עובדות שלא ידעתם

הידעתם איך יודעים לאן תגיע ההוריקן?

איך הארס לא פוגע בנחשים, איך חוזים סופות הוריקן, ולמה אנחנו ממצמצים? 7 עובדות קצרות ומפתיעות ש(כנראה) לא ידעתם

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

• הידעתם איך הארס לא פוגע בחיות הארסיות? לחיות ארסיות נתן הקב"ה מנגנוני הגנה מיוחדים כדי להגן על עצמם מפני ארסן שלהן. אצל נחשים, למשל, לתא המכיל את הארס ישנה רק יציאה בכיוון אחד – של האויב הננשך, כמובן. אצל בעלי חיים מסוימים הרעל מפוצל לשני מרכיבים לא מסוכנים. רק בעת תקיפה מתחברים שני החלקים והופכים לארס. אצל נחשי צפע מצוי בגוף חלבון אשר מהווה נוגדן לארס של עצמם, וישנן גם דרכים נוספות אצל בעלי חיים ארסיים אחרים.

• הידעתם כיצד הצרצר מצרצר? הרעש שמייצר הצרצר הוא אופייני וחזק – אך הוא לא בוקע מפיו של הצרצר. הצליל האופייני נוצר מחיכוך של רגליו האחוריות של הצרצר בגיד שנמצא בכנפיו הקדמיות – ממש כמו קשת הכינור העוברת על מיתריו (רק בצליל נעים פחות...).

• הידעתם מהו תפקידו של האידוי? במחזור הגשם על פני כדור הארץ, לאידוי תפקיד חשוב: במזג אוויר חם, מימי הים, הנהרות והאגמים מתאדים ועולים כלפי מעלה. בשמים הם מצטברים לעננים, אשר הופכים עם הזמן לענני גשם.

• הידעתם שהעור אינו בעל עובי אחיד? העור הוא האיבר הגדול ביותר בגוף האדם, אך עוביו משתנה באזורים השונים של הגוף. באזורים שבאים במגע עם חומרים ומשטחים שונים, כמו האצבעות או כפות הרגליים, העור עבה, ואילו באזורים אחרים, כמו העפעפיים, העור דק.

• הידעתם כיצד המטאורולוגים חוזים סופות? מטוס מזג האוויר, המכונה גם "צייד הוריקנים", הוא מטוס המצויד ברדארים, מכשירי מעקב ומחשבים מתקדמים. הם יכולים לטוס לעין הסערה של סערות כמו הוריקן, ולמדוד את מהירות הרוחות ואת לחצן – וכך לחזות את ההתפתחות שלהן ואת הנזק שהן עלולות לחולל, במטרה להזהיר תושבים באזורי סכנה.

• הידעתם מדוע אנחנו ממצמצים? המצמוץ הוא פעולה בלתי רצונית של העין, שנועדה להסיר לכלוכים שמגרים את הקרנית והלחמית של העין. המצמוץ אורך בין שליש לחצי שניה. רובנו ממצמצים אחת ל-2-10 שניות.

• הידעתם מהו בזואר? בזואר הוא אבן אשר נוצרת בקיבה ובמעיים של עזי הרים, בגלל משקעים סידניים עם שיירי גופרית. סוגים מסוימים של בזואר יכולים לנטרל את רעל הארסן, שהיה נפוץ בעת העתיקה. מלכים רבים ענדו מחרוזות או טבעות עם אבני בזואר, אותן טבלו במשקאות כדי להגן על עצמם מן הרעל.

תגיות:הוריקןעובדות שלא ידעתם

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה