כתבות מגזין

מערכת המשפט נגד קלינה שוורץ: האישה שמצילה 1,100 תינוקות בשנה

קלינה שוורץ, העומדת בראש מחלקת אמ"א, הצילה את חייהם של למעלה מ-6,000 תינוקות - עומדת לדין בשל הסיוע והייעוץ שהעניקה לנשים במשבר. בראיון מיוחד מסבירה הרבנית בהרחבה על פעילותה של אמ"א, על האכיפה הבררנית בכתב האישום שהוגש נגדה, ומצהירה: נמשיך לפעול כחוק כדי להציל חיים

  • כ"ט אב התש"פ
אא

במשך למעלה מעשור עומדת הרבנית קלינה שוורץ בראש מחלקת אמ"א בארגון 'הידברות'. אמ"א (אמא מצילה אותי), עוסקת בסיוע לנשים הרות במצוקה, השוקלות לבצע הפלה. תחת הרבנית שוורץ עובדות עשרות מתנדבות, המטפלות במסירות אין קץ בעשרות מקרים קשים וסבוכים מדי יום, בכל שעות היממה, של נשים השוקלות להפסיק את הריונן. עד כה הצילה אמ"א סכום בלתי נתפס של למעלה מ-6,000 תינוקות יהודים מללכת לעולמם בהפלה. לאורך השנים ארגונים וגורמים שונים ניסו להצר את פעילות הארגון, ללא הצלחה. אך לאחרונה תפסה מערכת המשפט צד בסיפור: הפרקליטות הגישה כתב אישום חסר תקדים נגד הרבנית שוורץ. בראיון מיוחד מסבירה הרבנית בהרחבה על פעילותה של אמ"א, על האכיפה הבררנית בכתב האישום שהוגש נגדה, ומצהירה: נמשיך לפעול כחוק כדי להציל חיים.

הרבנית, ספרי לנו: מהי בדיוק אמ"א, וכיצד היא מסייעת לנשים?

"מחלקת אמ"א היא מחלקה בארגון הידברות – ראשי תיבות 'אמא מצילה אותי'.  הפעילות שלנו היא סיוע לנשים הרות במצוקה, השוקלות לבצע הפלה, כאשר אנו עושים ככל יכולתנו, ברגישות ובנעם, כדי להניא אותן מלבצע את ההפלה. לכל אישה הרה במצוקה יש סיבה מסוימת למה היא נמצאת במצוקה, למה היא מגיעה להחלטה לבצע הפלה, או למה לוחצים אותה לבצע הפלה. יש מספר גורמים ומגוון סיבות - כל אחת והסיבה שלה. אנחנו עובדים כאן ללא הפסקה, יום ולילה. המחלקה עמוסה בפניות, במקרים שאנחנו צריכים להירתם ולסייע, להושיט יד. כל מקרה לגופו. הפעילות היא מאוד ענפה ויסודית. אנו פועלות בכל מישור כדי לסייע לכל אישה הרה לה אותה אנו מלווים, על מנת שתגיע להחלטה הנכונה. אין אמא שמתחרטת על הנולד, אלא יש בדרך, בהתחלה של ההריון, את הלבטים והחששות, ואנחנו פה בשבילה".

בכמה מקרים טיפלתם עד היום?

"בחסדי השם, עד היום טיפלנו והצלנו כבר למעלה מ-6,000 תינוקות מהפלה, בלי עין הרע. בשנים האחרונות, הפעילות שלנו התרחבה. התקשורת, וכל מיני גורמים נוספים שמתנגדים לנו עקרונית לא אהבו את זה. כבר כמה שנים שהם מנסים בכל דרך לחדור לתוכנו, כאילו היינו איזה ארגון קיצוני. אנחנו מרגישים כמו בחדר המחשבים של הפנטגון שמנסים לפרוץ אותו כל פעם. הם מנסים להתחזות לגורם זה או אחר, לאישה כזו או אחרת, בסיפורים כאלה ואחרים, או מתנדבים כאלה ואחרים, שכביכול איתנו. בסייעתא דשמייא אנחנו בדרך כלל מזהים אותם, וגם אם לא, אנחנו פועלים רגיל. אין לנו מה להסתיר, זו פעילות חוקית בלבד".

 

גם עולם הזה וגם עולם הבא

מתי החלה מערכת המשפט להתנכל אליכם?

"היה איזה מקרה, חד פעמי, של עובדת שעבדה במכון פרטי בדרום. כשהיא הגיעה לעבודה במכון הזה היא חשבה שמדובר במכון רפואי. כשהיא התחילה לעבוד בו, התגלה לה שזה מכון שכמעט כל הפעילות שלו מוקדשת לביצוע הפלות. היא גילתה שבכל יום מבוצעות באותו מכון כמות גדולה מאוד של הפלות, באופן בלתי מבוקר בעליל, ובעידוד נמרץ של צוות המכון. היה קשה לה לראות את העוול, ואת חוסר היושר והחוקיות שמתנהל שם: הוועדות לא התנהלו כסדרן, ואישורי הוועדות להפלות ניתנו מסיבות שקריות".

הועדות שאמורות לבחון בקשות של נשים להפלה?

"החוק אומר שאשה שמעוניינת לבצע הפלה, חייבת לקבל אישור של ועדה מוסמכת, באופן מבוקר, מפוקח ומסונן. הוועדה צריכה לבחון שהאישה עושה זאת מרצונה, שלא מופעלים עליה לחצים, ושהיא לא מעורערת נפשית. כלומר החוק כעקרון מתנגד להפלות, אבל יש נסיבות שבהן הן מתאפשרות".

איזו בעייתיות הייתה בהתנהלות של אותו מכון?

"היו שם מקרים קשים מאוד, של מחדלים של הוועדות, שאותה עובדת במכון ראתה אותם והזדעזעה מהם. למשל, מקרה של בחור שלוחץ את הבחורה באופן קשה ביותר בתוך המרפאה כן לבצע את ההפלה, והוא מקבל גיבוי מלא של הצוות שגם מעודד אותה לעשות את ההפלה, ללא שום ביקורת ובדיקה בסיסית, אם זה נעשה מרצונה. בנוסף לכך, הם היו מסתירים ראיות ומשנים על דעת עצמם סיבות שהוגשו לוועדות. עשו שם כל כך הרבה דברים קשים, שנשים שטופלו שם היו פונות אליי בבכי. אז אותה עובדת הרגישה חסרת אונים, והיא אמרה לעצמה שהיא חייבת לעשות משהו כדי להציל שם את הבנות. היא פנתה לרבנית שאיתה היא מתייעצת, והיא ייעצה לה לפנות ל'הידברות'".

"היא פנתה לעובדת חדשה שהייתה אצלנו אז, שלא הבינה בדיוק את הכללים, והעבירה לה פרטים של מקרים קשים של נשים שטופלו באותו מכון. אני בכלל לא ידעתי מזה, והראיות מוכיחות את זה. קיבלתי את המידע כמו כל סוגי הפניות המגוונות שאנחנו מקבלים, בלי לדעת שזה דווקא ספציפית משם, או שזה חלילה לא חוקי".  

הרבנית שוורץ מספרת כי "היו 7-8 מקרים באותו מכון שפנינו כדי לנסות לסייע במניעת ההפלה, אבל היינו מאוד עדינים ורגישים, ולא פגענו ולא חדרנו לפרטיות, אלא בעצם רק הצענו עזרה. בשבילי זה כמו שמפעל הפיס מתקשרים להציע לי פרס, אז אצלנו זה הרבה יותר מזה: זה גם עולם הזה וגם עולם הבא. אז אני אף פעם לא כועסת על מפעל הפיס שבאים להציע לי פרס. אנחנו התנהלנו בצורה מאוד ידידותית, רגישה ועדינה, וכך גם מעידות אותן מטופלות של אותו מכון אליהן פנינו, שהפנייה הייתה מאוד נחמדה ועדינה ונעימה. הייתה רק אחת שהתלוננה, או ליתר דיוק, בן הזוג שלה התלונן, שהוא כעס עלינו למה אנחנו ניסינו למנוע את ההפלה. התלונה, בכל אופן, לא הגיעה מצידה. המשטרה הלכה ובדקה עם מי עוד יצרנו קשר מאותו מכון, והביאה את אותן נשים לחקירה. אז הנשים שהם תשאלו אמרו שבסך הכל הייתה שם עובדת מאוד נחמדה שרצתה לנסות לעזור להן עם כל עניין ההפלה, שהיא קישרה בינינו אליהן, אך לא היה לזה המשכיות, וכך זה הסתיים. אבל צוות החקירה הפעיל עליהן מניפולציות כדי שהן ידברו נגדנו, וכשהם שמעו שהפרטים שלהם נמסרו כביכול מתוך המכון, הם גיבשו את החקירה נגדנו".

 

על אף שהמשטרה נחשפה למחדלי המכון – לא נפתחה חקירה נגד העובדים

בשלב זה, מספרת הרבנית על אבסורד נוסף מצידה של המשטרה: במשטרה שמעו מאותה עובדת על ההתנהלות האבסורדית והחמורה של המכון, ועל כך שהוא לא מבצע את עבודתו כנדרש על פי חוק, אך התעלמו מכך לחלוטין: "זה לא הדליק להם שום נורה אדומה, לא למשטרה ולא לפרקליטות. הבעיה היחידה שלהם הייתה למה אנחנו התערבנו. הם הגיעו אלינו לחקירה, והם חקרו אותנו לפחות שנה וחצי: מיילים, טלפונים, הודעות, שיטת עבודה, חקרו הכל – ולא מצאו שום דבר לא חוקי. הכל היה נקי".

מה אתם טוענים בפני בית המשפט?

"אנו טוענים שמדובר באכיפה בררנית; קודם כל, מעולם לא היה מקרה כזה של כתב אישום כזה ודרישה לענישה כמו שלנו. יתרה מכך: היו מקרים הרבה יותר קשים משלנו, של חשיפת מידע פרטי הרבה יותר רחב תמורת בצע כסף, לא למתן עזרה ללא כל תמורה, שבהם לא הועמד אף אחד לדין. בנוסף, המכון שחשוד בכל המעשים הפליליים, הלא חוקיים, הלא מוסריים והלא הוגנים, שהמשטרה והפרקליטות שמעו מכלי ראשון, מעובדת במכון, על ההתנהלות החמורה שלהם – הם אפילו לא נחקרו. יש אפליה גדולה מזו? ברור שמדובר בניסיון להשתיק ולפגוע בפעילות שלנו, אבל אנחנו לא נרתעים: אנחנו ממשיכים לעסוק יום יום, שעה שעה, על פי חוק בלבד, בהצלת חייהם של תינוקות יהודים נוספים".

היה ניסיון מצד הפרקליטות לסגור את התיק ללא הרשעה?

"כן. הם הציעו לנו עסקת טיעון. הם רמזו שבעסקת טיעון שכזו נצא כמעט ללא כלום, אך היה להם תנאי אחד: שנודה באשמה. אז לא, אנחנו לא מודים באשמה. גם אם לא נצא בלי כלום, אנחנו לא מודים באשמה. אי אפשר להודות בכך שביצענו עבירה, כאשר בפועל קיימנו מצווה גדולה, בעיסוק בהצלת חיים".

תורמים עכשיו לפעילות מחלקת אמא ומצילים חיים >> לחצו כאן <<

תגיות:הפלהקלינה שוורץ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה