לה: 'אם תמשיכי לשמור טהרה, לא יהיו לך ילדים'. אני חייב להדגיש שרוב הרופאים הם לא כאלה, אך לצערנו זה מה שקרה, ואותה אישה יצאה ממנו שבורה, כי פתאום היהדות התנגשה לה עם הדבר שהיא הכי רוצה בעולם. קיבלתי את השיחה ממנה אחרי שחברה שמעה על הקושי שלה ויעצה לה להתקשר למכון, ואמרתי לה: 'אנחנו לא מיסיונרים וההחלטה מה לעשות היא לחלוטין בידיים שלך, אבל לגופו של עניין, מה שאמר אותו רופא זה לא מקצועי ולא האמת'. הפניתי אותה לרופא אחר, שיחד עם העובדה שהוא לא שומר מצוות, עדיין יודע לכבד כל אדם בדרכו, וכמה שבועות אחר כך היא כבר בישרה לנו על הריון".

הרב עמארהרב עמאר

 

קוואטר כמניין הוי"ה

מלבד המענה ההלכתי והרפואי, לפעמים עולה סביב הטיפול גם קושי רגשי גדול. "הגיעה אלינו, למשל, מישהי, שהרגישה שאין בכוחה להמשיך עם הטיפולים, ולכן קישרנו אותה עם אחת המתנדבות שלנו, אישה שחוותה על בשרה את קשיי הפוריות בצורה קשה מאד", מספר הרב. "כבר אחרי השיחה הראשונה עם אותה מתנדבת, קיבלתי מהמטופלת הודעה בלשון הזו: 'היא חיזקה אותי מאד, ואני מוכנה בלב רגוע להתחיל את הטיפולים'. אי אפשר להבין בכלל מה עובר על זוג, ובפרט על אישה, שמחכה לפרי בטן. טיפולי הפוריות מלווים בכל כך הרבה מתח, ולפעמים מרוב קושי בני הזוג כבר בקושי גוררים רגליים לפעם הבאה. רק לפני שבוע פגשנו אישה שחששה מזה מאד, ואחרי שישבנו להרגיע אותה וגם הקדמנו את התור לטיפול, היא הרגישה שיש מי שתומך בה ונמצא מאחוריה, ונרגעה". 

האם ישנם גם זוגות שהחליטו להשלים עם גורלם ולא לעבור טיפולים?

"לצערנו כן, וכאן חשוב לי לומר שהרב עובדיה יוסף זצ"ל היה מאד חזק וחד בנושא הזה, והורה ללכת לטפל ולעשות השתדלות. גם בנו, הראשל"צ הרב יצחק יוסף, אמר בכנס הרבנים השנתי של מכון דורות שנשלח אליו זוגות כאלה, כי הוא כבר שכנע כמה וכמה מהם ללכת ולטפל. אותם אנשים לפעמים טוענים שאם ה' היה רוצה הוא כבר היה מביא להם ילדים, ולזה אנחנו עונים שאיננו יכולים להבין חשבונות שמיים, ואנחנו הולכים לאורם של גדולי ישראל, שהורו לעשות השתדלות. זה כמו אדם שנשברה לו הרגל והוא מקווה שהיא תתרפא לבד, כשבפועל עליו לעשות את ההשתדלות וללכת לרופא. "ורפא ירפא" - מכאן שניתנה רשות לרופא לרפא, ואנחנו כמובן דואגים לפנות לרופאים ההולכים לפי ההלכה, ושומרים על פיקוח הלכתי לכל אורך הטיפול". 

הרב יצחק יוסף בכנס מכון דורותהרב יצחק יוסף בכנס מכון דורות

"נקודה נוספת שחשוב להעלות בהקשר זה", ממשיך הרב, "היא בנושא העקרות המשנית. הורים שכבר יש להם ילדים ופתאום עצרו מלדת, לא תמיד חושבים שיש לאן להתקדם, אך האמת היא שגם פה אפשר לעשות השתדלות ולמצוא פתרונות למצב, ומה שחשוב הוא לפנות ולהתייעץ".

מעבר להתמודדות האישית, עולה גם הקושי של מטופלי הפוריות מול החברה. "לפעמים זוג מגיע לברית והחבר מכבד אותם בקוואטר, יש מי שמתייחס לזה בהומור, ואומר 'זו הפעם ה-26 שאני קוואטר, ממש כמניין הוי"ה', אבל עבור רוב האנשים זו חוויה לא נעימה בכלל, שלא לדבר על כל המבטים מסביב, שלל העצות ולפעמים גם השאלות שאותו זוג מקבל מ'דורשי טובתו', מציאות שהיא מטלטלת וכואבת בכל פעם מחדש".

הרב זמיר כהן בכנס מכון דורות - מאוחדתהרב זמיר כהן בכנס מכון דורות - מאוחדת

ישנם מקרים בהם אפילו אחרי שזכה הזוג להתחיל הריון, הוא עדיין זקוק לתמיכת המכון. "אישה שהתחילה הריון אחרי כל כך הרבה טיפולים ותקופת המתנה ארוכה, לפעמים נמצאת ממש בחרדה לשלומו של העובר. היא חושבת שאולי כדאי לה להפסיק לעבוד ולשכב כל היום במיטה, ואנחנו נמצאים שם כדי להרגיע אותה ולעזור לה להמשיך בשגרת החיים הבריאה. בנוסף, כאשר ההריון מתחיל בגילאים מאוחרים יחסית, קורה שכבר אין לבני הזוג אמא לשאול אותה מה לעשות, ושם אנחנו האבא והאמא שלהם, ומסבירים להם אילו בדיקות יש, ומה הולך להיות במהלך ההריון". 

עבודת המכון יכולה לפרוץ אפילו את שעות הפעילות הרגילות. "לא מזמן התקשרה אליי מישהי ב-11 בלילה, אחרי שהתכוונה לקחת זריקה וגילתה שבדיוק נגמרה לה התרופה", מתאר הרב. "מסתבר שהיא גרה בקרבת מקום אלינו, ולכן הצלחנו להביא לה את הזריקה מגמ"ח התרופות של המכון שמיועד בדיוק למקרים הללו. מדובר באישה בת 42, שכל יום שעובר הוא קריטי עבורה, וברוך ה' לא הרבה אחר כך זכינו לשמוע שהיא בהריון. זהו לא המקרה הראשון שקורה, בו צריך לתת מענה בשעות מאתגרות, וגם שם אנחנו משתדלים לעזור ככל האפשר".

כנס מכון דורות בהדסהכנס מכון דורות בהדסה

לגבי הקושי הכלכלי, מתי הוא חובר לטיפולי הפוריות?

"טיפול בסיסי בודד לא שובר אף אחד, אבל ברגע שזוג עובר עוד ועוד טיפולים, זו הופכת להיות הוצאה גדולה, ולפעמים אפילו בלתי אפשרית. מעבר לכך, ישנם טיפולים מורכבים יותר, שיכולים להגיע לעלות של עשרות אלפי שקלים, אם לא יותר מזה. לא פעם יוצא לנו לשמוע מזוג שהם בפסק זמן, רק בגלל שאין להם את היכולת הכלכלית להמשיך, ובמקרים כאלה אנחנו לא מוותרים ומשיגים את המימון עבורם. בנוסף, יש פעמים בהן אין כיסוי של קופת החולים לתרופה מסוימת בגלל בעיות בירוקרטיות. אז אנחנו נכנסים לתמונה, מדברים עם הנהלת הקופה, ובדרך כלל מוצאים אנשים נהדרים, שעוזרים לנו לקדם את העניין. היתה לנו, למשל, אישה שעברה 6 הפלות, ולכן הפנינו אותה לפרופסור מומחה בנושא זה. אלא שהקופה לא אישרה את ההפניה, ולאישה לא היתה אפשרות לממן את הייעוץ היקר. משום כך, אנחנו שילמנו על המפגש הראשון, וכדי להימנע מתשלום על פגישות נוספות, פנינו לקופת החולים, עד שלבסוף הצלחנו לקבל אישור לאותן הפניות. האישה הזו, דרך אגב, נמצאת עכשיו בהריון מתקדם ואמורה ללדת בחודשים הקרובים, ואי אפשר להבין איזו תחושת סיפוק ואושר יש שם". 

 

מענה לכל מצב, סבוך ככל שיהיה

מלבד העזרה לזוגות, פותח המכון גם סדנאות עבור מי שעוסק בתחומים הנושקים לפוריות. "יש לנו קורס ליועצות נישואין ומדריכות כלות, שהרבה פעמים שאלות בנושאים אלה מגיעות אליהן, ולכן ההבנה שלהן בנושא היא חשובה. ככל שיש יותר היכרות עם הבעיות, כך היכולת להפנות זוגות לסיוע היא מהירה יותר, ולפעמים התייעצות אחת קטנה יכולה למקד זוג שנמצא כבר בסחרור מרוב טיפולים, ולהוביל אותו לכיוון הנכון. בנוסף, יש לנו קורס לרבנים, שהביקוש אליו הוא אדיר, שכן הרבנים פוגשים את השאלות האלה וחייבים את הידע לצורך פסיקת הלכה בנושא. מעבר לכך, כתבתי חוברת שיצאה בהוצאת המכון המפרטת על כל הבדיקות והטיפולים הרפואיים לעניין טהרה, ועושים בה שימוש באופן שוטף בבתי הוראה רבים. באופן כללי, ככל שהמודעות לנושאים אלה עולה, כך העזרה לזוגות נעשית מהירה ומדויקת יותר, וזוהי בדיוק המטרה אליה אנחנו חותרים".

מה עם ההורים של מטופלי הפוריות, שלא תמיד יודעים איך להתמודד עם מה שעובר על ילדיהם?

"הורים אלה לפעמים כל כך רוצים לעזור, כל כך רוצים לשמוע מה עובר על הילדים שלהם, ואילו הזוג לא משתף אותם בזה, מכיוון שזהו נושא אישי מאד. לא פעם מתקשרת אלינו אמא המבקשת עזרה עבור הבת או הבן שלה, ואנחנו מסבירים לה שהעזרה יכולה לבוא רק אם הם יבחרו לפנות בעצמם. אנחנו גם אומרים לאותה אמא מודאגת שאמנם הבת שלה לא משתפת אותה במה שקורה, אבל היא יכולה להיות בטוחה שאחרי כמה שנות המתנה, אותה בת כבר עברה בין מספר רופאים ועושה את כל הנדרש כדי להגיע להריון המיוחל. בכל אופן, מתוך הצורך שעלה והקושי שיש סביב העניין, החלטנו לפתוח גם סדנא מיוחדת הנותנת להורים אלה כלים להתמודדות עם הנושא".

ומה קורה כאשר אתם נתקלים בשאלות לא פשוטות למענה?

"זה באמת לא תמיד פשוט לענות על דברים הנמצאים בתחום האפור והמורכב, וישנם כאלה המעדיפים להימנע מכך, אך אנחנו הולכים לאורו של הרב עובדיה יוסף זצ"ל, שראה חשיבות בנתינת מענה לכל מצב, סבוך ככל שיהיה. בפועל, הרב אהרון בוטבול, שהוא פוסק ההלכה של המכון, צולל לעומקה של כל סוגיה, מביא תשובות גם לשאלות הסבוכות ביותר, ובמקרים קשים במיוחד מפנה אותנו לראשל"צ הרב יצחק יוסף". 

הרב בוטבול בכנס מכון דורות - כללית באשקלוןהרב בוטבול בכנס מכון דורות - כללית באשקלון

לסיום, האם יש איזשהו מקרה מיוחד שנצרב בזכרונו של הרב משנות הפעילות במכון?

"המקרה המיוחד ביותר שראיתי הוא של זוג שהתחתן, ואחרי החתונה התחיל הריון ונולד להם ילד, ככה באופן טבעי. כל הבעיות מתנקזות אלינו, ודווקא הטבע הפשוט בו הכל הולך כשורה הוא הנס הגדול ביותר. הרמב"ן כותב שמהניסים הגלויים אנחנו לומדים על הניסים הנסתרים, אז כדאי לזכור איזו מתנה גדולה מקבלים כאשר ילד שבא לעולם באופן טבעי ופשוט. אבל גם אם זה לא הולך - אנחנו כאן כדי לעזור, ונשתדל לעשות ככל האפשר עבור כל אדם".

תגיות:פוריותזרע בר קיימאמכון דורות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה