חדשות בריאות

אדלשטיין: "זו לא השנה לטוס לאומן"

שר הבריאות יולי אדלשטיין העניק גיבוי לעמדתו של פרויקטור הקורונה, פרופ' רוני גמזו, וקרא להימנע מנסיעה לציון קברו של רבי נחמן מברסלב באומן. גמזו: "ישראל החליטה בגל השני לנקוט בדרך הקשה והמסובכת, ואני מאמין שזו הדרך. אני לא בטוח שהאזרחים, וגם חברי הממשלה וחברי הכנסת, מבינים מה אנחנו עושים כאן ואיזו דרך לקחנו"

אדלשטיין (צילום: פלאש 90)אדלשטיין (צילום: פלאש 90)
אא

שר הבריאות יולי אדלשטיין התייחס היום (רביעי) לסערת הטיסות לאומן, והעניק גיבוי לעמדתו של פרויקטור הקורונה, פרופ' רוני גמזו, שקרא למנוע אותן. "עם כל הצער שבדבר, האחריות הלאומית אומרת שהשנה זו לא השנה לטוס לאומן ולהגיע לקברו של רבי נחמן מברסלב, עם כל ההבנה להרגלים ולצרכים של אנשים רבים", אמר בנאום שנשא בטקס חנוכת מרכז השליטה החדש לקורונה של משרד הבריאות בקריית שדה התעופה.

לקראת ראש השנה, הוסיף אדלשטיין וקרא לציבור לצמצם את היקפן של הסעודות המשפחתיות בחג: "השנה האחריות היא לא להתכנס במשפחות הגדולות סביב שולחן החג, אלא לנסות ולהתאפק. אם כולנו ננהג באחריות ונשמע להנחיות המקצועיות של משרד הבריאות – אני סמוך ובטוח שנוכל להתגבר מול הבלתי נודע, ובסופו של דבר נצא מנצחים, בלי לפגוע יותר מדי במרקם החיים העדין שלנו, בצרכי המשק ובצרכי החברה. גם בנושא הזה נהיה דוגמה למדינות אחרות".

אדלשטיין מתח בדבריו ביקורת על חבריו למערכת הפוליטית, על רקע הביקורת המוטחת במשרד הבריאות על ניהול המשבר: "אל תנסו לגזור קופון על חשבון בריאות הציבור. ההחלטות שמגיעות ממשרד הבריאות הן ההחלטות המקצועיות המיטביות שניתן לקבל. אנחנו מתחשבים לא רק בצרכים של המשק. לקראת חגי תשרי, אנחנו עושים את המיטב והמירב על מנת שכולנו נוכל, כמדי שנה, להגיע ולשמוע קול שופר, להתפלל. מתחשבים בכל דרך אפשרית – אבל גם מצפים מראשי רשויות ומרבנים וגבאים בבתי הכנסת לפזר את הקהילות לכמה שיותר מניינים, על מנת למנוע התקהלויות ולמנוע חס ושלום גידול בתחלואה''.

פרופ' גמזו, שספג ביקורת קשה בשל עמדתו נגד הטיסות לאומן, אמר: "אני נמצא במשימה מאוד מאוד מורכבת. זאת משימה שלא אני מוביל אותה, אלא כל אנשי מערכת הבריאות. יש שתי שיטות בלבד להדביר מגפה שכזו: השיטה הקלה אבל ההרסנית – לסגור את הכל: לסגור מגעים, משק, מערכות, חינוך, לסגור את החיים למשך 5-3 שבועות. זה מקטין תחלואה בצורה ברורה. השיטה השנייה היא קשה, מורכבת ומסובכת, אבל היא בונה".

"בגל השני מדינת ישראל החליטה עד כה לקחת את הדרך הקשה והמסובכת, ואני מאמין שזו הדרך", הצהיר גמזו. " זה אומר שהאחריות צריכה להיות לא של משרד הבריאות, אלא של כל מדינת ישראל. אנחנו צריכים את כל המערכת במדינה – את כל בעלי התפקידים ומקבלי ההחלטות. להזכיר להם שלקחנו את הדרך הקשה, המסובכת והמורכבת. דרך זו היא לא תמיד הפופולרית. לוקח זמן, לפעמים יש עלייה בתחלואה. אסור להיבהל, כי אנחנו כאן כמערכת הבריאות נותנים את הביטחון. אנו יודעים מה קורה בבתי החולים ולא נבהלים מיד. ממשיכים הלאה, נחושים ללכת בדרך הקשה, המסובכת והמורכבת, ותוך כדי זה בונים יכולות עמידה ובונים יכולות ניהול".

"אני לא בטוח שהאזרחים, וגם חברי הממשלה וחברי הכנסת, מבינים מה אנחנו עושים כאן ואיזו דרך לקחנו", המשיך הפרויקטור. "היום רוב העולם מתחיל להגיד בגל השני, 'רגע, אולי ננהל את זה בלי סגרים'. יש לזה מחיר, זה מורכב. אלו החלטות קשות מאוד, זו גם תחלואה. ואז מגיעה הביקורת".

"יש לנו מטרה אחת ברורה: להפחית את התחלואה בדרך הזו, ולהשתדל לעשות זאת בלי שאנשים יסבלו עוד במעגלי החיים. כל מה שאנחנו מבקשים – שכל שרי הממשלה וחברי הכנסת, כל מנהיגי הציבור, כל מי שיש לו תפקיד, כולם ילכו בכיוון הזה: להפחית את התחלואה עם מערכת חינוך פתוחה ומשק פתוח". בסיום דבריו הבהיר גמזו, כי "זה תלוי, בסופו של דבר, גם באחריות האזרחית של כל אחד. בבקשה, בלי התקהלויות, בלי חתונות אסורות, בלי מסיבות ודברים מיותרים שמעלים את התחלואה. זו משימה של כולנו".

מוקדם יותר הבוקר, מתח יו"ר הקואליציה, חבר הכנסת מיקי זוהר, ביקורת נוקבת על גמזו, על רקע דרישתו לעצור את הטיסות לאומן: "פרופ' גמזו בטוח, שיש ביכולתו למנוע מישראלים להגיע לאומן. אבל הוא גם היה בטוח, שיש ביכולתו להפסיק את ההפגנות בבלפור. את ההפגנות הוא לא הצליח להפסיק. הוא לא אקטיבי בהפסקת ההפגנות, משום שהוא חושש מהתקשורת ומפחד שהיא תבקר אותו".

זוהר סיפר על המתווה אותו הוא מנסה לקדם, לצמצום מספר היוצאים לציון קברו של רבי נחמן מברסלב: "נכון לעכשיו יש 85 טיסות פתוחות לאומן, מה שיביא לשם 25 אלף ישראלים. הדבר הזה כמובן מסוכן, וכך חושבים גם רבני ישראל ורבני חו"ל, ולכן אני מנסה לפעול להורדת מספר הטיסות ל-25. כך יגיעו לאומן 6,000 ישראלים, בצורה מבוקרת, עם בדיקת קורונה בעלייה למטוס ובירידה ממנו, וחובת בידוד של 14 יום בחזור. המספר הזה מקובל על הרבנים בישראל, ערכתי עימם שיחות רבות".

"במקום לחשוש מהתקשורת ובמקום לשלוח מכתב לנשיא אוקראינה – שיתרכז בתכנים המקצועיים, ויתחיל לפתור את העניין של הנסיעה לאומן, שתקרה אם ירצה או לא ירצה", תקף זוהר את גמזו. "במקום להתנגד לזה נחרצות ולפגוע בזכות של אנשים להאמין, שיתחיל להיערך לטיפול בנסיעה הזו, שיצמצם את מספר הנוסעים מ-25 אלף ל-6,000, שיעשה מתווה בריאותי נכון. שיהיה פרויקטור, ושלא ייתן לעניין הזה להתבשל עם האוקראינים ושלא יכתוב מכתבים לנשיא בלי הסכמת שר הבריאות וראש הממשלה. אני מאוד מקווה שהוא יתחיל לעבוד".

תגיות:יולי אדלשטייןנגיף הקורונהפרופ' רוני גמזו

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה