חודש אלול 2023

2 עצות נפלאות שישמשו כסנגוריה לקראת ראש השנה

ראש השנה הוא יום הדין, בו כל בריה עומדת לפני בורא עולם ונשפטת על מעשיה. ביום זה נקבע מה יהיה דינו של האדם במהלך השנה העומדת בפתח. כיצד נוכל להינצל מהדין ולזכות לגמר חתימה טובה? 2 עצות לסנגוריה ביום הדין

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

אחת האמרות המפורסמות ביותר בעולם המוסרי היא ש"בחודש אלול, אפילו הדגים במים רועדים". ואין הדברים נאמרו בלשון הגזמה, כיוון שהבריאה רועדת מיום המשפט. אז מה עושים? כיצד נשפר את מעשינו? יש לכך עצה טובה שתבואר דרך משל.

באחת המדינות בחו"ל בה ירד בחורף שלג רב, הממשלה רצתה להגיע למצב שבו הרחובות לא יהיו מלאים בשלג, ולכן תקנו חוק שכל אדם מחויב לנקות לפחות את הכניסה לביתו, על מנת שלא ייערם שם שלג.

ההיגיון שעמד מאחורי החוק היה שאם כל אחד יעשה זאת בפתח ביתו, בסופו של דבר כל הרחוב יהיה נקי. מי שעבר על החוק היה צפוי לעונש מאסר כבד.

והנה, אדם אחד שכח לנקות את השלג, ומהחלון הוא מבחין בשוטרים העוברים מבית לבית ובודקים אם ניקו את השלג. מה עשה? - תפס מטאטא בידו, והחל גם הוא לנקות את השלג מכניסת-ביתו, אף על פי שידע שלא יספיק לנקות את הכול עד שהשוטרים יגיעו. וכך אכן היה - השוטרים ניצבו כבר בפתח הבית, וראו שיש שם עדיין שלג רב, אבל כיון שבעל-הבית אחז את המטאטא בידו וניקה - הניחו לו ולא הענישו אותו.

כך גם אנחנו נעשה: לפחות נאחוז את המטאטא בידינו. ה"מטאטא" שלנו יהיה בדמות אחד מספרי המוסר שיהיה בכיסנו תמיד, כדי שנוכל ללמוד בו ולהגות בסעיפיו בכל עת פנאי.

יהודי המוכיח לבוראו שהוא אינו מזלזל, חלילה, בעבודת התשובה שלו, אזי גם אם לא יספיק לעשות תשובה שלימה, אבל עצם ה"מטאטא" המוחזק בידיו ובכיסו - ילמד עליו סניגוריה.

עצה נוספת מתייחסת לימי ראש השנה הבאים עלינו לטובה, כשהיום הראשון יחול בשבת, ולא תהיה בו תקיעת שופר.

הגמרא במסכת ראש השנה אומרת: "אמרו לפני בראש השנה מלכויות, זיכרונות ושופרות... כדי שיעלה זכרונכם לפני לטובה. ובמה? – בשופר" (מסכת ראש השנה, טז, א').

מדוע לא תוקעים בשופר ביום ראשון של ראש השנה שחל בשבת? כי חז"ל חששו שמא יוציא את השופר לרשות הרבים, ויעברו על איסור תורה.

ולכאורה כשהיום הראשון של ראש השנה חל בשבת בו לא נתקע בשופר, כיצד נינצל?

בשנה זו שלא נתקע בשופר ביום הראשון - הזכות שתגן בעדנו תהיה זכותה של השבת, שתמליץ טוב בעדנו ותסנגר עלינו בשמים כשתוכיח לפני הקב"ה ובית דינו עד כמה אנחנו מקפידים ונזהרים לשמור עליה, על שבת-קודש.

נמצאנו למדים עד כמה צריכים להשתדל דווקא בשנה זו לשמור על השבת בקדושה יתירה, ואז יתקבלו בשמים דברי הסניגוריה של שבת קודש על עם ישראל.

מתוך ביטאון "קול ברמה" של רמת אלחנן

תגיות:חודש אלולראש השנה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה