עובדות שלא ידעתם

הידעת מניין מגיעים צבעי המדבר?

איך מודדים את עומק הים, מהו פקק געשי, ולמה הכלבים זוקפים את אוזניהם? 7 עובדות קצרות ומפתיעות ש(כנראה) לא ידעתם

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

• הידעתם איזו נקודה נכספת בעולם התגלתה בטעות? כף התקווה הטובה, הקצה של יבשת אפריקה, התגלה כאשר ספן פורטוגלי בשם ברתולומיאו דיאש, שיצא בסוף המאה ה-15 למסע לחיפוש הנקודה הזו, טעה בניווט ונקלע לסערה איומה שכמעט הטביעה את ספינותיו. כששככה הסערה – הוא ראה מולו את הכף.

• הידעתם איך מודדים את עומק הים? עומקו של הים אינו שווה בכל מקום. אך איך יודעים עד כמה הים עמוק? הדבר נעשה באמצעות גלי קול, שחודרים את גלי הים בקלות. באמצעות מדידת הזמן עד לחזרתם של גלי הקול, ניתן לזהות את עומקם של המים.

• הידעתם מהו פקק געשי? לעיתים, לאחר התפרצות של הר געש, המאגמה הנפלטת נותרת בחלקה בתוך צינור ההזנה של הר הגעש, מה שיוצר מעין "פקק" הסותם את לועו של הר הגעש, ולא מאפשר לו להתפרץ שוב.

• הידעתם מה היתה המכונית העל-קולית הראשונה? בשנת 1970 שברה מכונית מירוץ מיוחדת את שיא המהירות לנסיעה על היבשה – היא חצתה את מהירות הקול והגיעה למהירות של 1014 קמ"ש. מכונית זו הצטיידה במנוע רקטי, כמו זה של מטוס סילון או חללית, והיא כונתה "הלהבה הכחולה".

• הידעתם היכן ישנו מדבר צבוע? "המדבר הצבוע" הוא כינויו של אזור מדברי ענק בצפון מדינת אריזונה שבארה"ב. כינוי זה ניתן לו כיוון שנופיו צבעוניים במיוחד – הם מורכבים משכבות סלע שונות המכילות תרכובות שונות של ברזל ומגנזיום, מה שיוצר מגוון רחב של פיגמנטים.

• הידעתם למה הכלבים זוקפים את אוזניהם? לעיתים ניתן להבחין בכלבים שזוקפים בפתאומיות את אוזניהם ללא סיבה ברורה. הסיבה לכך דווקא ברורה לכלבים עצמם... חוש השמיעה והריח של הכלבים מפותח מזה של בני האדם, וכאשר הם זוקפים את אוזניהם – בדרך כלל הסיבה היא שהם הבחינו בדבר מה (חפץ, צליל וכדומה) שהאנשים העומדים סביבם לא יכולים להבחין בו.

• הידעתם שמוזיקה טובה לצמחים? מחקרים שונים שנערכו על צמחים שונים מראים כי צמחים שגדלו בסביבה שבה הושמעה להם מוזיקה, צמחו לגובה רב יותר מאלה שצמחו ללא מוזיקה בסביבתם. עם זאת, לא נראה שיש הבדל בין סוגי מוזיקה שונים לגבי השפעתם על הצמחים.

תגיות:מוזיקהעובדות שלא ידעתם

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה