חדשות בארץ

בג"ץ דחה את העתירות נגד מינוי חברי הכנסת האוזר ומארק לוועדה לבחירת שופטים

שלושת שופטי בג"ץ דחו את העתירות, שטענו כי קיים "מנהג חוקתי" המחייב את הכנסת לבחור לוועדה לבחירת שופטים לפחות נציג אחד המשתייך לסיעות האופוזיציה

האוזר (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)האוזר (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
אא

בג"ץ דחה היום (חמישי) עתירות שהוגשו נגד החלטתה של הכנסת לבחור את חברי הכנסת צבי האוזר (דרך ארץ) ואסנת מארק (הליכוד) כנציגי הכנסת בוועדה לבחירת שופטים. העתירות – שהוגשו על ידי התנועה למען איכות השלטון בישראל, עורך הדין משה שפירא ומשמר הדמוקרטיה הישראלית – טענו כי קיים "מנהג חוקתי מחייב", לפיו על הכנסת לבחור לוועדה לפחות נציג אחד המשתייך לסיעות האופוזיציה.

שלושת השופטים – יצחק עמית, דפנה ברק-ארז וענת ברון – דחו פה אחד את העתירות. בפסק הדין נכתב, כי "מבט אל עבר ההיסטוריה ואל התנהלותן של כנסות העבר מלמד כי במישור העובדתי נותרו סימני שאלה ביחס לקיומה של פרקטיקה עקבית ואחידה לאורך עשרות בשנים שהתגבשה לכדי מנהג חוקתי".

עוד צוין, כי גם אם הוכח קיומו של מנהג חוקתי בסוגיית הרכב הוועדה, "נוהג זה אינו רלוונטי לנסיבות הייחודיות המאפיינות את הקואליציה הנוכחית, המורכבת מממשלת אחדות פריטטית. לאמיתו של דבר, ההיסטוריה מלמדת כי כאשר כוננו בעבר ממשלות אחדות, נציגי הכנסת בוועדה היו שניהם מהקואליציה, משני הגושים הפוליטיים שהרכיבו את הממשלה". מבחינה זו, ציין השופט עמית כי הבחירה בהאוזר כנציג גוש כחול לבן ובמארק כנציגת גוש הליכוד "כלל אינה סוטה מהעיקרון שבבסיס המנהג החוקתי הנטען".

עמית הבהיר, כי היעדר קיומו של מנהג חוקתי בסוגיה אינו גורע מהחשיבות הרבה הטמונה בכך שארבעת נציגי הרשות המחוקקת והמבצעת בוועדה לא יהיו עשויים מקשה אחת, ומהצורך להבטיח את אי תלותם של חברי הוועדה: "יעמדו הדברים לנגד עיניהם של חברי הכנסת הבוחרים את נציגיהם ולנגד עיניהם של חברי הוועדה הבוחרים את השופטים".

ברק-ארז הוסיפה אף היא, כי "ראוי ורצוי שאחד מנציגי הכנסת בוועדה לבחירת שופטים יהיה חבר כנסת מן האופוזיציה, ואף ראוי ורצוי שנציג זה ייבחר על ידי האופוזיציה במישרין. דומה שכך סברו אף חברי הכנסת עצמם, לפחות במשך תקופה מסוימת". עם זאת, היא הדגישה כי "לא ניתן לחתור לתוצאה זו באמצעות אכיפה שיפוטית של מנהג, ולא כל שכן כזה שהיקפו וגבולותיו לא הוכחו כדבעי".

הוועדה לבחירת שופטים מורכבת מתשעה חברים: שלושה שופטים – נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות, ושניים מעמיתיה בבג"ץ; שני שרים – שר המשפטים אבי ניסנקורן, המכהן כיו"ר הוועדה, ושרת התחבורה מירי רגב; שני חברי כנסת ושני נציגים של לשכת עורכי הדין. כזכור, בהסכם הקואליציוני בין הליכוד וכחול לבן נקבע כי לא יהיה נציג אופוזיציה בוועדה. בהצבעה חשאית שקיימה הכנסת בחודש שעבר לקביעת נציגיה לוועדה, זכה האוזר לתמיכתם של 67 חברי כנסת ומארק קיבלה 57. קארין אלהרר (יש עתיד) קיבלה 47 קולות, ו-43 חברי כנסת בחרו באיילת שקד (ימינה).

תגיות:בג"ץהוועדה לבחירת שופטים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה