הידברות לנוער

הידברות לנוער: ספרינט אלול

מתי בפעם האחרונה רצתם ספרינט? אלול הוא ה-זמן לספרינט רוחני, אבל לפעמים עדיף להחליף את הספרינט דווקא בג'וגינג. ככה מתחזקים בקצב הנכון

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מתי פעם אחרונה רצתם ספרינט? אני מתכוון לריצה מהירה ממש, שנתתם את כל כולכם? אם זה בשיעור ספורט האחרון שלכם בתיכון לקראת הבגרות בספורט (המאוד לא הוגנת, יש לציין) כדי לקבל ציון עובר עד מצליח, הגיע הזמן לעדכן סטטוס, אלול כבר כאן והגיע הזמן להניע מנועים.

אלול הוא גם ראשי תיבות ידוע של – אני לדודי ודודי לי. כלומר, זה הזמן להשתדל ולעשות את הכי טוב שלנו, כדי להראות לקב"ה שאנחנו אוהבים וחפצים באמת להתקרב, וכמובן, הקב"ה ייתן גם את שלו ויקרב אותנו אליו באהבה ורחמים. אבל לפני שמתחילים ריצת ספרינט נוסח אלול, בואו נחשב מסלול.

כאמור, אלול זה הזמן שלנו לקחת את הנשמה ולשים אותה על "פול גז", לרוץ ספרינט רוחני אל עבר היעדים הרוחניים שאנחנו רוצים להגשים. אלול הוא החודש בו שערי הצלחה ורוחניות פתוחים אלינו במיוחד, כדי להתעלות רגע לפני סיום השנה.

אז אם כבר החלטנו להתעורר ולהתקדם, צריך לדעת במה אנחנו רוצים להתקדם, והאם זה נכון עבורנו. לרוץ ספרינט בלי לראות בעיניים, בייחוד ברוחנית, זה לא תמיד הדבר הנכון, ולפעמים גרוע מזה.

אז איך אדע מה לקבל על עצמי ועל מה לעבוד?

הכי חשוב לזכור – לא מקבלים על עצמנו קבלות שיכולות להיות קשות או מאתגרות מדי לרמה או למדרגה הרוחנית שלנו. כל אחד מכיר איפה החולשות ואיפה היתרונות שלו. הרבה מאוד ניסו להיות צדיקים ברגע - ונפלו. חשוב לחשוב בנחת, להתייעץ עם רב, להתפלל ולשוחח עם הקב"ה במילים שלנו על הקבלות והרצונות שלנו. כשאנחנו יודעים מה אנחנו רוצים לקבל על עצמנו, וזה הדבר הנכון, אפשר להתחיל.

אמרת ספרינט, לא? אולי כדאי לקבל כמה קבלות, לא כך?

חשוב לדעת שכמה קבלות יכול להיות דבר טוב, אך יותר מדי קבלות, או כאלה מאתגרות מדי, יכולות רק להפיל אותנו. הרבה רבנים חשובים אומרים שאפילו קבלה אחת, כזאת שבאמת נעמוד בה ונלחם עליה, יכולה להיות שווה יותר מאלפי קבלות שהיה קשה לעמוד בהן, ולא נעמוד בהן בסוף. המרץ והרצון הם דבר חשוב ומוערך מאוד, אבל חשוב שנהיה בפוקוס, בלי להתפזר יותר מדי.

יש דברים שכבר ניסיתי לתקן, ולא הצלחתי. אולי כדאי לנסות שוב?

אם לא הצלחנו - חשוב לא לוותר, אבל לא פחות חשוב להבין למה לא הצלחנו. כשאנו מתחזקים, ההתבוננות על החיים וחשבון הנפש מתוך שמחה והערכה הם חשובים מאוד. כדאי לנסות להתבונן שוב, להפיק לקחים ולנסות לחשב מסלול מחדש.

מה הכי חשוב בהתחזקות באלול ובמהלך כל השנה?

יש כל כך הרבה דברים חשובים. נמנה כמה מהם:

אמונה – לדעת שהקב"ה נוכח ונמצא תמיד, גם בנפילה וגם בעליה, בדיוק באותה רמה. הקב"ה הוא אב רחמן, שרק רוצה שנתקדם אליו בכל רגע ובכל מצב.

חישוב מסלול – בנו לעצמכם שלבים להתקדמות, בכל פעם עוד קצת ועוד קצת, לא למהר מדי ולא לדלג על אף שלב, גם אם נראה שכבר אפשר לקפוץ עליו. התייעצות עם רב תעזור מאוד.

תפילה אישית – התפילה מסידור חשובה מאוד, אך ישנה חשיבות עצומה לתפילה אישית. דברו במילים שלכם ובסגנון שלכם בלי לחשוב יותר מדי. נסו לדבר עם הקב"ה כאב אל בן, ולתת למילים לצאת החוצה בטבעיות. גם אם זה נשמע לכם מוזר, אל תחשבו על זה, פשוט דברו. הקב"ה זמין 24/7.

שמחה ופרגון – הרבה מאוד אנשים נופלים כי הם לא מעריכים את עצמם. הצלחתם? התעליתם? פרגנו לעצמכם! אין מזה משום גאווה, חס שלום, אלא משום ענווה. לדעת להעריך את עצמנו זה אחד הדברים הכי חשובים, המון צדיקים הגיעו למדרגה שלהם כדי ידעו להעריך את עצמם.

לדמיין – נסו לדמיין איך אתם נראים כשאתם מצליחים, איך השלבים נראים במציאות. כשאנחנו משתמשים בכלי הדמיון, זה עוזר לנו לדמות את המציאות לאיך שאנחנו רוצים שהיא תיראה. אבל חשוב לא להיות מנותקים מהמציאות יותר מדי.

ללמוד – אם יש לכם מידה מסוימת או יעד ספציפי מסוים, שיש ספר קריא וברור להבנתכם שתוכלו לקרוא כדי להתחזק, קנו אותו וקראו אותו בהנאה. התשדלו לקרוא ולראות איפה מה שאתם לומדים פוגש אתכם בחיים האישיים שלכם.

אלול זה ה-זמן לעשות ספרינט רוחני, אבל חשוב לזכור שלפעמים גם ג'וגינג (ריצה איטית) הוא הדבר הנכון כשאנו מתקדמים ברוחניות. להשקיע מאמץ וחשיבה בדרך לעליה רוחנית זה חשוב, אך לא פחות חשוב להעריך את עצמנו, להתפלל ולהאמין שהכל אפשרי.

תגיות:אלולהידברות לנוער

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה